koppe Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Jeg leker med ideen om å bygge meg en PC -- og når jeg først skal bygge en, vil jeg ha noe som sparker. Desverre har jeg ikke så mye erfaring eller kunskap om disse tingene, så jeg har et spørsmål: Er det vanlig (*finnes* det noen) at hovedkort for flere prosessorer (f.eks 4 stk) har støtte for dual-core prosessorer? (Slik jeg har forstått det, kan ikke dual-core pros. brukes på hvilke som helst hovedkort...) Altså finnes det hovedkort som lar meg bruke fire dual-core prosessorer og dermed få en maskin som er *tilnærmet* en 8 prossessors maskin? -Koppe Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Ja, du kan få en fler cpu løsning med dual core, HP selger bl.a en maskin med 2xDual core opteron out of the box, og Apples Mac Pro har vel også 4 kjerner basert på 2 cpuer. Men kan du bruke det, nei. Dual core begynner å få fotfeste, men quad kjerne er p.t ikke poeng for den vanlige mannen i gata, dvs bortkastet å hive penger i den retningen nå. Men hvis du hadde behov for så mange kjerner som du tilsier, sier noe meg at du hadde visst hvilke maskiner du kunne velge mellom (dvs du hadde hatt bruk for det pga du ikke ville drive med clustering f.eks). Så "ja" til spørsmålet ditt, men jeg syns det er feil spørsmål å stille, "har du bruk for det?" er vel kanskje mer treffende. Hvis du har pengene til å kaste etter et slikt system og har programmene som skal utnytte alle kjernene, spiser jeg gjerne ordene mine... Lenke til kommentar
Mit Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Velkommen til forumet! Noe slikt du tenker på? http://www.nextag.com/Tyan-4-WAY-OPTERON-6...149/prices-html Om du ser på prisen koster det omtrendt like mye som en hel PC så jeg er litt usikker på om det er værdt det. Vent heller på Kentsfield fra Intel som kommer i November var det vel(?) da har du firekjerne-prosessor som yter meget bra til en bedre pris Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå