Xtra Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Det jeg lurer på er hvor mye bør man egentlig begynne med i markløft? og hvor mange set og reps? (for å trene utholdende muskler) Jeg er sånn i relativt god form, men har knapt gjort øvelsen før, så vil begynne med noe lett for å få inn teknikken skikkelig. Evt. tips/kommentarer mottas med glede Lenke til kommentar
gimme Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Nææh! Du har 1337 inlegg Ødelegger ikke markløft ryggen ganske mye da ? Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2006 Nææh! Du har 1337 inlegg Ødelegger ikke markløft ryggen ganske mye da ? 7115951[/snapback] Saklige innlegg takk.... Lenke til kommentar
Grievdus Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Det jeg lurer på er hvor mye bør man egentlig begynne med i markløft? og hvor mange set og reps? (for å trene utholdende muskler) Jeg er sånn i relativt god form, men har knapt gjort øvelsen før, så vil begynne med noe lett for å få inn teknikken skikkelig. Evt. tips/kommentarer mottas med glede 7115936[/snapback] hadde satsa på 5 set og 10 reps markløft skader ikke ryggen hvis du gjør det riktig Lenke til kommentar
E.T Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 (endret) Markløft og knebøy skal ikke trenes mer en 6 reps, jeg kan finne dokumentasjon på dette hvis ønskelig. Begynn å tren med bare stangen og sørg for at du varmer opp korsrygg tilstrekkelig før du begynner. Kjør med f.eks 6 reps, 4 sett når du lærer deg øvelsen. jobb deg oppover med 5-10 Kg på hver økt til du kommer til det nivået der du ikke klarer mer. Sørg for å ALLTID ha strak rygg. Ha også en erfaren person med deg som kan følge med på teknikken. Ikke tren markløft på samme dag, eller dagen før/etter en økt der du har hatt knebøy eller annen øvelse som belaster korsryggen tungt. Endret 20. oktober 2006 av E.T Lenke til kommentar
Grievdus Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Markløft og knebøy skal ikke trenes mer en 6 reps, jeg kan finne dokumentasjon på dette hvis ønskelig. Hvorfor skal du trene utholdende muskulatur andre steder enn ben om jeg tør spørre? Dersom du driver med mange løft på jobb e.l vil jeg heller anbefale deg å trene styrke i rygg før noe annet. 7115983[/snapback] har alltid tatt 10 reps på markløft kan jeg se dokumentasjonen Lenke til kommentar
E.T Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Skal ikke _trenes_ mer en 6 reps. Du kan varme opp eller lære inn øvelsen med så mange reps du bare vil. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Det jeg lurer på er hvor mye bør man egentlig begynne med i markløft? og hvor mange set og reps? (for å trene utholdende muskler) Jeg er sånn i relativt god form, men har knapt gjort øvelsen før, så vil begynne med noe lett for å få inn teknikken skikkelig. Evt. tips/kommentarer mottas med glede 7115936[/snapback] Ett enkelt spørsmål : Du er klar over det at markløft trener ryggmusklaturen ja ? Hvorfor skal du trene utholdende ryggmuskulatur ? Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2006 Det jeg lurer på er hvor mye bør man egentlig begynne med i markløft? og hvor mange set og reps? (for å trene utholdende muskler) Jeg er sånn i relativt god form, men har knapt gjort øvelsen før, så vil begynne med noe lett for å få inn teknikken skikkelig. Evt. tips/kommentarer mottas med glede 7115936[/snapback] Ett enkelt spørsmål : Du er klar over det at markløft trener ryggmusklaturen ja ? Hvorfor skal du trene utholdende ryggmuskulatur ? 7116026[/snapback] Såklart, jeg må beklage... er en smule trøtt Men altså 6 reps med hvor mange set da E.T. ? Lenke til kommentar
E.T Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 (endret) Tror ikke han ønsker å _trene_ de utholdende musklene, men å lære seg øvelsen med et repantall som hadde tilsvart utholdenhetstrening. Les posten på ny, har editet den. Grunnen til at jeg skriver 6 reps er PGA at da kan du lett finne styrkenivået du ligger på, ettersom markløft er en dårlig øvelse til å "prøve å feile" med slikt. Du bør også løfte øvelsen med veldig lett belastning og et høyt repantall for å få inn bevegelsen. Endret 20. oktober 2006 av E.T Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Du kan kjøre 6rep a 4 set. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2006 Tror ikke han ønsker å _trene_ de utholdende musklene, men å lære seg øvelsen med et repantall som hadde tilsvart utholdenhetstrening. Les posten på ny, har editet den. Grunnen til at jeg skriver 6 reps er PGA at da kan du lett finne styrkenivået du ligger på, ettersom markløft er en dårlig øvelse til å "prøve å feile" med slikt. Du bør også løfte øvelsen med veldig lett belastning og et høyt repantall for å få inn bevegelsen. 7116057[/snapback] Okey, leste den redigerte posten nå... Jeg tar å prøver det ut i morgen.. takker for svar Lenke til kommentar
allyse Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 For å bli god i markløft er grepet viktig. Har ikke hørt at en skal ikke ta mer enn 6 reps, og etterlyser dokumentasjon på dette. Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476 Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Markløft og knebøy skal ikke trenes mer en 6 reps, jeg kan finne dokumentasjon på dette hvis ønskelig. Begynn å tren med bare stangen og sørg for at du varmer opp korsrygg tilstrekkelig før du begynner. Kjør med f.eks 6 reps, 4 sett når du lærer deg øvelsen. 7115983[/snapback] Skulle gjærne likt å se dokumentasjon på dette. At treningen med denne øvelsen bryter med alt jeg har lest på treningsforum.no stusser jeg over. Samme gjelder at du skriver det samme med knebøy, en øvelse som belaster ryggen på denne måten bør det heller kjøres flere reps på, iallefall i begynnelsen. Du har skrevet mye bra og saklig før E.T, men når det gjelder dette tror jeg du har driti deg ut litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå