Gå til innhold

Mac Powerbook G4 Bærbare, bra?


erikstein

Anbefalte innlegg

Sitter og snuser litt på en brukt Powerbook G4 667mhz. Hvordan er disse maskinene? Jeg vet ikke hvordan mac yter mhz messig iforhold til en vanlig ix86 cpu. Er jo "bare" 667Mhz

 

Skal kjøre linux på den, ergo den skal ikke brukes til spill.

 

Men mac er jo så SINNSYKT dyrt.

 

Så dere med mac, gi meg en tilbakemelding om hvordan de yter osv :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-07 12:24, skrev iceraven:

Jeg har kun en stasjonær, men har lyst på bærbar.


Vet ikke om det er "verdt" det...667mhz kontra 2ghz+?


Noen som har benchmark resultater å vise til f.eks?


For å ta de siste først: Der er svært vanskelig å få rettferdig benchmarktester mellom to så forskjellige prosessorer som G4 og P4/AMD.

 

G4 er nesten alltid raskere enn P4 med samme klokkefrekvens, men ikke i nærheten av dobbelt så rask.

 

MEN: Hva skal du bruke maskinen til? Ikke spill. Linux... 3D grafikk? Videoredigering?

 

Hva skal du med "uendelig" MHz, når du har ett så raskt grafikkort?

 

Om maskinen er verdt "det" for deg, er det vel kun du som kan svare på. :wink:

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke spille. Har jeg gamecube til f.eks :smile:

 

Blir vel linux tenker jeg. Litt DVD, surfing osv.

 

Poenget mitt er at det er så utrolig forskjell i antall mhz.

 

3000mhz p4. 1000mhz G4 cpu (maks?)

 

Jeg kan få meg en 667mhz G4 maskin.

 

Er det Velocity Engine på den?

 

Eller er det fra 800mhz+?

 

 

Skikkelig lyst på, men det er jo lite vits hvis jeg kan få en x86 basert bærbar som yter mye bedre til en lavere pris.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-11-07 12:54 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-07 12:50, skrev iceraven:


Jeg kan få meg en 667mhz G4 maskin.

Er det Velocity Engine på den?


Ja! Alle G4 har Velocity Engine

Quote:


Skikkelig lyst på, men det er jo lite vits hvis jeg kan få en x86 basert bærbar som yter mye bedre til en lavere pris.


Poenget mitt var vel at genrell ytelse idag ikke har så mye å gjøre med hvor mange MHz prosessoren har. Det er først når man bruker krafthungrige applikasjoner det blir ett problem.

 

Når det er sagt, så er Powerbooken regnet som en av de beste bærbare til f.eks. videoredigering.

 

At PC-PC er billigere enn Mac i innkjøp er vel ikke akkurat noen nyhet? :wink: Så i ren prosessorkraft får du nok mere for pengene hvis du går for en Intel/AMD-løsning.

 

Hva slags pris snakker vi forresten om?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-07 13:03, skrev iceraven:


Ser kanskje ut som en dårlig handel?


Vel, du har jo en svært stor og fin skjerm(?)

Definitivt en kraftigere maskin en Powerbooken.

 

Men så er den stasjonær (og dermed langt billigere).

 

Hard nøtt, tror vel skjermplassen og harddiskstørrelsen er det du kommer til å savne mest...

 

Det virker jo ikke utfra bruken din som om du strengt tatt trenger en P4 2,53Ghz! :smile:

 

Og Powerbooken er så nær en datamaskin kan komme å være sexy...

Lenke til kommentar

når jeg var på apple-kurs så fikk vi en forklaring på hvordan en g4 yter i forhold til en p4. gidder ikke å gjengi alt her, men det har noe med at en g4 har 7 "stages" data må igjennom før det er ferdig prosessert, men en p4 har 20. selv om en p4 har en høyere klokkefrekvens, så er det ikke dermed sagt at den er høyere.

 

sant som NickFalk sier, du kommer ikke nærmere en sexy bærbar enn en powerbook.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-07 13:42, skrev veggiss:

når jeg var på apple-kurs så fikk vi en forklaring på hvordan en g4 yter i forhold til en p4. gidder ikke å gjengi alt her, men det har noe med at en g4 har 7 "stages" data må igjennom før det er ferdig prosessert, men en p4 har 20. selv om en p4 har en høyere klokkefrekvens, så er det ikke dermed sagt at den er høyere.


sant som NickFalk sier, du kommer ikke nærmere en sexy bærbar enn en powerbook.




Pipelinestages.

Når maskinen skal gjöre en operasjon så må feks 20 blokker med info gjennom pipelinestagen. P4 har en raskere MHz som gjör at blokkene med data blir transportert fortere, men den har flere stages i pipelinen som gjör at den har en lengere vei å frakte datablokkene.

 

Derfor er det ikke alltid sånn at den med raskest MHz er den raskeste maskinen. Jo flere pipelinestages prosessoren har jo enklere er det å få den opp i MHz.

 

Det er også en del andre ting som virker inn som feks cash.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...