Gå til innhold

Flight sim x og dual core

Anbefalte innlegg

er det noen som vet om flight sim x støtter dual core. syns ikke det virker sånn. jeg har opteron 170 dual core 2 ghz og 7800gtx i sli. men får bare 25 fps med alt på medium og rundt 10 fps med alt på fult. syns det var ganske lite i forhold til utstyret jeg har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men hvorfor mister jeg da ikke fps når jeg slår av den ene kjerna ? vet det er laget for dx10 og vista. men støtter jo dx9 og så er nok ikke det som er problemet...jeg får dessuten samme fps om jeg kjører 1024x768 eller 1600x1200, så er nok ikke skjermkortet som er flaske hals...tviler på at cpuen min er det heller, men noe rart er det...

Endret av Blaz3r
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
men hvorfor mister jeg da ikke fps når jeg slår av den ene kjerna ? vet det er laget for dx10 og vista. men støtter jo dx9 og så er nok ikke det som er problemet...jeg får dessuten samme fps om jeg kjører 1024x768 eller 1600x1200, så er nok ikke skjermkortet som er flaske hals...tviler på at cpuen min er det heller, men noe rart er det...

7113860[/snapback]

Har du DX 9.0L? Det er Direct X 9 med Direct X 10 funksjoner beregnet på XP (mener å ha lest at DX10 er Vista only). Dog burde dette taes med en klype salt da jeg ikke er helt sikker. :)

Lenke til kommentar

eg trur CPU har lite med framerate og gjere..

den jobber med fysikk og sånne ting..men sjølve grafikk rendringen og frames per sekond blir avgjort ved hvilke type grafikkort du har vil eg tro..DX10 har vel og mye og si når vi snakker om nye spill som flight sim x..

skrik ut viss eg tar feil..

Lenke til kommentar

den jobber med fysikk og sånne ting..men sjølve grafikk rendringen og frames per sekond blir avgjort ved hvilke type grafikkort du har vil eg tro..DX10 har vel og mye og si når vi snakker om nye spill som flight sim x..

7114105[/snapback]

du har rett. men i flight sim så har cpuen veldig mye å si..den lager jo fortløpende nytt scenery hele tiden osv. grafikkortet klarer ikke tegne opp mange bilder hvis det ikke får data fort nok fra cpu.

Lenke til kommentar

7114105[/snapback]

du har rett. men i flight sim så har cpuen veldig mye å si..den lager jo fortløpende nytt scenery hele tiden osv. grafikkortet klarer ikke tegne opp mange bilder hvis det ikke får data fort nok fra cpu.

7114141[/snapback]

der har du svaret.. :thumbup:

Lenke til kommentar
Blaz3r Postet i går, 23:20

ja, men poenget mitt er at jeg tror ikke cpuen min er for treg. er jo 2 kjerner på 2 ghz hver. burde jo holde selv om spillet er kravstort

Men da tror du feil! :!:

Heh, neida men så langt jeg har klart å finne ut er det i FSX faktisk ikke skikkelig støtte for dualcore, og det er i så fall en tragedie. (Med "støtte for" mener jeg da at den utnytter begge kjerner på fornuftig vis).

Det som gjør dette til en katastrofe er at cpu-kraft er ALT i FSX. Jeg har selv eksperimentert en del med mitt oppsett, og om jeg klokker skjermkort opp/ned skrur av/på AA og AF innvirker i veldig liten grad på fps. Det er da med X1800PE 512MB.

Det som virkelig gjør noe er cpu/minne-fart.

Med alle slidere på max (som man forøvrig nok bare kan glemme på dagens maskiner) har jeg testet å stå stille på flyplassen i Amsterdam, samtidig som jeg har klokket opp og ned.

Jeg får da med Opteron 146 @2.0Ghz og minnet @200Mhz (2,5.4.4.8) 8-10fps!

Når jeg så øker 50% cpu @3,0Ghz og minnet @300Mhz får jeg 17-19fps.

Personelig har jeg liten tro på at DX10 alene vil gjøre dette særlig smooth, men håper jo jeg tar feil da...

Jeg må understreke at jeg ikke selv har prøvd med dualcore, og jeg vet at det er en del som påstår at "joda, FSX har dualstøtte" men de jeg har lest om som har testet som du nevner og disable en kjerne ser ikke ut til å få noe nevneverdig effekt av det. Så jeg gidder i alle fall ikke gå over til Dualcore på samme plattform (S939).

Jeg ser også at hvis man drar de berømmelige slider'ne noe særlig over midten (spesielt da autogen, scenery, og traffic) går minnebruken over 1GB, så 2GB vil også være nødvendig.

Jeg har eksperimentert litt med det også her; satt inn 1GB til og det gjør ingenting til eller fra på på innstillinger som er aktuelle å bruke på min maskin. Jeg spiller ikke med under 18fps, og for å holde fps over det må slidere stå såpass lavt at minnebruken ser ut til å ligge under 1GB.

Det vil selvsagt alltid være en fordel med mer minne, ikke minst når man har flydd en stund, men akkurat hos meg blir det et valg mellom Pest og Colera, enten mye minne på lav fart, eller lite minne på høy fart, og da er sistnevnte det som ser best ut så langt.

Det beste vi kan vel gjøre idag er vel å ha en Core2, og krysse fingrene for effekten av DX10, samt at utnyttelsen av dualcore blir bedret i fremtidig fix.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...