eilert Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Jeg har mange timer med video (mini-dv) som jeg ønsker å legge inn på en ekstern hd. (ca 70-100 timer) Dette fordi jeg ønsker back-up. Jeg skal siden gjøre grov-redigering av videoene. Videoene skal brukes i ulike redigeringsprogram. Noen ganger pinacle, andre ganger adobe premiere. Tidligere har jeg kun lagt inn video for eksempel i pinacle studio og redigert det ferdig. nå ønsker jeg å legge den inn for å bruke den i ulike programmer. Jeg ønsker full kvalitet (Ukomprimert matriale). Hvordan bør jeg gå fram? Er det ok å bruke capture video i f.eks pinacle studio 10? Kan man siden ta fram dette i adobe premiere 2 til ulike formater og codecer? Er det enkelt å fjærne de dårlige klippene helt fra disken? Tips mottas med takk. Både til tips om hd-størrelse og fremmgangsmåte for å legge inn. Lenke til kommentar
asoeli Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Etter min mening er det helt Ok å bruke Pinnacle Studio til å laste inn videofilene, beste kvalitet betyr AVI-fil, med ca 13 GB pr time. Jeg gjør ofte det, men bruker Magix til redigering og DVD-brenning. -Jeg kjenner ikke Adobe Premiere, men tar det som en selvfølgelighet at programmet forstår AVI-formatet. Men å fjerne de uønskede klippene helt fra harddisken er ikke så enkelt. Da må du redigere de bort, og så lagre det hele som en ny AVI-fil. Deretter kan du slette den gamle AVI-filen. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Det finst to ulike typar DV AVI-filer, type 1 og type 2. Premiere (iallfall PPro) lager type 2-filer, og har av og til litt problem med type 1-filer, om eg har forstått rett. Ulead har eit verktøy for å konvertere frå type 1 til type 2, men det er vel litt urelevant i denne samanhengen. adobe premiere 2Pirk: Adobe Premiere Pro 2.0. Premiere 2.0 er eit svært gamalt program etterkvart... Både til tips om hd-størrelse og fremmgangsmåte for å legge inn.DV AVI tek som sagt ca. 13GB per time, so med 100 timar opptak treng du omlag 1,3TB for å få lagt inn alt. Du vil dermed trenge meir enn ein disk, med mindre du kjøper ein stor boks som inneheld fleire diskar, slik som denne frå Maxtor. Jeg ønsker full kvalitet (Ukomprimert matriale).So lenge du bruker firewire til overføringa vil du få ein direkte kopi av materialet på kassetten, altso andre ikkje komprimert meir enn det allereie er.Er det enkelt å fjærne de dårlige klippene helt fra disken?Du har to val: Anten leggje inn kun det som er bra (krevjer at du ser gjennom før du legg inn), eller sjå gjennom alle klippa i etterkant, og slette dei som er ubrukelege. Om du i PPro haker av for «scene detection» vil det verte starta ei ny fil ved kvart gap i tidspunktet som er tatt opp på tapen. Det vil seie at filene tilsvarer slik du har tatt opp, med start/stopp. Lenke til kommentar
eilert Skrevet 21. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2006 Takk for svar begge to! Slik jeg forstår dere kan jeg bruke både adobe premiere pro 2 (Ble det riktig nå ) og pinacle studio 10 til grov-klipping? Jeg vil gjerne bruke pinacle studio 10 til akkuratt denne jobben fordi det er hensiktsmessig å ikke bruke timeline til dette. Studio 10 viser første bilde i hvert klipp som tumbnail. Det kan være greit til grov-klipping. Jeg vet ikke om adobe premiere pro 2 har denne funksjonen. Så langt bra, men så var det dette med å ta vekk uønsket innhold: * Å legge inn kun det som er bra er alt for mye arbeid! * Når det gjelder fjærning av uønskede filer fra disken foreslår dere to ulike fremgangsmåter. Inne blant alle disse timene med video har jeg altså mange private opptak og en del elendige klipp som jeg ikke ønsker skal være med i det hele tatt. Dersom jeg f.eks legger inn med pinacle studio 10 og bruker scene selection. Hvordan går jeg da frem. Blir det laget en ny fil av hvert klipp? Eller ligger hver film som en stor fil på disken? Dersom det lages en ny fil av hvert klipp- hvor kan jeg slette disse? (Windows utforsker?) Icanus foreslår en fremgangsmåte med adobe premiere pro. Det er mulig jeg må lære meg denne. Men er dette mulig med Pinacle studio 10 også. Jeg er forberedt å se gjennom alt og slette i ettertid. Takk så langt for gode svar! PS: Angående disk: 1,3 TB! Uff- det var mye. Da får jeg nok bruke flere disker. Dersom jeg bruker ekstrerne disker- går det greit med USB 2.0 eller må jeg (også her) bruke firewire? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Slik jeg forstår dere kan jeg bruke både adobe premiere pro 2 (Ble det riktig nå ) og pinacle studio 10 til grov-klipping? Du kan mest sannsynleg bruke begge to ja, men om du bruker Studio til grovklippinga, korleis har du tenkt å overføre prosjektet til PPro? Det finst ingen praktiske måtar å gjere det på som eg veit om... Jeg vil gjerne bruke pinacle studio 10 til akkuratt denne jobben fordi det er hensiktsmessig å ikke bruke timeline til dette. Studio 10 viser første bilde i hvert klipp som tumbnail. Det kan være greit til grov-klipping. Jeg vet ikke om adobe premiere pro 2 har denne funksjonen.Kanskje ikkje akkurat slik som Studio, men det er noko liknande der:I Project-vindauget er det ein knapp nederst som gjer at du kan skifte til Icon-view om eg hugser rett. Klikk på den, og alle klippa vert vist som eit miniatyrbilete av det fyrste biletet. (Du kan og setje eit anna bilete til å visast, ved å spele gjennom i avspelaren øvst i Project-vindauget og trykke på fotoapparatet når du kjem til eit representativt bilete.) Du kan flytte klippa rundt, og når du har organisert dei i den rekkjefølgja du ynskjer kan du sende alle til tidslinja med ein av dei andre knappane nederst i Project-vindauget (lurer på om den heiter «automate to timeline» eller noko slikt). Når du klikker på den får du opp eit vindauge der du kan velge å ta med ein overgang om du vil det, og kor mange frames overlapping det skal vere mellom klippa. Ettersom det berre er ein grovklipp, er det sikkert like greit å ikkje ta med ein overgang, og setje overlappinga til null. Du kan og vise bilete på tidslinja. Om videosporet ikkje er utvida (slik Video 1 plar vere), klikk på den vetle pila ved sida av namnet på sporet. Klikk på ein av knappane under namnet på sporet, og du kan velgje å vise fyrste bilete, fyrste og siste bilete, bilete langs heile klippet, eller ingen bilete. Meiner du kan gjere bileta større ved rett og slett å lage sporet høgare: Hald musepeikaren i øvre kant av sporet i feltet til venstre, slik at den endrar form, og dra det høgare. Dersom jeg f.eks legger inn med pinacle studio 10 og bruker scene selection. Hvordan går jeg da frem. Blir det laget en ny fil av hvert klipp? Eller ligger hver film som en stor fil på disken? Dersom det lages en ny fil av hvert klipp- hvor kan jeg slette disse? (Windows utforsker?)Eg veit ikkje korleis Studio fungerer. Anten lager det ei stor fil, og mindre filer med referansar til den store, eller so lager den separate filer. Om det er det siste kan du slette filene i Utforsker. Det same gjeld for PPro. Icanus foreslår en fremgangsmåte med adobe premiere pro. Det er mulig jeg må lære meg denne. Men er dette mulig med Pinacle studio 10 også. Jeg er forberedt å se gjennom alt og slette i ettertid. Det er ikkje mykje læring involvert akkurat. Når du vel File --> Capture i PPro vil du få opp eit stort vindauge. Nederst til høgre i dette vindauget er det ein boks der du kan hake av, som det står «Scene Detection» ved sida av. So er det berre å trykke play og record. Merk at om du ikkje gjer nokon endringar i fanen Settings til høgre i Capture-vindauget so vert alle klippa lagt i den same mappa der du har lagra prosjektfila. Skal du ha dei til ein annan disk må du endre dette. 1,3 TB! Uff- det var mye. Da får jeg nok bruke flere disker. Dersom jeg bruker ekstrerne disker- går det greit med USB 2.0 eller må jeg (også her) bruke firewire?Om du sletter etter kvart vil du ikkje trenge so mykje, og om det berre er 70 timar i utgangspunktet, vert det endå mindre. Du kan bruke USB 2.0, men firewire er anbefalt. Lenke til kommentar
eilert Skrevet 21. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2006 Takk for et meget godt svar Icanus! Noen av detaljene vedr. ad.pr.pro2 må jeg studere senere. Grov-klippinga må jeg selvsagt gjøre i utforskeren ikke i pinacle (da blir de ikke borte fra disken). Tenkte ikke så langt. Spørsmål: Dersom jeg bruker a.pr.pro2 blir filene borte fra disken også? Det ser ut som jeg er nødt til å lære meg ad.pr.pr2 like godt først som sist. Etter det du skriver (i annen tråd) er grensesnittet enkelt å lære seg. Er det forresten noen gode norske bøker /kompendier å få kjøpt om ad.pre.pro / pro2? Jeg har blukt pinacle studio i en del år til hjemmefilmer og kjenner kun det grensesnittet. Eller er det greit å bare knotte seg fram? Og for å være helt sikker: Når jeg legger video inn på denne måten. Da blir filene .avi på hard-disken? (Slik at jeg kan ta de fram i hvilket som helst redigeringsprogram for eksempel om fem år?) Lenke til kommentar
asoeli Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Om du velger Pinnacle: Når du laster inn video fra kamera, foretar programmet 'scene detection'. F. eks kan du dra alle scenene ned til tidslinje eller dreiebordsvisning, og slette de du ikke ønsker. Bruk ikke overganger her. Lagre så den ferdige videoen (prosjektet) med et nytt navn. Den får 'etternavnet' .stu, og inneholder bare pekere til hovedfila, -.AVI-fila. Det du har slettet, er også bare pekere til hovedfila. Klikk så på 'Lag Film' (jeg har Studio 8). Her har du mange valg, Kassett, AVI, MPEG, ---CD/DVD. Velg AVI, klikk Innstillinger. Under Kompresjon har du flere valg: DV Video Encoder, Intel Indeo, Ligos Indeo mm. --- Jeg har gjort dette flere ganger for et par-tre år siden, tror jeg brukte DV Video Encoder. --- Klikk Lag AVI fil, gi den et nytt navn, gi instruks om mappe som filen skal lagres i, og prosessen starter. Dette tar noe tid, kanskje timer. Når programmet er ferdig, tester du den nye AVI-fila. er du sikker på at det er i orden, kan du slette originalfila. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Grov-klippinga må jeg selvsagt gjøre i utforskeren ikke i pinacle (da blir de ikke borte fra disken). Tenkte ikke så langt. Spørsmål: Dersom jeg bruker a.pr.pro2 blir filene borte fra disken også? Forstår ikkje heilt kva du meiner her. Klippa i PPro er kun referansar til filene på disken, so om du sletter dei frå PPro ligg dei framleis der. Vil du slette dei frå disken gå inn i utforsker. Det ser ut som jeg er nødt til å lære meg ad.pr.pr2 like godt først som sist. Etter det du skriver (i annen tråd) er grensesnittet enkelt å lære seg. Er det forresten noen gode norske bøker /kompendier å få kjøpt om ad.pre.pro / pro2? Jeg har blukt pinacle studio i en del år til hjemmefilmer og kjenner kun det grensesnittet. Eller er det greit å bare knotte seg fram? Eg synes ikkje det er so veldig vanskeleg. For å kome litt i gang kan tutorialsidene eg har lista her vere fine. Det finst og ei rekkje bøker og DVD-kurs, slik som dei frå Total Training. Og for å være helt sikker: Når jeg legger video inn på denne måten. Da blir filene .avi på hard-disken? (Slik at jeg kan ta de fram i hvilket som helst redigeringsprogram for eksempel om fem år?)Filene ligg på harddisken fram til du sletter dei. Ut frå det asoeli seier, ser det ut som om Studio lager kun ei enkelt videofil, og mange mindre filer med referansar til den store. PPro lager separate filer, og det vert dermed enklare å slette det ubrukelege frå disken for god, om du skulle ynskje det. Lenke til kommentar
eilert Skrevet 21. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2006 Takk for meget gode svar fra dere begge to! Jeg forstår godt hva som nå må gjøres. Jeg forstår også noe av forskjellene på studio og adob.p.p2. Er enig med Incanus at det kan virke greiere at de blir lagret som delte filer. Jeg kommer nok derfor til å legge de inn ved hjelp av adobe. Asoli: Dersom man har laget en ny .avi på måten du beskriver. Klarer programmet "scene detection" neste gang man legger filmen inn? Altså det jeg lurer på er: klarer programmet å dele inn klippa på denne måten neste gang? (Bare nysgjerrig her) Nok en gang: Takk for all hjelp. Lenke til kommentar
asoeli Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 incanus skrev: Ut frå det asoeli seier, ser det ut som om Studio lager kun ei enkelt videofil, og mange mindre filer med referansar til den store. Slik som jeg beskrev det tidligere i kveld, lager Studio en -STU-fil, som inneholder pekere til originalfilen, og denne STU-filen er nyttig bare i Studio. Den kan være på opptil noen få kB. Det som vi er interessert i, er en NY AVI-fil, som er originalfilen minus de klippene vi ikke ønsker. Denne nye AVI-filen kan på nytt tas inn i Studio, eller Magix som jeg bruker, eller Win. Movie Maker, eller sikkert hvilket som annet redigeringsprogram. Etter mitt andre innlegg startet jeg Studio og laget en ny AVI-fil av et gammelt prosjekt på 30-40 minutter, brukte DV Video Encoder, og har prøvet den på de 3 nevnte programmene, uten problemer. Med denne nye AVI-filen har Studio ingen problemer med 'scene detection', forutsatt at du ikke har brukt overganger (transitions) , for da glir jo bildene over i hverandre , og programmet finner ingen brå endringer i datamengden. Én times video kan lett inneholde 300-400 scener. Forstår jeg incanus rett, vil PPro da lage like mange småfiler, dette blir vel ganske håpløst å holde rede på? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Slik som jeg beskrev det tidligere i kveld, lager Studio en -STU-fil, som inneholder pekere til originalfilen, og denne STU-filen er nyttig bare i Studio. Den kan være på opptil noen få kB.Beklager, eg misforstod visst litt. STU-fila er då berre prosjektfila, som inneheld referansane til den eine DV AVI-fila (og andre filer ein har med i prosjektet)? Det som vi er interessert i, er en NY AVI-fil, som er originalfilen minus de klippene vi ikke ønsker. Denne nye AVI-filen kan på nytt tas inn i Studio, eller Magix som jeg bruker, eller Win. Movie Maker, eller sikkert hvilket som annet redigeringsprogram. Etter mitt andre innlegg startet jeg Studio og laget en ny AVI-fil av et gammelt prosjekt på 30-40 minutter, brukte DV Video Encoder, og har prøvet den på de 3 nevnte programmene, uten problemer.Eg har eigentleg aldri tenkt tanken på å eksportere nokon ny fil for bruk i seinare redigering, då eg ser på det som litt unødvendig og svært upraktisk. Det er iallfall upraktisk om ein skal bruke den i andre program, då ein der på må gå gjennom heile fila og dele opp for å kunne flytte rundt, finklippe og leggje til overgangar. (Når eg tidlegare har snakka om grovklipping, so meiner eg byrjinga på samansetjinga av eit ferdig produkt, ikkje fjerning av ubrukelege klipp.) Med denne nye AVI-filen har Studio ingen problemer med 'scene detection', forutsatt at du ikke har brukt overganger (transitions) , for da glir jo bildene over i hverandre , og programmet finner ingen brå endringer i datamengden.Fint for Studio og dei som bruker det, men PPro har ingen slik funksjon som eg veit om, og eg kan ikkje tenkje meg at det vil vere ein ufeilbarleg funksjon. Moviemaker har ein liknande, men den bruker no veldig lang tid på å lage referansane, og dei få gongene eg har importert klipp inn i Moviemaker har den ikkje sett ut til å fungere so veldig bra. Én times video kan lett inneholde 300-400 scener. Forstår jeg incanus rett, vil PPro da lage like mange småfiler, dette blir vel ganske håpløst å holde rede på?Stemmer det, men eg ser ikkje på det som håplaust. For det fyrste vert det enklare å slette dei klippa ein ikkje vil ha: Opne ei rekkje i Mediaplayer e.l., sjå fort gjennom, og slette etterkvart. Om ein i tillegg tek seg tid til å gje alle klippa nytt namn etter kva dei inneheld, og sortere i mapper etter hendingar, tidsperiodar e.l., vil ein mykje enklare i ettertid kunne finne fram att til spesielle klipp. I mine auge er det meir praktisk enn ei enkelt fil med ei rekkje klipp, som ein so må dele opp manuelt. Innad i programmet kan eg ikkje tenkje meg det er nokon praktisk forskjell frå Studio, med den eine fila og referansar til den. Her får ein berre referansar til enkeltfiler i staden for eit tidsrom innan ei fil. Lenke til kommentar
eilert Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 Greit med en utdyping. Pinacle lager en avi-fil og pr.pro2 lager flere. Det gir ulike fremgangsmåter. Ut fra slik jeg har tenkt å arbeide vil jeg nok satse på å lære pr.pro2. Dette fordi studio har stabiliseringsproblemer (på min maskin). Kjedelig om den bytter om mye på klipp og lyd når jeg skal ha en slik film for back-up også. Pinacle fungerer imidlertid fin-fint til å legge inn filmen, men jeg mister noen muligheter da den legger alt i en stor avi-fil. Jeg hadde uansett kun tenkt å bruke pinacle på å legge inn- evt. laging av småfilmer ved en senere anledning. Nå er valget klart. Tusen takk begge to for at dere har tatt dere tid til gode svar! mvh Jan-Eilert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå