abcd423417984 Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Hei Først vil jeg advare om at dette kanskje kan virke som et lite angrep på netshop, men jeg forteller ting bare som jeg opplever det. Jeg gikk nylig til innkjøp av et Linksys WAP54G aksesspunkt for å bruke i klientmodus for å koble xboxen min på nettverket. Kjøpet ble gjort på bakgrunn av at det tilsynelatende er mange gode erfaringer med linksys-produkter og at netshop skrev følgende om produktet: "Aksesspunktet kan også benyttes som ethernetklient slik at du kan tilkoble klienter som fra før ikke har trådløs tilgang. Koble din tuner-, Xbox, Playstation og andre ting til nettverket ved å gå via aksesspunktet til det trådløse nettverket." Man skulle jo tro at dette dekker behovet mitt, men hadde det enda vært så vel. Etter å ha kjøpte og mottatt aksesspunktet oppdaget jeg i konfigurasjonspanelet (webgrensesnittet) at for å sette den i klientmodus så måtte senderen enten være linksys router eller et makent aksesspunkt. Jeg prøvde alikevel mot min 3com officeconnect router og det "fungerte", men med totale frysninger i perioder. Når jeg satt det opp (dvs koblet aksesspunktet i klientmodus mot det trådløse nettverket fra 3com routeren) fikk jeg følgende melding: Invalid : not one of ap/wds/sta/wet Invalid : not one of 0/1 Men som sagt så virket det delvis, bare at det var ekstremt ustabilt. Etter en kjapp samtale med linksys support fikk jeg tilsendt en beta firmware (3.08) og beskjed om å kjøpe et nytt linksys-produkt slik at begge endene i nettverket var linksys. Så jeg kjøpte enda et makent aksesspunkt fra netshop. Til min fortvilelse får jeg fremdeles samme feilmelding når jeg prøver å koble til, men det funker...dog noe ustabilt. Merker altså ingen forskjell fra oppsettet med 3com routeren. Jeg sendte da en epost til linksys support (internasjonal ved en feiltagelse) hvor jeg beskrev problemene jeg hadde hatt og fortalte om at jeg hadde fått firmware tilsendt på mail fra linksys og at det ikke hjalp. Svaret var "installer ny firmware" selv om jeg i eposten min skrev at jeg hadde nettopp installert den nyeste som var. Så bestemte jeg meg for å kontakte den norske supporten og der leste de ikke engang det jeg skrev og kommenterte bare at jeg først hadde prøvd med 3com routern (virka som de sluttet å lese etter 2 linjer eller noe slik). Så gikk jeg til slutt over til å sende epost direkte til netshop, men svaret har enda ikke ankommet. Jeg synes det er svært svakt av verken linksys internasjonal eller norsk support å i det hele tatt lese eposten og problemet. Jeg synes også det er svakt av netshop å ikke gi riktig informasjon om produktene de selger. I tillegg opplever jeg følgende: - selv om aksesspunktene har støtte for WPA2 i følge menyen så får jeg beskjed om å skrive inn WEP-nøkkel hvis jeg prøver å koble meg til WPA2 nettverket. - Netshop oppgir at den har dhcp server som egenskap. Det er ikke mulig å finne i menyen. - Setter man den til å kun støtte Wireless-G nettverk så får man fremdeles beskjed om at det er mixed b/g hvis man prøver å koble til andre aksesspunktet. - Ved enkelte konfigurasjoner (dvs bestemte krypteringsalgoritmer o.l.) nekter aksesspunktene å samarbeide. Dette gjelder blant annet ved AES fremfor TKIP. - Prøvde å sette det i Wireless Bridge istedenfor AP (default) + AP Client, men da ville de absolutt ikke samarbeide. Og dette er bare feilene jeg har rukket å finne på en uke. Noen som er i stand til å hjelpe meg der Linksys-supporten har feilet? Hvis ikke tror jeg netshop får 2 Linksys aksesspunkter i retur i neste uke. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 - Netshop oppgir at den har dhcp server som egenskap. Det er ikke mulig å finne i menyen. 7114219[/snapback] WAP54G har ikke DHCP-server, det er kun et accesspoint. Og dette er bare feilene jeg har rukket å finne på en uke. 7114219[/snapback] Jeg brukte 2 uker på å få det til ordentlig, man må ha litt tålmodighet med WDS. Noen som er i stand til å hjelpe meg der Linksys-supporten har feilet? Hvis ikke tror jeg netshop får 2 Linksys aksesspunkter i retur i neste uke. 7114219[/snapback] Vi kan sikkert prøve, det som er hovedpoenget er vel at når det kommer til WDS så må produktene i begge ender være fra samme leverandør, det bør i hvert fall det. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2006 Noen som er i stand til å hjelpe meg der Linksys-supporten har feilet? Hvis ikke tror jeg netshop får 2 Linksys aksesspunkter i retur i neste uke. 7114219[/snapback] Vi kan sikkert prøve, det som er hovedpoenget er vel at når det kommer til WDS så må produktene i begge ender være fra samme leverandør, det bør i hvert fall det. 7114368[/snapback] Begge er nå Linksys WAP54G v3.1 kjøpt med en og en halv ukes mellomrom fra samme butikk. Begge har også nyeste firmware (3.08). funker nå delvis i bridging med WPA/AES og TKIP, men WPA2 dreper tilkoblingen. rart at det i det hele tatt er et valg i menyen da... Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Begge er nå Linksys WAP54G v3.1 kjøpt med en og en halv ukes mellomrom fra samme butikk. Begge har også nyeste firmware (3.08). funker nå delvis i bridging med WPA/AES og TKIP, men WPA2 dreper tilkoblingen. rart at det i det hele tatt er et valg i menyen da... 7114619[/snapback] Jeg tror nok ikke du kan få mer enn WEP/WPA ut av en WDS-forbindelse, jeg har i hvert fall ikke fått det til. Men når man først har fått det opp så er det stabilt som fjell, så start i det små, dvs uten sikkerhet først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå