Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

LØST Sata2-disk henger maskina

Anbefalte innlegg

Er desverre ingen ekspert på datamaskiner, men har nettopp fått tilsendt en erstatningsdisk, sata2 og prøvde å koble denne til på min pc.

Kobler jeg den på og starter opp, starter ikke maskina, men restarter seg selv når den skal loade windows.

hvis jeg kobler den til når maskina allerede går, fryser den helt..

Hovedkortet mitt er et Asus A8V-E Deluxe (http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305263&view=detailed), og disken er en Western Digital Caviar SE16 250GB SATA2 (http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309535&view=detailed). Misstenker at hovedkortet er for gammelt til å støtte denne nye disken. Kan noen bekrefte om dette er tilfelle, evt andre årsaker/løsninger?

Endret av fittetryne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

vanskeleg å vite kor mykje peiling du har her, men antatt at du har bare en disk, og skal bytte denne, -gjer som følger:

Finn installasjonscd for operativsystem (Eksempelvis Windows XP)

-Slå av maskin, ta ut strøm.

-Ta ut gammal disk.

-Sett inn ny disk.

-start opp og sett inn installasjonscd for operativsystem.

-Dersom ingenting skjer, etter at BIOS har lastet, går du inn i BIOS (med eksempelvis ESC, F1, DEL eller kva det no er for ein tast som står opplyst om i oppstarten. -Du skal inn i BIOS og endre innstillinger)

-Når du er komt inn i BIOS, finner du "BOOT DEVICE" eller noko slikt.

-Under "Boot device" velger du "CD-ROM" som første "Boot device"

-No skal installasjonsprogrammet for operativsystemet starte. -Trykk deg igjennom heile prosessen. Dette kan gå inntil eit par timar i verste fall.

Så installerer du all programvare etc.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Kjører du disken som sata150 da hovedkortet ditt bare støtter det. Det kan gi deg problemer og bruke sata300 når hovedkortet ditt ikke støtter dette.

7114496[/snapback]

takk. det var her problemet lå. med riktig plassering av jumperen (som komplett ikke gadd å sende med, ei heller beskrivelse av hva de forskjellige plasseringene gjør).

nå fungerer disken fint.

skulle noen andre trenge det samme på denne disken, finnes det her:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...