Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

tatt for "hacking" paa skolen

Admiral1

Anbefalte innlegg

OK,jeg brukte en linux live hack ting paa skolen og skaffet meg admin passordet.

Ble idag tatt for det, og fikk baskjed om at jeg hadde brutt skolens regeler. (skal legge ut de reglene jeg har skrevet under paa) det staar ingen ting om jeg ikke har lov til aa utnytte systemsvakeheter, og det er det jeg har gjort ...

kan de ta meg for det? de sier at de sakl politianmelde det og jeg faar ned satt ordenkareakter til jul ...

Baade jeg, faren min og en venn av meg har lest grundig gjennom reglene og vi Finner ikke noe sted at jeg ikke har lov til aa gjore det.

Tror selv at jeg ikke heller har brutt norges lover heller, jeg hadde lov til å sitte på pcn og da kan jeg vel egentlig gjøre alt det jeg vill?

Har ikke tilgang til sensetiv matriale, eneste forskjellen på den admin kontoen og min er at jeg ikke har admin retigheter på den vanlige kontoen ...

Skal få mere info fra skolen om hva de skal gjøre med det ...

mvh disco808

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker linux live cd på skolen, admin lo og sa la den ligge hjemme du kan heller få admin konto hvis det betyr så mye. :wee:

Men er egentlig ganske sikker på du kan slappe av, du kan jo alltid høre med en advokat. Et brev fra et advokat firma til skolen som sier hva som er rett og galt kan sette de på plass. Koster sikkert ikke så mye heller. :D

Lenke til kommentar

Du kan vel ikke være så overbevist om å tro at når du sitte på skolens maskin, en offentlig maskin at du kan gjøre som du vil?

Det er idioter som deg som skaper hodebry for oss som administrerer nettverk. Riktig nok administrerer jeg ikke et skolenettverk, men kan sette meg i sitvasjonen til skolen.

Å hva i allverden skal du med admin rettigheter på en skole pc?

Endret av haddis
Lenke til kommentar

Du har bevisst gjort en handling som gir deg rettigheter du ikke har....Da må du regne med "refs"!

Uanset så er det meget mulig de må statuere et eksempel og det er jo som regel de/den første som blir tatt i dette. Da blir som regel straffen noe strengere enn de som kommer etter deg vil jeg tro.

hhmmm

Lenke til kommentar
Jeg har en laptop og bruker den hjemme, derfor vil jeg kunne installere ting/programmer jeg har nyttet av.

DET ER EN JÆVLIG GOD GRUNN FOR Å HA ADMIN KONTO.

7114339[/snapback]

Problemet er vel heller at adminpassordet du tok tilhører nettverket, og ikke lokal maskin. Sånn kan det gå når småbarn leker med ting de ikke har greie på.

Lenke til kommentar
Baade jeg, faren min og en venn av meg har lest grundig gjennom reglene og vi Finner ikke noe sted at jeg ikke har lov til aa gjore det.

Det er ikke nødvendig å ha med i skolereglementet, siden det er forbudt ved lov å bryte seg inn på andres datamaskiner. Om ikke det står i regelverket at det er forbudt å bryte seg inn på skolen og stjele ting, betyr det at du mener det er lov?

Lenke til kommentar
Jeg har en laptop og bruker den hjemme, derfor vil jeg kunne installere ting/programmer jeg har nyttet av.

7114339[/snapback]

Problemet er vel heller at adminpassordet du tok tilhører nettverket, og ikke lokal maskin. Sånn kan det gå når småbarn leker med ting de ikke har greie på.

7114654[/snapback]

Sikker på at det ikke er det lokale admin-passordet han har funnet da? Det tar jo kun noen sekunder med en Live-CD å hente ut SAM-fila og så bruteforce den noe som vil ta noen få min =/

Lenke til kommentar

7114339[/snapback]

7114654[/snapback]

Sikker på at det ikke er det lokale admin-passordet han har funnet da? Det tar jo kun noen sekunder med en Live-CD å hente ut SAM-fila og så bruteforce den noe som vil ta noen få min =/

7115020[/snapback]

Akkuratt det jeg og begynte å stamme på..

Om det er novell sammen med windows eller bare ren windows 2k3 elns vil jeg tro at skolen har bedre sikkerhet en at en av skole elevene skal kunne finne administrator passordet for serveren..

Altså.. det er mest sannsynlig at det er admin passordet for underklienten du har funnet, med det kan du logge inn lokalt isteden for via server og installere så mye som du bare orker, men det vil bare kunne brukes på den lokale maskinen og ikke alle andre maskiner i nettverket..

Lenke til kommentar

7114339[/snapback]

7114654[/snapback]

7115020[/snapback]

Om man kun er ute etter lokal admin, hvorfor gjøre det så tungvindt?

Lenke til kommentar
Cheatcodes og Kid-scripties  :thumbdown:  :tease:

7120250[/snapback]

:!:

Vel, dersom jeg har behov for å knekke et passord på Windows XP, noe som har skjedd enkelte ganger i jobbsammenheng, så har ERD Commander vært kjekt å ha.

7120299[/snapback]

Ja selvsagt. Men det er få "hackere" med respekt for seg selv som bruker ERD Commander stort oftere enn én gang i året.

Lenke til kommentar

7114339[/snapback]

Hmmm, men å skrike er fortsatt ufint...

Du kunne jo ikke spørre om lov fra admin da? burde ikke være et problem...

Lenke til kommentar

7114339[/snapback]

7114654[/snapback]

7115020[/snapback]

Det er umulig å si hva han har funnet før han svarer selv.

Vi vet ikke om dette er en utlånt bærbar (som i chills' tilfelle) eller om han har arbeidet på skolenettverket. Vi vet heller ikke hvilke adminpassord han har fått tak i.

Jeg kan aldri tenke meg at skoler vil reagere veldig kraftig på at han har installert litt ekstra på en utlåns-bærbar. Hvis han derimot har fått tak i f.eks serverpassordet og brukt det, bør han få en smekk på pungen (kanskje admin også).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...