Gå til innhold

Harddiskene mine arbeider konstant. Raid 5

Bobby1

Anbefalte innlegg

Hei

Fikk mine 3 stk WD Harddisk 250.0GB 7200RPM SATA 3.5" 16MB RAID Edition SATA FDB i dag, og satte dei opp med Raid 5. Begynte å instalere Windows, så begynte di å arbeider konstant. Har fått inn Windows.

Skal dei arbeide heile tida, eller har eg instalert feil driver eller konfigurert feil?

Raid kontrolern er: Silicon Image Sil 3114 chip, og hovedkoret er DFI LANPARTY UT RDX200 CF-DR

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Fikk mine 3 stk WD Harddisk 250.0GB 7200RPM SATA 3.5" 16MB RAID Edition SATA FDB i dag, og satte dei opp med Raid 5. Begynte å instalere Windows, så begynte di å arbeider konstant. Har fått inn Windows.

Skal dei arbeide heile tida, eller har eg instalert feil driver eller konfigurert feil?

Raid kontrolern er: Silicon Image Sil 3114 chip, og hovedkoret er DFI LANPARTY UT RDX200 CF-DR

7114842[/snapback]

3 disker i RAID5 er minimum ja. Har en IBM e-series server som hadde 3x36 Gb SCSI disker, og den jobbet også konstant. Bygde den ut til 5x36Gb og det hjalp betydelig. En lik, men nyere server har 7x146Gb disker i raid 5, og der blinker det bare i av og til. Har du muligheten så legger du til en disk til. Det vil bedre situasjonen. Hvis diskene blir stående å jobbe hele tiden vil du slite dem ut altfor fort. Ikke over natta nei, men hvis den står på lenge over tid, så er det ikke heldig at diskene jobber konstant.

Lenke til kommentar
Kvifor arbeider harddiskene konstant i raid 5?

7116122[/snapback]

Det vet jeg rett og slett ikke. Jeg vet bare at diskene i serveren jobbet nesten konstant når det bare var 3 disker i den, selv om det ikke var noen på jobb. Oppgraderte minnet også, uten at det hjalp nevneverdig. Flere disker derimot gjorde en forskjell. Du har ikke mulighet til å sette inn en til? Evt låne en disk for å prøve?

Lenke til kommentar
Eg har ein Western Digital Caviar SE 250 GB S-ATA, som eg kan prøve med, vist den ikkje må vera identisk for å sette opp raid 5.

Er det andre som har opplevd dette med raid 5 oppsett?

Kjører Windows XP

7117240[/snapback]

Du kan bruke forskjellige disker, men lagringskapasiteten blir 3xminste disk, med 4 disker i Raid5.

Lenke til kommentar

RAID-settet må bygge seg opp først. Med 4x250GB tar det ca 12 timer for meg, og i mens bør du sørge for å ha vifte som blåser på dem, så ikke de blir for varme, for da blir de utslitt fort. Du må ikke skru av maskinen før de er ferdige, ellers må de begynne om på nytt. Hvis du bruker Windows-RAID kan du se i disk manager hvor langt de har kommet.

Lenke til kommentar

Satte dei i Raid 0, bare for å prøve. Tror eg skal kjøpe ein lik harddisk til og sette dei i Raid 5 igjenn.

Men når eg prøve Raid 0 med 3 hdder, så syntest eg at det ikkje er noko god ytelse :(

Er rettogslett ikkje Sil 3114 chipen så god, eller er det at Raid 0 funker dårleg med 3 hdder?

post-49348-1161534595_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Nå bestilte eg ein til WD Harddisk 250.0GB 7200RPM SATA 3.5" 16MB RAID Edition :D

Skal sette dei i rad 5.

Men går det ann å sette f.eks 100 gb i raid0 og resten i raid5 med den kontrolleren eg har?

Kontrolleren er ein Sil 3114 chip.

Kva er best av Kontroller/Software styrt og OS/Software styrt?

Lenke til kommentar
Men går det ann å sette f.eks 100 gb i raid0 og resten i raid5 med den kontrolleren eg har?

Det går an å ha litt av hvert, men når du bruker begge samtidig vil det gå veldig seint. Sammenliknet med SiL er Windows-RAID bedre. Highpoint sin SW-RAID er derimot ganske bra.

Lenke til kommentar

Det går an å ha litt av hvert, men når du bruker begge samtidig vil det gå veldig seint. Sammenliknet med SiL er Windows-RAID bedre. Highpoint sin SW-RAID er derimot ganske bra.

7133278[/snapback]

Men da må man vell ha Windows inne fra før av?

Lenke til kommentar

Vel om du har satt opp "raid 5" i biosen på sil kontrolleren, vil denne begynne å initialisere diskene så fort den er inni windows og raidkortet er startet.

Slik vil jeg anta. jeg har aldri kjørt raid5 på sil 3114 , kun 3ware kort.

og der er det slik at første ganga når raid5 er laga, så skal den skrive paritetsinfo og "nulle ut" alle diskene, så du kan fort regne med 5-10 timer på en såpass billig kontroller. Etter dette så skal det såklart stilne av. Et raid jobber ikke noe mer en en løs disk , før det faktisk får noe å jobbe.

Da blir det jo litt mer skriving pga er 3 disker som skal alle ha informasjon, og ikke kun en enkelt.

Du får nesten bare vente og se om de "stilner" av etter en stund. Installer og SiL sin Raid manager, slik at du kan se i et lite GUI mens du er inni windows hva kontroleren faktisk gjør.

Lenke til kommentar
Hei

7114842[/snapback]

Hvis du har en diskdefragenter ala O&O som overvåker diskene dine i service må du stenge/stoppe denne servicen.

Lenke til kommentar
Hei

7114842[/snapback]

Har du ventet på at RAIDet har bygget seg ferdig da? :)

Hver gang du slår av maskinen før det er gjort starter hele jobben på nytt så det MÅ ferdigstilles.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...