master air Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Jeg kjøper den. Spørsmålet er hvorfor det er flere menn somn blir kirurger, når jenteandelen på medisinstudiet er over 60% på samtlige av landets universiteter nå. Dette har nok med (uten at jeg skal si noe sikkert) at det er flere jenter som søker på sykepleierstudie enn legestudie. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Spørsmålet er hvorfor det er flere menn somn blir kirurger, når jenteandelen på medisinstudiet er over 60% på samtlige av landets universiteter nå. Spørs om ikke jentene tenderer til å unnvike ledende stillinger og endel forsvinner vel også inn i mer "administrative" stillinger. Var forsåvidt i media for ikke så lenge siden at man f.eks. omtrent ikke klarer å få kvinnlige leger til å ta (godt betalt) Legevakt tjeneste. Rett og slett fordi de ikke tør være alene på vakt i frykt for at det f.eks. skal komme inn tunge, alvorlige skadde, osv. som vil sette kunnskapene på prøve. Når jeg studerte informatikk (het ikke noe så fancy den gangen) var det 50% jenter på mitt kull. Hvor ble det av dem? Godt spørsmål. IKT er jo såpass nytt at der burde jo gutter og jenter stille helt likt. Min teori er at mange jenter ble anbefalt å ta utdannelse nettopp der, men at de kanskje i bunn manglet en ekte genuine interessen for faget/teknikken. Derfor forsvant de og jobber vel i dag med helt andre ting. F.eks. hvor mange kvinner er det som samler på klokker, og er lideskaplig opptatt av innmaten, de forskjellige caliber, hvordan mekanikken fungerer osv? Veldig få. ITK er kanskje for teknisk for flertallet av jenter? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå