Gå til innhold

Prisen å betale for å bekjempe terror...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, er ikke mer enn 10 år siden man på norske flyplasser kunne gå rett til gaten uten noen form for sikkerhetskontroll i det hele tatt, spesielt på mindre flyplasser. Var ikke så mye som en vekter å se. Ved å innføre paniske tiltak som dette lar man jo terroristene vinne. For det er nettopp det terrorisme dreier seg om: å skape frykt i befolkningen. Herregud, hvis noen vil drepe en haug med mennesker kan de jo bare sprenge seg i lufta på t-banen slik som har vært tilfellet ved de to siste, store terrorangrepene i London og Madrid.

Lenke til kommentar

As Thomas Jefferson said “He who trades liberty for security deserves neither and will lose both.”

EDIT:

Så og si alle sikkerhetstiltakene fører til ulemper for de lovlydige og blir glatt ignorert av de som skal gjøre noe galt. Feks sikkring av havner i norge er etter min mening meningsløst i sin nåværende utførelse. Det er bare til hinder for de lovlydige og de slemme trenger bare å hoppe over et gjerde uansett.

Endret av Mr-CEO
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvor mye man faktisk trenger disse sikkerhetstiltakene.

Det er nok avskrekkende nok for forvirrete ungdommer som brenner for sin sak denne uken, men de som faktisk går inn for å lage helvete på jord kommer seg forbi uansett. Kampen mot terror (herregud så jeg hater den formuleringen) går ikke via nazi kontroller eller bombe ut irak.

Personlig mener jeg USA (911) er verdens største selvforskyldte terror mål. Og verre blir det da det gamle jungelknepet i diplomati virker så altfor forlatt. Og førevar prinsippet er så meningsløst når det er den sivile vestlige befolkningen som knebles, og ikke at man innser konsekvensene av våres lederes handlinger.

Lenke til kommentar

Krigen mot terror blir brukt som retorikk for å innføre lover for økt overvåking av eigen befolkning, og stoppe ein kritisk opposisjon.

Sjå berre på lovene som har blitt innført i Russland. Potins krig mot Tsjetsjenia blir brukt som påskud på å innskrenke alle sider av det unge demokratiet. Organisasjonsfriheten er innskrenket, Fsb får frie tøler og media blir manipulert av staten. Og så lenge Eu får innportert sin gass så gir dei blanke i drap på kritiske jurnalister.

Dette er tendenser som er sterkt aukande i alle deller av den "vestelige" sivilisasjon.

Lenke til kommentar

Snart må vi vel legge ned flyplasser også. På den måten vi bekjemper terror, hjelper ikke. Folk er fattige i verden, land okkuperes, folk drepes, atombomber sprenges, og vi forventer at å forby morsmelkerstatning skal hindre terrorangrep på flyplassene våre?

Lenke til kommentar
Krigen mot terror blir brukt som retorikk for å innføre lover for økt overvåking av eigen befolkning, og stoppe ein kritisk opposisjon.

Sjå berre på lovene som har blitt innført i Russland. Potins krig mot Tsjetsjenia blir brukt som påskud på å innskrenke alle sider av det unge demokratiet. Organisasjonsfriheten er innskrenket, Fsb får frie tøler og media blir manipulert av staten. Og så lenge Eu får innportert sin gass så gir dei blanke i drap på kritiske jurnalister.

Dette er tendenser som er sterkt aukande i alle deller av den "vestelige" sivilisasjon.

7117801[/snapback]

Er ikke så mye bedre borte i østen heller da. Hva med kina, eller nord korea? De virker ganske så fæle de også innen disse tingenne.

Det med å ikke kunne ha vesker med seg på flyet må jo flyselskapenne tjene på da. Nå blir en jo tvunget til og kjøpe fra den overprisa 2k handlevogna dems på flyett.

Lenke til kommentar
db.no skriver om at USA har vært arrogante i Irak.

Kanskje den tanken burde streifet de litt tidligere?

Men uansett så kan det vel kalles fremskritt!

7124665[/snapback]

Var allerede i utgangspunktet fåfengt av de å tro at man kan påtvinge andre land "våre vestlige verdier" ved hjelp av bombefly og tanks. :hrm:

Interessant artikkel. Det går kanskje mot en slik ordning for Afghanistan også?

Lenke til kommentar

Jeg jobber på flyplass, og er vitne til sikkerhetstiltakene hver dag. Securitas sjekker all maten og alt som skal til kafeteriaen. De går innom kafeteriaen ca hver time for å sjekke antall kniver. Vaskehjelpene kommer opp via kjelleren. Da har de dessverre ikke vært i kontrollen, så de må ta med seg vaskevogna ut igjennom kontrollen og så inn igjen. Sikkert vanskelig å legge fra seg noe på veien... Om jeg skal til kafeterian så kan jeg enten gå utenom kontrollen og komme inn fra flysiden. Eller jeg kan gå via terminalen og gjennom kontrollen, hilse på vaktene, ta av meg sko og belte, tømme lommene mine. Hva tror dere jeg gjør. Om terrorister vil komme ombord, med ting så kan de gjøre det lett. De siste store angrep mot samfunnet har vært mot tog. Hvor er sikkerhetssjekkene her? Eneste grunnen til å ha utvidet sikkerhetssjekk på flyplassen er å gi en illusjon av trygghet til de som har angst for alt.

Lenke til kommentar
Er ikke så mye bedre borte i østen heller da. Hva med kina, eller nord korea? De virker ganske så fæle de også innen disse tingenne.

Det nekter eg heller ikkje for. Saken er den at eg liker å feie for eigen dør før eg klager på andre. Dessvere ser det ut som vesten er flinkere til å stemple "dei andre" som barabarer osv, enn å kunne sjå sine eigne problem.

Lenke til kommentar

Huffda. Her er de fleste mennesker ni-til-fire-slaver med gjennomregulerte liv. De fleste er styrt av klokka 90% av tiden. Også oi'er man seg over tapt frihet fordi man ikke får lov å ta med seg shampoo om bord på flyet. Snakk om å ikke se skogen for bare trær...

Jeg skal til London neste uke. Skal med glede la vær å ta med shampoo i håndbagasjen, kjøpe drikke innenfor sikkerhetskontrollen og ta av meg skoene på vei gjennom. Kommer ikke til å plage meg på langt nær så mye som at jeg må sette vekkerklokka på fem om morgenen for å stå opp i tide...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...