Gå til innhold

Hvordan legge en logo på en bakgrunn med mønster?

Anbefalte innlegg

Jeg hjelper en venninne av meg med en webside og hun har lagd en logo for hånd som er tekst og en enkel tegning. Dette har hun scannet og lurer nå på hvordan hun kan legge det på en bakgrunn som har mønster hvor bare det sorte lagd med pennen synes og ikke det grå som er bakgrunnen av arket som ble scannet inn..... Det må jo være vanskelig å begynne å klippe ut logoen bestående av noe tekst med bokstaver som svinger seg her og der...... Tips? Vet at det sikker hadde vært bedre om hun hadde lagd den digitalt i første omgang men den ble nå laget for hånd......

X.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er den at hun ønsker at websiden skal ha en bakgrunn la oss si rosa med noen figurer/mønster og logoen på denne bakgrunnen. Derfor må jeg på en måte klippe rundt strekene til logoen(bilde + tekst) for å lime denne oppå bakgrunnen hun skal bruke. Det hjelper jo lite å gøre bakgrunnen til logoen (som jo er et bilde i jpg format) tilnærmet gjennomsiktig for når jeg legger den på den rosa bakgrunnen til websiden så ser man at det er et bilde som er lagt oppå og blir ikke da den tilnærmede gjennomsiktige bakgrunnen hvit når den legges oppå et annet bilde? Eller finnes det en egenskap i fotoshop som gjør at jeg kan gjøre deler av et bilde helt gjennomsiktig når den legges oppå et annet bilde? Jeg er med på å tegne oppå logoen med photoshop, men som sagt først må den limes oppå den ønskede bakgrunnen, fjerne bakgrunnen til logoen slik at den ser ut som den er trykt oppå bildet som ligger i bunn og til slutt tegne over logoen for å få den sterkere fram da logoen ble lagd med vanlig penn og ser litt matt ut. Er programmerer og ingen grafisk designer, prøver bare å hjelpe henne :)

Lenke til kommentar

Mener å huske at om du fjerne bakgrunnen i photoshop (dvs ikke fylle den med hvit, men faktisk viske eller klippe den ut), og lagrer den som .jpeg, så vil bakgrunnen som er under bildet vises gjennom der logoen er gjennomsiktig. Pass på at du bruker web sikre farger, ellers kan du oppdage at fargene ser litt annerledes ut på web enn hva de gjorde i photoshop.

Lenke til kommentar

Jeg brukte magic wand og fikk da valgt alt det sorte med andre ord logoen. Dette klipte jeg ut og limte inn på et nytt ark og fikk da det resultatet jeg tenkte meg, en hvit bakgrunn. Denne hvite bakgrunnen er jo selve bilde flaten og det vil være hvit farge der det er luft mellom bokstavene / strekene. Det er altså denne bildeflaten jeg må få gjort gjennomsiktig, det eneste jeg klarer er å endre farge på den. Noen som kan fortelle meg hvordan jeg gjør den gjennomsiktig? Det beste ville jo være om jeg kunne gi en bestemt farge egenskapen gjennomsiktig, lar dette seg gjøre?

Endret av Xantix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...