Gå til innhold

PCI exp 1 eller 2, i singelmodus?

Skrue

Anbefalte innlegg

I forbindelse med en test av noen vannblokker, trenger jeg et raskt svar på følgende:

Er det vilkårlig hvem av PCI-sporene som brukes i singelmodus?

Skal ha på plass et X1900XT-X fortrinnsvis i PCI-spor 1.

Dette kolliderer imidlertid med chipsetkjøleren, og dermed må jeg (evnt) ty til PCI-spor 2.

Vil dette fungere? Setter pris på et raskt svar. :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det kommer vel an på hvilket hk det er snakk om?

Noen hk kommer med 2xPCI-Ex16 (typisk hk som støtter SLI/Crossfire), og andre igjen har kun ett med PCI-Ex16 hvor det andre er PCI-Ex4/8 (dersom jeg husker korrekt). Da er det vel alltid PEG1 (spor1) som er x16.

Regner med at dette er opplyst i manualen for hk? :hmm:

Lenke til kommentar

Der, endelig! :D

Det aktuelle kortet er et ABIT Fatality an8SLI, det burde jeg nok ha nevnt.

Jeg har lest i manualen til øyet ble stort og vått, men ble ikke riktig klok på dette.

Det eneste som var godt forklart var hva man gjør med SLI-switchen ved bruk av to kort.

Jeg kunne nok sagtens ha prøvet dette sjøl, men ettersom jeg gjerne skulle hatt med chipsett-kjøleren "på laget" hadde jeg et håp om at noen kunne svare, eller har prøvd å bruke et single-kort i nederste spor, før jeg klorer meg igjennom slangekoblinger etc, og omrouting av disse.

Lenke til kommentar

Ok.

Takk skal dere ha, alle som svarte! Da får jeg nok droppe vannkjøling av chipset da.

@ tobbesen / TiduZ: Jeg er veldig klar over at man kan fjerne pinner / modde en passiv chipsetkjøler, når dette er problemet.

Saken er imidlertid den, at det også var aktuelt å vannkjøle / teste en chipsetblokk i denne sammenheng.

X1900XTX-kortet er svært langt, og "kolliderer" dermed med niplene for chipsetkjøleren, i dette oppsettet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Men hva om man har SLI-mode og bare har et kort i den ene slotten, fungerer ikke det?

AtW

Kom igjen, jeg er lutter øre!  :)

7123693[/snapback]

Ja, ATW, kom igjen nå..

Bidra med noe annet enn nok ett spørsmål.. Det vet vi at du kan fra før av.. :)

@Skrue:

Slik jeg forstod manual så må det stå ett kort i begge slottene når man har "slått på" SLI-modus.

Men det går jo selvsagt an å prøve, men det betyr jo å kutte/route slanger pånytt dersom det ikke virker.. Ett poeng som gikk hr.ATW fullstendig over hodet ser det ut til..

Lenke til kommentar
Men hva om man har SLI-mode og bare har et kort i den ene slotten, fungerer ikke det?

AtW

Kom igjen, jeg er lutter øre!  :)

7123693[/snapback]

Ja, ATW, kom igjen nå..

Bidra med noe annet enn nok ett spørsmål.. Det vet vi at du kan fra før av.. :)

@Skrue:

Slik jeg forstod manual så må det stå ett kort i begge slottene når man har "slått på" SLI-modus.

Men det går jo selvsagt an å prøve, men det betyr jo å kutte/route slanger pånytt dersom det ikke virker.. Ett poeng som gikk hr.ATW fullstendig over hodet ser det ut til..

7123780[/snapback]

Målet med spørsmålet mitt var ikke å vise at jeg hadde evnene til å stille spørmål, jeg spurte fordi jeg lurte på det. Jeg kan ikke forstå at det skal være noen teknisk begrensing i PCIe-standarden som hindrer å bruke bare ett kort i "sli-mode", men det kan hende HK-produsentene har gjort det på en måte som gjør at man må i ha i begge kort.

Det er vel heller ikke gitt at Skrue må prøve det i sitt oppsett, jeg regner med det er flere enn oss 3 som leser tråden :)

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
for å¨aktivere sli må man vel ha nvidia drivere, og det vil vel kræsje med ati-en hans?

7123938[/snapback]

SLik jeg forstod Skrue ville han vite om han kunne bruke sitt laaaange XT1900XT kort i PCI-Ex16 slot nr.2.

Hans Fatality AN8SLI bruker ett "SLI-kort" som kan enten stå i "normal" modus eller "SLI" modus.

Ifølge manual (slik jeg tolker den) vil slot 2 bli "forkrøplet" til ett PCI-Ex1 ("kort" PCI-E kort) :) når dette "SLI-kortet" står i "normal" modus.

Settes den til SLI (kun for Nvidia) så blir begge slot satt til PCI-Ex16 og forutsettes "brukt".

Så kan man lure på om det går greit å sette *ett* ATI/Nvidia skjermkort i slot 2 med "SLI-kortet" satt til SLI.

Drivere har ikke noe å si før du har fått loadet OS'et (Windows).

Her er det spørsmål om Bios/hk støtter dette "setup" slik at kortet (ATI eller Nvidia) fungerer.. og ikke minst. fungerer på "full spiker".

SKrue vil gjerne at noen av oss her kan bidra med å bekrefte/avkrefte dette.. Ikke stillle nye spørsmål slik jeg forstod han. :)

Jeg har ihvertfall prøvd å bidra med svar..

PS.

Hadde jeg hatt hk'et skulle jeg ha prøvd (har nok av skjermkort ihvertfall).. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
SKrue vil gjerne at noen av oss her kan bidra med å bekrefte/avkrefte dette.. Ikke stillle nye spørsmål slik jeg forstod han. :)

Det gjelder vel forsåvidt de fleste ganger folk stiller et spørsmål, jeg ville også heller ha svar på sprøsmålet, enn kommentarer om at spørmålet mitt ikke bidrar nok ;) Men det er nå engang slik at i et forum med mange deltagere, så tar ikke alltid tråden den retningen man ønsker, av diverse årsaker.

Ellers tror jeg også dette er et bios-sprøsmål ikke et driversprøsmål, i utgangspunktet er det jo ikke noe i veien for å ha to skjermkort tilkoblet et maskin, driverene er vel for å få ekstrafunksjonalitet, som SLI-modus?

Det hele koker vel ned til om de to slottene i SLI-modus fungerer på samme måte som to vanlige PCIe-slotter, noe som forhåpentligvis er vanlig, da kan man bruke de til andre typer ekspansjonskort i SLI-mode også.

AtW

Lenke til kommentar

Takker så mye for konstruktive innspill folkens, spesielt til TL1000S!

Nå har jeg i alle fall forsøkt å få liv i skjermkortet via det nederste sporet, men skjermen er og forblir svart.

Dermed ser det ut til at øverste spor må brukes, og da ryker chipsetkjøleren ut av testen for denne gang!

Og TL1000S og ATW: La nå ikke dette utarte da. Jeg har stor respekt for dere begge, og en diskusjon om en bagatell som dette bør jo ikke avstedkomme noe rabalder. ;)

Lenke til kommentar
Takker så mye for konstruktive innspill folkens, spesielt til TL1000S!

Nå har jeg i alle fall forsøkt å få liv i skjermkortet via det nederste sporet, men skjermen er og forblir svart.

7129433[/snapback]

Hmm, interessant, men også skuffende, jeg synes det er merklig om dette er en teknisk nødvendighet, og om det ikke er det, så er det litt søvt av HK-produsentene å gjøre det sånn.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...