Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

tatt for "hacking" paa skolen

Admiral1

Anbefalte innlegg

Du spratt vel ikke opp og fortalte adminen om denne svakheten gjorde du vel? Da har du brutt loven, hadde du sagt fra til adminen om problemet hadde det ikke vært noe lovbrudd, men du utnyttet deg av en feil til å skaffe deg adgang til ressurser du ikke skulle ha tilgang til, det er hacking og det er ikke lov.

Hope you rot in hell.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo tross alt en skole... Det er vel relativt greit at elevene lærer ting der istendefor å fucke opp nettverk som er ekstremt mye dyrere om sensitivt matriale i en bedrift.

Har skolen karakterDBen, elns, sin liggenede tilgjenngelig på et offentlig nett så ville jeg reagert mye kraftigere mot admin. Admin er jo forhåpentligvis både lønnet og utdannet og burde vite bedre.

At en eller annen kid drar med seg en liveCD og får flere rettigheter enn han skulle er jo relativt uskyldig. Jeg vet f.eks at flere skoler i hønefoss bruker et ekstremt paranoid opplegg der blant annet høyre musknapp er deaktivert.. Det er irriterende det (og ja det er snakk om PCer med windows, ikke mac ;))

Lenke til kommentar
Har skolen karakterDBen, elns, sin liggenede tilgjenngelig på et offentlig nett så ville jeg reagert mye kraftigere mot admin. Admin er jo forhåpentligvis både lønnet og utdannet og burde vite bedre.

7174154[/snapback]

Datatilsynet har vel sørget for at det ikke skjer på en eneste skole. Dog, det ligger jo kopier av karakterene ute på classfronter f.eks., så om jeg vil så kan jeg skremme elever ganske hardt ved å sette en del utenkelige karakterer :D
Lenke til kommentar
Dette er jo tross alt en skole... Det er vel relativt greit at elevene lærer ting der istendefor å fucke opp nettverk som er ekstremt mye dyrere om sensitivt matriale i en bedrift.

7174154[/snapback]

Så du mener skole må finne dette påregnelig? Å la skolenettverket være en lekeplass for script-kiddies?

Han har jo gjort noe han må ha visst at ikke var lov og må få straff derav.

Lenke til kommentar

7174154[/snapback]

Så du mener skole må finne dette påregnelig? Å la skolenettverket være en lekeplass for script-kiddies?

Han har jo gjort noe han må ha visst at ikke var lov og må få straff derav.

7174623[/snapback]

Ja, jeg mener at en skole må innse at de ikke har med ferdigutviklede voksne mennesker å gjøre. Greit at det blir litt mer jobb for admin, men tenk over at de andre elevene som evt blir negativt påvirket av disse scripkidsa lærer viktige lekser om datasikkerhet osv..

Selvsagt må de som bryter reglene regne med straff, men å politianmelde det, eller å be ham rotne i helvete er etter min mening noe i overkant.

Er det første gang det skjer og det ikke har vært noe tema og alt som har skjedd er at en person har fått utrettmessig tilgang, uten å medføre ulemper for andre (untatt at admin må bruke noen min på rett opp igjen passord elns) så synes jeg en advarsel er reaksjon nok.

Lenke til kommentar

Sannsynligvis mindreårig, så det vil vel ikke få noen konsekvenser med politianmeldelse uansett, bortsett fra at det kanskje skremmer litt. Og en nedsatt karakter i oppførsel pluss litt skremsel syns jeg ikke for brutalt. Det ble tross alt gjort med fullt overlegg, og da må en tåle konsekvensene.

Hva gjelder skolens avtale med elevene, så trenger det faktisk ikke være med noe eget punkt om "hacking". Å omgå sperringer for å få tilgang man ikke skulle hatt er regulert gjennom lover og forskrifter, og trenger ikke være med i avtalen om bruk av skolens utstyr.

Lenke til kommentar

Nå kommer det jo selvsagt litt ann på hva han har gjort med det adminpassordet, men det å skaffe seg admin rettigheter uten å ha brukt dem til noe 'ondt' ser jeg på som en særdeles lite alvorlig sak. Ikke grunn til å sette ned ordenskarakter.

Nå kan jo selvsagt trådstarter ha misbrukt det passordet til alt mulig rart, eller hatt endel saker fra før som gjorde at dette var saken som fikk karakteren til å vippe ned.

Det er jo forskjell i strafffen på å bære kniv og det å faktisk bruke kniven mot noen. På samme måte bør det være forskjell på reaksjonen om en har admin rettigheter og på om man bruker rettighetene til noe 'slemt'. politianmeldelse, nedsatt orden og brev med hjem+evt møter er jo så og si det strengeste skolen kan komme med av raksjon. Hadde han tent på skolen for å drepe noen hadde jo ikke skolen hatt noe særlig sterkere reaksjon... (selv om politi og andre statlige organer har det)

Lenke til kommentar
Sannsynligvis mindreårig, så det vil vel ikke få noen konsekvenser med politianmeldelse uansett, bortsett fra at det kanskje skremmer litt. Og en nedsatt karakter i oppførsel pluss litt skremsel syns jeg ikke for brutalt. Det ble tross alt gjort med fullt overlegg, og da må en tåle konsekvensene.

Hva gjelder skolens avtale med elevene, så trenger det faktisk ikke være med noe eget punkt om "hacking". Å omgå sperringer for å få tilgang man ikke skulle hatt er regulert gjennom lover og forskrifter, og trenger ikke være med i avtalen om bruk av skolens utstyr.

7175207[/snapback]

Barnevernet kan bli koblet inn, men det er egentlig det eneste også bortsett fra at man kan få sperrefrist for billappen.

Lenke til kommentar
Barnevernet kan bli koblet inn, men det er egentlig det eneste også bortsett fra at man kan få sperrefrist for billappen.

7218622[/snapback]

I verste fall. For å ta et adminpassord på skolen tror jeg ikke barnevernet kobles inn :)

Men en admin som lar passord bli tatt på denne måten bør kanskje fjernes fra gutterommet hjemme hos mor og far snarest mulig og faktisk lære litt.

Lenke til kommentar

Vel, hva de kan sikte deg for er ikke godt å si. Du har uten tvil brutt noen regler her, selv om du\dere ikke finner en spesifikk regel som sier: "Du har ikke lov til å hente ut adminpassord med linux live cd". Du skal være sikker på at det er en eller flere generelle regler som favner vidt som du har brutt.

Jeg tviler vel på at dette kommer til å få fryktelige store konsekvenser utover at du får nedsatt ordenskarakter.

Dette er hva jeg tror utfra å bruke litt sunn fornuft, så du må ikke ta det for god fisk.

Vil jeg bare også si at jeg har overhodet ingen sympati og håper du får refs så det holder.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt at faren skal lete etter smutthull istedenfor å faktisk forklare at det du har gjort ikke er helt heldig. Når det gjelder ordenskarakteren er ikke dette det store problemet. Du er i 1. termin og jeg vet ikke hvilken klasse. Oppfør deg i neste og alt er i orden. Det legges stor vekt på 2. termin og skal du settes ned i standpunkt må også 2. terminen være nedsatt.

Som lærer ved videregående skole er jeg lei alle som skal skaffe seg adminrettigheter og forandre litt på oppsettet. Gjerne fordi de hater Microsoft og skal bruke andre ting. Jeg forutsetter at de programmene skolen min har betalt lisens for ligger på maskinen og fungerer. (Det kan bli litt vanskelig etter Microsoft er inne i bildet :D )

Bruk PCen som et verktøy på skolen, selv om ikke alle skolene har skjønt helt hvordan det skal brukes. Jeg vet det er surt å måtte betale for en PC og deretter miste en del rettigheter på pcen. Finn da heller en skole som gir deg en gratis pc med installert prog.vare og bruk dine penger på en egen hvor du selv er admin.

Når det gjelder straffen din er den helt rimelig, og ingen vits å syte. Ta straffen og lærdommen.

Lenke til kommentar
Som lærer ved videregående skole er jeg lei alle som skal skaffe seg adminrettigheter og forandre litt på oppsettet. Gjerne fordi de hater Microsoft og skal bruke andre ting. Jeg forutsetter at de programmene skolen min har betalt lisens for ligger på maskinen og fungerer. (Det kan bli litt vanskelig etter Microsoft er inne i bildet  :D )

7235732[/snapback]

Selfølgelig skal man ikke cracke seg til disse rettighetene. Men jeg ser igjenting galt i at man ikke vil bruke Windows eller de programmene skolen krever. Er det noe jeg er lut lei er det alle som selv skaper seg en avhengighet til Microsoft produkter når man helt fint kan klare seg med Open Office og iWork, og kan koble til et Windows nettverk med Linux og mac.

Lenke til kommentar

Mange skoler står i startgropen når det gjelder bruk av PC, og ikke minst alle lærerne. Det blir alltid morro når elever sender vedlegg som en lærer ikke kan åpne. Derfor for å sikre seg litt forutsetter man at det finnes en grunnpakke installert på hver PC og at dette fungerer. Jeg har ingenting imot at det installeres alternativ programvare i tillegg så lenge dette ikke går utover grunnpakken skolen har sagt skal være der. Dette må etter min mening skje etter en henvendelse til admin og ikke som trådstarter forsøker, nemlig å tilegne urettmessige rettigheter.

Etterhvert vil også pcen blitt i mye større grad bli tatt i bruk ved eksamen og en ønsker at elevene behersker de systemene som er valgt av skolen/eller andre. Så får vi håpe at det etterhvert blir en større frihet til å velge ulike løsninger som passer hver enkelt.

Jeg anser også at skolene har en plikt til å bruke alternativene i mer eller mindre grad også, men i samråd med IT-ansvarlig/ledelse. Det vil nok ta noen år, men når dagens elever selv er lærere regner jeg med at alt blir så meget bedre. Hvis det ikke da har kommet noe nytt igjen.

Lenke til kommentar
Ja, jeg mener at en skole må innse at de ikke har med ferdigutviklede voksne mennesker å gjøre. Greit at det blir litt mer jobb for admin, men tenk over at de andre elevene som evt blir negativt påvirket av disse scripkidsa lærer viktige lekser om datasikkerhet osv..

De har med en yngre datagenerasjon å gjøre, som helt sikkert for lengst har lært seg forskjellen på rett og galt.

jeg hadde lov til å sitte på pcn og da kan jeg vel egentlig gjøre alt det jeg vill?

Nei.

Lenke til kommentar
...Jeg har ingenting imot at det installeres alternativ programvare i tillegg så lenge dette ikke går utover grunnpakken skolen har sagt skal være der. ...

7241473[/snapback]

Det er en selfølge at elevene skal få lov å innstallere programvare. Men skolene bør ikke kreve noe programvare heller. Vis jeg kjøper en Mac, gjør jeg det får å kjøre Mac OS X, og da har jeg ikke lyst til å kjøre Windows. Enda mindre har jeg lyst til å bruke over tusen kroner på noe jeg ikke vil bruke, strengt tatt trenger, og kanskje også mener er firmaet som lager produktet er så store at jeg ikke har lyst til å støtte dem!

Selv om jeg mener Mac OS X er det beste operativsystemet. Vil jeg ikke tvinge noen til å bruke det. Derimot syns jeg folk skal ha frihet til å velge akkurat hva de vil!

..

Jeg anser også at skolene har en plikt til å bruke alternativene i mer eller mindre grad også, men i samråd med IT-ansvarlig/ledelse. ...

7241473[/snapback]

Spiller ingen rolle om skolen bruker alternativer eller ikke så lenge de støtter standarder sånn at folk selv kan velge hva de vil bruke og slipper å kjøpe/innstallere programmer de ikke ønsker (Vel å merke vis de støtter den åpne standarden).

Jeg bryr meg ikke skolen bruker et program som 90 % av resten av verden bruker eller om de bruker et som 50 %, 10% eller 0,0001 % bruker, så lenge jeg selv kan velge akkurat hva jeg vil bruke.

...Det blir alltid morro når elever sender vedlegg som en lærer ikke kan åpne.

7241473[/snapback]

Det er ikke noe problem vis noen av elevene bruker f.eks. Microsoft Office. Open Office kan helt fint åpen formatene Microsoft Office lagrer i og er det noen som bruker andre programmer er det bare å kreve at de skal levere i enten. Microsoft Office, Open Document (åpent filformat som bl.a. Open Office støtter) eller PDF. Det krever ikke mer enn 10 min. å lære elevene å lagre filene sine i andre formater enn standardformatet i de fleste programmer.

Lenke til kommentar
Synest politianmeldelse var litt brutalt. :hmm:

7243726[/snapback]

Kommer ann på om han hacka seg inn på skolenettet eller om han bare prøvde å låse opp sin egen maskin, sånn at han kunne bruke den sånn som han vil.

Men vis han brøt seg inn på serveren eller andre maskiner enn hans egen fortjener han straffen.

Lenke til kommentar

Eg orket ikke alle lese gjennom alle innleggene, men skummet gjennom noen. Slik eg skjønte det hacket han for å låse opp sin egen pc slik at han kunne installere programmer han hadde "bruk" for.

Hvor vidt dette er fakta blir vel en uviss teori.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...