EirikMagnus Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Jeg vurderer om jeg skal formatere min splitter nye Western Digital My Book Premium 320GB fra Fat32 - NTFS. BTW sikkert 100 andre folk som har spurt om det Jeg har lest på forumet og fått dette inntrykket(av det som er aktuelt for meg): - fordelen er at jeg kan lagre filer over 4GB og at mindre filer blir pakket tettere. - ulempen er at dersom jeg kobler den til en pc uten xp risikerer jeg at den eksterne disken påvirkes slik at man mister kjær data. Systemet mitt er i Fat32, har ingen tanker om å omformatere til NTFS og en annen ekstern harddisk er også Fat32 og er smekkfull. Men dette skal ikke ha noe å si for ytelsen av WDMybook sies det på forumet. Haken ligger i at jeg leser på forumet at folk som har omformatert enten pc eller ekstern hd har fått problemer med å finne den eksterne harddisken sin igjen. Dette kan kanskje være hva som helst, men kult om folk samler noen erfaringer og hva som kan ligge bak. Er det Pc feil, hardware feil eller NTFS vs Fat32? Jeg har to spørsmål: - Når man formater den eksterne disken så sletter man alt på disken. Den skjulte mappen med autorun også? Hvis så, har dette noe å si for bruken av harddisken etterpå? - Dersom man bruker Fat32 på alt annet med xp, vil det være noen ytelsesforskjeller negativt eller positiv i forhold til å benytte seg av Fat32 eller NTFS på den eksterne harddisken? Takker og bukker og ha en fin helg! Lenke til kommentar
EirikMagnus Skrevet 21. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2006 Bonusspørsmål: Hurtigformatering fra diskbehandling. Hva foretrekkes? Noen forskjell? Vi snakker jo en lang gulrot å spise mens man venter på den ordinære varianten. Lenke til kommentar
EirikMagnus Skrevet 21. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2006 Er det mulig! så feil, vi snakker at jeg benytter meg av NTFS på systemet. Men jeg lurer uansett og kanskje andre gjør det også. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Du kan ta vare på det som ligger på disken nå (autorun) og kopiere det tilbake etterpå. Hurtigformatering holder. Du risikerer ingenting med NTFS (har ingenting med XP eller ikke å gjøre). Men hvis du kobler til f.eks en Mac blir disken ikke tilgjengelig. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 (endret) For å svare på noe annet så kan du fint konvertere disken til NTFS i Xp uten å miste innholdet,søk i hjelp i XP og du finner ut hvordan. Om det funker på en USB disk vet jeg ikke.. Slik konverterer du et volum til NTFS fra ledeteksten: Åpne Ledetekst-vinduet. Skriv inn følgende ved ledeteksten: convert stasjonsbokstav: /fs:ntfs Hvis du for eksempel skriver inn convert D: /fs:ntfs, formaterer du stasjon D: med ntfs-formatet. Obs! Klikk Start, velg Programmer, Tilbehør og klikk deretter Ledetekst for å åpne en ledetekst. Du kan konvertere FAT- eller FAT32-volumer til NTFS ved hjelp av denne kommandoen. Beslektede emner Endret 21. oktober 2006 av taz Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Jeg formaterte min My Book 250GB, og den funker helt perfekt. Ikke noe problemmer hos meg, har koblet den til via USB2. Men hvis du vil bruke Firewire må du innstalere ekstra drivere... Lenke til kommentar
EirikMagnus Skrevet 21. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2006 Jeg ble så forvirra av at det sto formatere i mange trådene på forum. Man snakker jo om konvertere - man kan gjøre det i cmd - med en commando der som man finner rundt omkring på forumene her. det funket veldig fint og tok ca 5 minutter og ingenting ble slettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå