Gå til innhold

Hva er poenget med Dual Core ?


Priest32

Anbefalte innlegg

Hehe tror nok det er standard med mer en 4 kjernes om 10 år. Bare se på hva som var standart for 10 år siden du..

7119365[/snapback]

 

Vel Intel er jo å leker med ett ell anna 80 kjerner ell ka det var snakk om?:p

utviklingen er vel logaritmisk elle ka jeg skal si:P

2, 4, 8, 16, osv menmen time will show;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den såkalte "Dual Core Bugen" som gjør at du får en slaks speedhack i noen spill, ble rettet opp av en driver til AMD's X2 CPU'er. Senere kom også en optimaliserer, som jeg synes funket ganske godt. Uansett, da dual core kom, annbefalte både Intel og AMD heller raske enkeltkjerner til gaming, veit ikke om de enda står på det forslaget :p

Lenke til kommentar
amd har jo teknologien til reverse hyperthreading, noe som vil si at de bruker kraften fra begge kjernene og simulerer en enkjerne prosessor.

 

2* 2 ghz = nesten 4 ghz

7119414[/snapback]

 

reverse hyperthreading er bare tull, BASTA. det finnes ikke.

 

Men det er ingen gode argumenter for ikke og gå for DC i dag, med mindre du har et budskjett som ikke tillater det (de aller aller billigste cpuene er fortsatt SC)

 

alle spill fungerer i DC, noen må man kansje ut og sette afinitet på. Men etter x2 driverene til AMD har i hverfall ikke jeg måttet det lenger.

 

Edit:

Den såkalte "Dual Core Bugen" som gjør at du får en slaks speedhack i noen spill, ble rettet opp av en driver til AMD's X2 CPU'er. Senere kom også en optimaliserer, som jeg synes funket ganske godt. Uansett, da dual core kom, annbefalte både Intel og AMD heller raske enkeltkjerner til gaming, veit ikke om de enda står på det forslaget tongue.gif

 

Det står ikke lenger, da de raskeste prosessorene fra både AMD og Intel nå er DC.

Endret av Brusfantomet
Lenke til kommentar

tobbesen: Jeg har ikke noe bra skjermkort.. Jeg har IKKE noe skjermkort.. Bare en sliten laptop.. Men vinteren kommer og jeg VIL og MÅ spille litt igjen.. :cool:

 

Mange driver og "maser" om at AMD har fikset BUg'n med X2 og spill, med diverse oppdateringer.. Selv om jeg har påpekt flere ganger at jeg vurderer INTEL E6600... Er det noen BUG's med den da??

 

Jeg skal ikke drive 3D eller videoredigering.. KUN spilling..

Vil det da bli bortkastet med 4MB cache ?? Slik som E6600 har ?

Vil det lønne seg å bruke flere penger på skjermkortet og en E6400 istedenfor ?

 

Etter å ha lest den tråden om CPU og singel/dual-core.. Så lurer jeg også på følgende: RAM.. Intel støtter jo standard høyere bushastighet enn AMD.. Vil jeg tape hatighet på å bruke DDR2-5300 fremfor å bruke DDR2-6400 på et Intel-system ?

Jeg skal ikke OC noe som helst..

Nyere AM2 hovedkort, støtter jo også 667 og 800FSB.. Men vil et AMD-system tape mindre eller det samme på å redusere RAM-hastigheten ??

Skal ha 2048MB RAM..

 

Håper på noen gode svar her...

Lenke til kommentar

her er det jeg leste på din side: din side

 

Spilleren:

Dette oppsettet er lagd for mest mulig spilleglede for minst mulig penger. Spill er ikke så prosessorkrevende, så pengene vi sparer der kan vi bruke på bedre grafikkort. Det er forventet at minnet vil oppgraderes en gang i fremtiden når minneprisene går ned, forhåpentligvis til jul. Denne maskinen er også en potensielt god overklokker.

 

Prosessor: C2D E6300 1600,-

Minne: 1 GB (800 MHz CL5) 1500,-

Hovedkort: Gigabyte GA-965P-DS3 1400,-

Grafikkort: GeForce 7950GT 512MB Passivt 2900,-

Totalt: 10.400,-

 

de kan vel litt pc. de ville ha en stille pc. så skjermkortet er ........

Lenke til kommentar

tobbesen: Så skjermkortet er HVA?

 

Dessuten er alle spill avhengige av å ha en fin balansegang mellom CPU og GPU.

 

Rask GPU / svak CPU = flaskehals i CPU

Rask CPU / svak GPU = flaskehals i GPU

Rask CPU / rask GPU = Optimalt system

 

Du skal ikke tro alt du leser... Ett system er ikke raskere enn det svakeste leddet - Uansett!

Lenke til kommentar
Jeg driver sjelden med multitasking. Ikke bevisst ihvertfall..

7115941[/snapback]

 

Du skal være bra god til å tweake windows for å IKKE drive med multitasking i dag - det er så mange prosesser som kjører i bakgrunnen, både windows sine egne og for eksempel brannmur, antivirus, diverse programmer sine updates, skype osv. Det var bare vanvittig deilig å gå over til dualcore (x2 3800+). Du trenger absolutt ikke å encode video, rippe en cd, laste ned nyeste tv-episoden og spille F.E.A.R samtidig for å ha nytte av dual core.

 

Angående hakking i diverse spill har jeg hatt noen problem med det, men ingen som ikke kan løses.

1. IKKE installerer noen hot-fix, drivere, optimaliseringer eller noe som helst FØR du faktisk støter på et problem

2. IKKE installerer hot-fixen for XP som florerer rundt omkring

3. Dersom du må, installerer nyeste DRIVER fra AMD for cpu.

4. Optimaliseringen fra AMD har bare skapt trøbbel for meg, men det kan jo være siste utvei for noen..

 

Dette var bare mine erfaringer, er nok dessverre mange ulike løsninger for ulike systemer. For min del funker det bare (og da funker alt) når det eneste jeg installerer er driveren fra AMD. Ha en slipstream'a CD/DVD med XP liggendes og vær forberedt på noen reinstallasjoner :p

Lenke til kommentar
Jeg har tankt å kjøpe En Intel Core 2 Duo E6600..

 

Men etter å ha lest dette:

 

3.3 Spill som ikke støtter dualcore

The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay ( x2 4800+, 3800+)

WarCraft 3 ( x2 3800+) -dette hakker bittebittelitt på mitt system ved bruk av dualcore

Half-Life + alle modr: CS, DOD osv ( x2 3800+)

Battlefield Vietnam ( x2 3800+) - Spillet fryser helt!

Battlefield 1942 ( x2 3800+) - Spillet fryser helt!

Need For speed: Underground ( x2 3800+ )

Need for speed: Underground 2 ( x2 3800+ )

 

Jeg driver sjelden med multitasking. Ikke bevisst ihvertfall..

Spiller heller aldri Warcraft eller andre tilsvarende strategi eller rollespill.

FPS spill derimot.. Det er min greie.. 

 

Synes det hørtes rart ut at Half Life og CS ikke skulle gå an å spille på en dual....

7115941[/snapback]

 

Hvor fant du den listen? Har lest den en gang men kan ikke finne den igjen :S :cry:

Lenke til kommentar

Har sikkert vert sakt før, men gidder ikke å lese hele tråden.

En del spill tåler riktig nok ikke å kjøre på to kjernen. Men det løses greit med å bare kjør på en. Det som støtter 2 kjernen kjører bedre på 2 og til multitasking er 2 bedre. Så eneste bakdelen med 2 kjerner er at det er bittelitt dyrere. Så gå nå for all del for dual core eller core duo...

Lenke til kommentar
Intern: Fant den under Prosessorguiden "sticky".. Står jo ca 2meter med info om cpu, socket og chipset og slikt der..

 

hmm . Er ikke Q4 blitt FPS igjen som før i tiden?  Eller blander jeg med Unreal ? HAr Quake alltid vært FPS ?? hmm .. Lenge siden jeg har spilt det..

7160542[/snapback]

 

Quake 4 har alltid vært fps ja..Det er vel ikke noen som har påstått noe annet heller :)

Lenke til kommentar

Til de som klager over at enkelte spill ikke vil kjøre på en tokjernes prosessor:

 

Når du har startet spillet, minimer vinduet så du får opp skrivebordet. Gå så inn i oppgavebehandling, velg spillet som kjører under "prosesser", høyreklikk og velg "affinitet" eller "affinity".

 

Da får du opp et vindu med "CPU 1" og "CPU 0". Klikk av en av kjernene, og gå tilbake til spillet. Da kjører du med kun en kjerne på spillet, og alt funker forhåpentligvis!

 

Det er også en permanent modifikasjon av spill-filene som gjør at de bruker kun den ene kjernen hver gang du starter spillet. Men husker ikke hvor jeg så det (her på forumet en plass).

 

-Erlend

Endret av Erlend_G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...