Gå til innhold

Hovedkort varmeutvikling

schelvan

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjorer en Athlon XP 1800+ paa et Soltek SL=75DRv4 KT266a.

Jeg sliter med en varmeutviklign i maskinen min.. Hovedkortet mitt har en tempratur paa 61 grader iflg SiSoftSandra..

Hva kan dette vare et resultat av..? Prosessoren kjorer paa 1550 saa jeg skulle ikke tro at dette var aarsaken..? Hva boer hovedkortet ligge paa naar det gjelder varme utvilking..?

mvh Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HVis jeg skal ta og kjenne paa det, hvor paa kortet boer jeg ta paa det..? der vifte/kjoleribben er ??

Kan det ha noe med at jeg er i asutralia, og at der oppunder 30 grader ute aa gjore? Maskinen staar inne i et hjorne.. faar kanskje ikke saa mye luft heller, men jeg kan da ikke ha masinen midt pa gulvet heller.....

Erik

Lenke til kommentar

Dette kan du ta med en SPADE salt - minst.

Sandra viste 40-50 grader i strømforskyninga mi, men etter litt forskning fant jeg ut at det var cpu-tempen som ble avlest her. Vet ikke riktig hvorfor sandra blander sensorene, men programmet er vel ikke helt perfekt kanskje...

Hvis dette er CPU-tempen din er det heller ikke noe å bekymre seg for, selv om det er i øvre grenseland for hva jeg ville akseptert. Mulig skikkelig gjennomtrekk i kabinettet vil hjelpe, hvis du allerede har dette kan det være feilmontert kjøler, kjøleren full av støv & dritt, for mye kjølepasta, ingen kjølpasta eller pad, eller for liten kjøler som kan forårsake det.

Lenke til kommentar

Ok saa det er mulig at det er prosessoren som er varm og ikke hovedkortet...???

Jeg var inne i boksen tidligere i dag og blaaste ut endel stov, men det er enda mer igjen... Noen tips om hvordan man kan fjerne det..? Hvordan i hel#%$ faar man av kjoleribba..? den sitter jo sykt hardt..? Er stovsuger aa anbefale, eller kan det bli falig pga statisk elektrisitet o.l...

mvh Erik

Lenke til kommentar

Hvis du skal rense støv og liknende tror jeg du bør satse på støvsuger/trykkluft (tryggest med trykkluft, er lettere og komme til) og hurtigfordampende elektrorens som ikke legger igjen noen rester.

Jeg bruker selv noe som jeg før kjøpt på ELFA, noe som heter "PRF TCC Contact cleaner". Er godt fornøyd med dette.

P.S. Vær forsiktig med lagrene på viftene dine slik at du ikke får dritt og lort inn i lagret.

Lenke til kommentar

Nå tror jeg at jeg har lagt egget.. Var inne i BIOS for aa sjekke litt, ogsaa satte jeg på en sånn "alert" greie som skulle ta shut down på cpu'en når tempen gikk over 63 grader(den har ligget rundt der) Da jeg bootet etter det, saa begynner viftene å gå i et sek, så kommer det vanlige "piip'et" ogsaa kobler strømmen seg ut.. Hva er dette??? Kan cpu'en ha tatt kvelden..???

Blir så irritert ass, jeg skal alltid stille og klå på allt..!!!!

HJELP!!!!

mvh Erik

Lenke til kommentar

Clear CMOS og så går du å stiller tempen høyere, eller slår den av.

Et par nyttige tommelfingerregler når du er usikker på om temperaturen stemmer er:

1.: Kjenn med hånda om det er varmt som programmet du bruker påstår. Hvis programmet viser temp på ca 70grader, mens kjøleribba er lunken helt nederst, så kan du drite i programmets målinger. (forutsatt at kjøleren/pasta er riktig montert, hvis ikke så kan tempen stemme, og da bør du røkke ut stikkontakten fortere enn svinnt, og montere på nytt!)

2.: Merker du noe på stabiliteten? Hvis en Athlon bassert pc er stabil, men temperaturen viser 95 grader... --> Så er tempsensoren eller programmet riv ruskende feil. Hvis tempen viser 50-60 grader, men pcen er knall-stabil, så er det ikke noe å bry seg om.

3.: Prøv forskjellige programmer. Sisoft Sandra, MotherBoardMonitor og hovedkortprodusentens eget. Får du det samme? Har du stilt inn programmet riktig?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-07 13:26, skrev Jvla Halvsame:

Tror neppe cpuen har tatt kvelden. Men det er mulig at den starter opp på høyere temperatur enn 63 grader, selv om det høres litt mye ut. Kommer du deg inn i bios for å sette opp grensa litt? Hvis ikke kan du prøve å resette biosen.

Hvordan kan man resete BIOS? kommer ikke inn i noen ting. Det tar ett sek. etter jeg prover aa sku den på saa kutter den strømmen... Har ikke råd til en ufrivillig oppgradering naa ass.. :smile:

mvh Erik

Lenke til kommentar

Varmeutviklingen fra hovedkort er ca på 10-15W. Det er hovedsaklig northbridgen som utvilker den varmen. Resten av komponentene på hovedkortet utvikler ikke særlig med varme.

Grunnen til at temperaturen er høy er neppe varmeutviklingen på hovedkortet alene, men at summen av alle delene i PC'n utvilker en del varme (f.eks 100W) Temperaturen er nok høy fordi denne varmen ikke blir godt nok luftet ut. Sørg for bedre utlufting så vil temperaturen bli lavere selv om varmeutviklingen holder seg på samme nivå (f.eks 100W)

Lenke til kommentar

YES!!!

Fikk fikset det.. hadde satt en alert i BIOS om shut'e ned hvis ikke FAN1 var tilkoblet, cpu fan'en min var koblet til en en default strøm kilde og da ville den ikke starte.. Uansett takk for all hjelp!!! Har vært relativt frustert til nå, men naa er jeg super blid :grin:

Men jeg tror kanskje jeg maa slenge i vifter her og der.. Få tempen ned på et litt mer moderat nivå..

Hejhej

Erik

Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt ikke nødvendig å kjøpe nye vifter så lenge systemet er stabilt? Så lenge du ikke har overklokkingsplaner da.. (Skjønt, god gjennomlufting kan jo ikke skade :smile: )

Edit: Fint at det ordna seg!!

[ Denne Melding var redigert av: Jvla Halvsame på 2002-11-07 16:46 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...