Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan koble modem + trådløs router perfekt!


Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke jeg har tellinga på hvor mange nettverk jeg har sett hvor en trådløs router er koblet til et modem med egen router. Til og med "ganske datakyndige" mennesker gjør denne feilen, og det er ikke så veldig rart heller, enkel logikk skulle tilsi at det var riktig, pluss at det fungerer.. og da slår folk seg til ro.. men veldig mange kan få mye mere ut av internett tilkoblingen sin. Er du en av disse? Hvis du har en trådløs router bør du lese videre og om du har relativt nytt modem i tillegg er denne tråden for deg:

 

Hvordan kobler folk og hvorfor er det feil?

Det de aller fleste gjør er å koble en ledning fra nettverksporten på modem til det som kalles "wan"-porten på den trådløse routeren. Nettet VIL fungere, men du vil ikke være istand til nat-routing, som det så fint heter noe som brukes mye i forbindelse med fildeling, webkameraer, nettverksspill osv. I "gamle dager" pleide ikke modem å håndtere det å fordele datatrafikken mellom ulike maskiner og internett og man trengte ofte en router til dette. Mens de fleste nye modem er beregnet på å kunne brukes av flere ulike maskiner og har innebygget routing del. Men dette har også de fleste trådløse routere. Og hvis begge gjør den jobben går det mye tregere fordi jobben gjøres to ganger.. for å si det veldig enkelt.

 

Her er en steg for steg instruksjon du kan følge for korrekt oppsett:

 

1. Koble en kabel rett fra modemet til PCen.

2. Så skal vi finne IPen vår veldig fort: Gå på startmenyen. Velg RUN eller KJØR. Skriv CMD og return. I det svarte vinduet som dukker opp skriver du IPCONFIG /RENEW. Se etter "IP Adress(e)". Den bør befinne seg i ett av disse områdene 10.0.0.* eller 192.168.*.*.

3. Finn IP adressen. Husk denne.

4. Koble ledningen ut av modemet og inn i den trådløse routeren.

5. Finn IP adressen din. (Du vil få en ny adresse av routeren).

6. Finn default/standard gateway et par linjer under og fyll skriv denne adressen i internett leseren din.

7. Du får nå opp konfigurasjonssiden til den trådløse routeren. (Håper du har navn/passord? :D)

 

** Se om den trådløse routeren er satt opp slik at den kobler seg opp mot internett gjennom modemet. Ting som kan tyde på dette er at brukernavn og passord er fyllt ut og at det er merket av at den skal koble seg opp med PPPoE e.l. Da er ikke denne guiden for deg. :)

 

8. Finn et valg for "DHCP Server" og skru av denne. Vent med å lagre hvis mulig, hvis ikke lagre.

9. Finn et valg for "Device IP adress" eller noe i den duren, adressen er den samme som den du skrev i internett leseren for å koble deg til.

10. Finn så frem den første IP adressen du fikk av modemet.

11. Befinner begge enhetene seg i samme IP område? (Begge starter med enten 192.168 eller 10.0). I så fall hopper du videre til skritt 13

12. Ta den første IP adressen du fikk, bytt ut det siste tallet til 200 slik at du får f.eks. 192.168.0.200 eller 10.0.0.200. Gi denne adressen til den trådløse routeren også lagrer du. OBS!! Etter at du har endret denne adressen og skrudd av DHCP serveren vil du ikke lenger kunne koble deg på routeren igjen før i neste skritt.

Grunnen til at vi gjør denne endringen er fordi vi vil at alle en enhetene skal kunne se hverandre samtidig.

13. Nå kobler du en ledning fra modemet til en av LAN portene på den trådløse routeren, IKKE til WAN porten.

14. Kobl deg til den trådløse routeren, enten via kabel eller trådløst.

15. Finn IP adressen din. - Nå skal du ha fått IP adressen din rett fra modemet selv om du er koblet gjennom routeren.

 

Om du vil gjøre ting enklere for deg selv så logg deg på modemet ditt

16. Finn gateway adressen noen linjer nedenfor IP adressen din og skriv denne inn i nettverksleseren.

17. Se gjennom menyene og finn et valg som heter "enable uPNP" eller "enable universal plug and play" eller lignende. Pass på at dette valget er skrudd PÅ. Lagre.

 

Dette gjør at programmer med støtte for uPNP selv kan åpne og lukke porter på modemet.

 

Spørsmål/kommentarer? :)

Endret av killerost
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig grei veiledning, men burde ha med muligheten for å sette modemet i brigde og bruke den trådløse som DHCP server som ofte er både enklere og bedre.

 

Dessuten:

 

En av modemets jobber er å sørge for at hver maskin på det lokale nettverket får de dataene de skal ha.

 

Stemmer ikke, da dette er routerens oppgave (for å være pirkete :))

Lenke til kommentar
Veldig grei veiledning, men burde ha med muligheten for å sette modemet i brigde og bruke den trådløse som DHCP server som ofte er både enklere og bedre.

 

Det blir en vurderingssak i hvert enkelt tilfelle hva som vil bli best. Om du har et gammalt kronglete modem og en helt ny router vil nok det være beste løsning. Om du (som meg før jeg kjøpte en speedtouch 585 modem med adsl2 og trådløs i samma pakka, ANBEFALES!) har et nytt modem (speedtouch serien f.eks.) og en billig eller litt eldre trådløsrouter (som min 3com adsl wlan gateway sak) vil det lønne seg å bruke modemet slik som over. :)

 

 

Dessuten:

 

En av modemets jobber er å sørge for at hver maskin på det lokale nettverket får de dataene de skal ha.

 

Stemmer ikke, da dette er routerens oppgave (for å være pirkete :))

7116804[/snapback]

 

Det er klart, om man skal være veldig teknisk er det kun modem med router som gjør dette, og da er det router delen som tar seg av dette. :)

Lenke til kommentar
Hva hjelper denne guiden? Fikser den problemet med at den trådløse forbindelsen detter ut når jeg bruker torrent klient eller liknende?

7120543[/snapback]

 

Den vil gjøre bittorrent, edonkey, msn, kazaa osv overføringer raskere, ja. Så hvis du sliter med dårlig overføringshastighet på sånne ting men nettet ellers er "greit" så kan dette løse feilen.

Lenke til kommentar
Veldig grei veiledning, men burde ha med muligheten for å sette modemet i brigde og bruke den trådløse som DHCP server som ofte er både enklere og bedre.

 

Det blir en vurderingssak i hvert enkelt tilfelle hva som vil bli best. Om du har et gammalt kronglete modem og en helt ny router vil nok det være beste løsning. Om du (som meg før jeg kjøpte en speedtouch 585 modem med adsl2 og trådløs i samma pakka, ANBEFALES!) har et nytt modem (speedtouch serien f.eks.) og en billig eller litt eldre trådløsrouter (som min 3com adsl wlan gateway sak) vil det lønne seg å bruke modemet slik som over. :)

Helt enig med deg i det, men tenkte mest på i forhold til å gjøre guiden din "komplett" når du først har lagt så mye arbeid i den. Ellers hyggelig å se at den allerede har hjulpet noen :)

 

Flott jobb uansett, og jeg støtter gjerne en "sticky" eller i det minste en link fra en av de eksisterende til denne tråden!

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Er dette noe jeg bør bry meg om hvis heg har et slikt oppsett?

7160530[/snapback]

 

Sannsynligvis ikke. Kabelmodem bruker ikke å ha noen innebygd router. WAN-tilknytningen på din WRT54GX har mest sannsynlig fått en offisiell IP-adresse utdelt fra ISP.

 

 

Når jeg setter opp ADSL + trådløst hos folk, bruker jeg å stille modemet om til bridge og evt. sette opp PPPoE på trådløsrouteren for å unngå dobbel-NAT.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5432143541
Er dette noe jeg bør bry meg om hvis heg har et slikt oppsett?

7160530[/snapback]

 

Sannsynligvis ikke. Kabelmodem bruker ikke å ha noen innebygd router. WAN-tilknytningen på din WRT54GX har mest sannsynlig fått en offisiell IP-adresse utdelt fra ISP.

 

 

Når jeg setter opp ADSL + trådløst hos folk, bruker jeg å stille modemet om til bridge og evt. sette opp PPPoE på trådløsrouteren for å unngå dobbel-NAT.

7161159[/snapback]

 

Er det vanskelig å sette opp som bridge og PPPoE ?

 

HAr også en del problemer med at det trådløse kobler til på nytt om og om igjen.

 

Ustabil tilkobling til det trådløse med andre ord.

Lenke til kommentar

Angående problemet ditt med ustabil trådløs tilkobling: Prøv å oppdatere driverne til trådløsadapteret og firmware til routeren.

 

Selv om driveren til trådløskortet er siste versjon, prøv å installere den på nytt. Har vært borti at en automatisk installert sikkerhetsoppdatering fra MS har "rotet til" trådløsdriverne på systemet og gjort tilkoblingen ustabil. Problemet ble løst ved re-installasjon av driveren til trådløskortet.

 

 

Det jeg nevnte om modem som bridge og PPPoE gjelder dem som har ADSL fra Telenor, Start.no eller andre som benytter PPPoE, og ble nevnt som et alternativ til trådstarters metode for å unngå dobbel NAT.

Lenke til kommentar
Nettet VIL fungere, men du vil ikke være istand til nat-routing, som det så fint heter noe som brukes mye i forbindelse med fildeling, webkameraer, nettverksspill osv.

 

Stemmer dette da?

For med nat-ruting i denne sammenheng snakker vi om å åpne opp porter for data som skal rutes til ex. statiske interne ipadresser. Med flere rutere etter hverandre er det vel bare litt mer arbeid å sette opp, men umulig er det kanskje ikke? Har jeg gått glipp av noe vesentlig i timen?

Lenke til kommentar

Synes dette var et fint innlegg som nok løser masse problemer. Men etter min meing finnes det to bedre løsninger:

 

1. Sette opp ADSL modemet ditt i bridge modus, eller skaffe et ADSL modem som bare er en bridge uten router.

2. Kjøpe deg en trådløs router, med DSL modem integrert. På denne måten slipper du så mange bokser og ledningsrot.

 

Om du har en ISP som leverer ut flere offesielle ip adresser direkte på linja, sånn som f.eks Bluecom gjør så trenger du bare en switch eller en trådløs AP og et modem i bridge modus for å få offesielle ip adresser på alle maskiner. Dette er den aller beste løsningen.

 

Eller enda bedre, skaff deg et egent subnet. Men dette er det nesten ingen ISP`er som vil gi privatbrukere. Unntaket er DirectConnect, som gir ut subnet til private.

Endret av rolvs
Lenke til kommentar

Er det noen andre som har testet dette, det fungerer helt fint hos meg

med Bittorrent og 4stk maskiner..

 

 

 

Du kan også kjøre PPPOE på modemet og kjøre DMZ med fast IP til ruteren.

Jeg har gjort dette da min D-Link DGL 4300 ikke likte PPPOE i routeren.

Har et Speed Touch 548T2 modem.

7206190[/snapback]

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Internett funker helt fint her hos meg. Får den hastigheten pappa/mamma betaler for osv.

Er det anbefalt og gjøre dette "ingrepet" og vil jeg merke noen forskjell? Hvis "JA", så vet jeg hva jeg skal gjøre i morra.

 

EDIT: Da har jeg satt opp et korrekt nettverk :)

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Synes dette var et fint innlegg som nok løser masse problemer. Men etter min meing finnes det to bedre løsninger:

 

1. Sette opp ADSL modemet ditt i bridge modus, eller skaffe et ADSL modem som bare er en bridge uten router.

2. Kjøpe deg en trådløs router, med DSL modem integrert. På denne måten slipper du så mange bokser og ledningsrot.

 

Om du har en ISP som leverer ut flere offesielle ip adresser direkte på linja, sånn som f.eks Bluecom gjør så trenger du bare en switch eller en trådløs AP og et modem i bridge modus for å få offesielle ip adresser på alle maskiner. Dette er den aller beste løsningen.

 

Eller enda bedre, skaff deg et egent subnet. Men dette er det nesten ingen ISP`er som vil gi privatbrukere. Unntaket er DirectConnect, som gir ut subnet til private.

7206981[/snapback]

 

Det beste er helt klart adslmodem med inneygget wlan. Om man bør velge bridged løsnigen eller aksesspunktløsningen. Kommer, som jeg nevnte tidligere avhengig av hardwaren. Om du har et veldig bra modem, og en gammal trådløs router ville det være naturlig å gå for aksesspunkt løsningen, om derimot den trådløse routern rocker modemet vil bridgedløsningen være naturlig.

 

Siden jeg har hatt et bedre modem enn trådløs router har aksesspunkt løsningen vært mest naturlig for meg. Helt til jeg fikk et speedtouch 585, knall adsl2 modem med innebygget wlan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...