Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

tatt for "hacking" paa skolen

Admiral1

Anbefalte innlegg

Eg orket ikke alle lese gjennom alle innleggene, men skummet gjennom noen. Slik eg skjønte det hacket han for å låse opp sin egen pc slik at han kunne installere programmer han hadde "bruk" for.

Hvor vidt dette er fakta blir vel en uviss teori.

7243825[/snapback]

Han har ikke kommentert noen av postene, så jeg går utifra at han har gjort noe skikkelig galt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, jeg mener at en skole må innse at de ikke har med ferdigutviklede voksne mennesker å gjøre. Greit at det blir litt mer jobb for admin, men tenk over at de andre elevene som evt blir negativt påvirket av disse scripkidsa lærer viktige lekser om datasikkerhet osv..

De har med en yngre datagenerasjon å gjøre, som helt sikkert for lengst har lært seg forskjellen på rett og galt.

7242868[/snapback]

Kan så være, men så lenge staten ikke anser dem som myndige så blir det i mine øyne urimelig å sette like store krav til gjennomtenkt oppførsel overfor dem som overfor en myndig person.

Jeg har nok et langt større helhetlig syn på hvilke konsekvenser mine evt handlinger kan ha enn det en i 14-18års alderen har.

Mener man at en på 16 har forrutsetninger til å forstå hva han gjør og dermed skal ha straff som tilsvarer så burde man senke myndighetsalderen til 16.

Poenget her er ikke om man forstår rett eller galt, det er om man forstår konsekvensene av det man gjør. Feks en unge på 3-4 år vet at det er galt å ta godteriet som står på rommet til storebror. Så skille mellom rett og galt kommer tidelig :) Det å forstå konsekvensene av det man gjør er noe som kommer langt senere. Jeg vet folk på min alder som ikke helt har lært det enda, men staten sier at når man er 18 så kan man sette voksne krav til deg.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er riktig at reglene er som de er nå, med en gradvis økning av ansvar. Fra man er 15 år kan man bli straffet, fra man er 16 kan man f.eks. kjøre moped/lett MC. Det er ikke slik at når man er 16 skjønner man ingenting om hva som er rett og galt, og derfor ikke kan straffes for noe som helst. Samtidig er de fleste på den alderen ikke helt utviklet mentalt, og blir derfor beskyttet mot seg selv i en del sammenhenger.

Lenke til kommentar
Det er ikke slik at når man er 16 skjønner man ingenting om hva som er rett og galt, og derfor ikke kan straffes for noe som helst. Samtidig er de fleste på den alderen ikke helt utviklet mentalt, og blir derfor beskyttet mot seg selv i en del sammenhenger.

7256752[/snapback]

Helt enig. Derfor jeg mener en ungdomskole/vgs unge som har tilegnet seg et passord (uten å ha gjort masse annet faenskap) ikke "fortjener" politianmeldelse. Selvsagt skal det komme reaksjoner, men utifra beskrivelsen til trådstarter mener jeg den reaksjonen som er kommet er for sterk. Nå sier ikke trådstarter noe om hva annet faenskap han evt har gjort så det må holdes utenfor.

Lenke til kommentar

Har ikke giddet å lese alt her, men hvordan ferska admin deg?

Eg hacket også skole nettverket og it-ansvarlig fanget opp at eg hadde åpnet visse sensitive filer i nettverket :blush: fra min studentkonto.

Men det er jo inget bevis for hacking og eg bare løy han opp i trynet når han kalte meg inn. Bare spill dum.

Lenke til kommentar

HEI

Har fulgt med litt i tråden, men på side 1 var det en som hijacka den og da stoppet jeg fordi det kom bare replyes til den :)

Svar til folk som har spurt

Jeg går i 1. klasse

Faren min sa at jeg fikk ta skolens straff som straff, ikke no mer :D

Har ikke utnyttet passordet idet hele tatt, har logga meg in et par ganger før jeg ble tatt, men ikke no mer.

Utover dette har jeg ikke fått noe annen tilbakemeld fra skolen en et brev adresert til foreldrene mine som jeg ikke får lese :p men læreren som sendte den sa at det ikke sto noe spess...

Jeg har egentlig glemt hele saken.

mvh Michael

Lenke til kommentar

Det sier seg selv at det ikke er lov å hacke seg inn på skolens database.

Det er mange folk i Norge som har blitt anmeldt for datakriminalitet iht. til hacking.

Det er klart at det finnes et regelverk for moderne kriminalitet innen data. Hvis ikke ville jo folk hacket banker, politiets database osv.

Etter som politiet i norge har en egen avdeling for datakriminalitet er det ganske så sikkert at du ikke kan "gjøre hva du vil" selvom det er du som sitter på PCen.

Etterom det ikke akkurat er noen stor hack du har gjort er det sikker ikke så veldig farlig, men å finne en systemsvaket i skolens system for så å utnytte den er jo helt idiotisk. Du kunne jo tengt litt lengere enn 10 minutter frem i tid å skjønt at PC ansvarlig ikke er helt agurk i hode og før eller siden ville funnet ut av det.

Dessuten å ha admin rettigheter på skolen er omtrent like nyttig som å kunne passordet til en klassekamerat av deg.

Det eneste du kan bruke det til, er pure F. Dersom du har lyst på et dårlig inntrykk av lærerene dine + dårlig karakterer så er det bare å sette i gang.

Endret av Joney
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...