Gå til innhold

Trenger hjelp med bærbar skolepc.

Anbefalte innlegg

Jeg leaser (nedbetaler over 3 år) en HP bærbar PC, siden jeg går første året på videregående skole, og det er pensum å ha bærbar pc. PC'en jeg nå sitter på (før første gang :!:) har et helt totalt idiotisk system, som går ut på dette:

Det er to operativsystemer installert, Windows XP Pro og Windows XP Home. Disse to ligger på hver sin partisjon, og meningen er at eleven (altså jeg) skal bruke XP Home, mens skolens IT-ansvarlige skal kunne bruke XP Pro så mye han selv vil, til å installere programmer osv. Dette stiller jeg meg totalt uenig i, siden jeg ikke er interessert i å la skolen vase rundt på min PC, jeg har programmene jeg trenger selv, og XP Pro er mye sikrere og mer brukervennlig enn XP Home.

Og som ikke det var nok, så har man ikke tilgang til partisjonen som XP Home ligger på når man bruker XP Pro, og omvendt. Det er i tillegg en "felles" partisjon som kan nås via begge operativsystemene. Dette betyr i praksis, at om jeg vil bruke XP Pro, så ligger partisjonen med XP Home og bruker opp rundt 30GB av en 60GB harddisk, en masse lagringsplass som jeg ikke kan bruke om jeg bruker XP Pro.

Partisjonene er fordelt slik som dette:

Harddisken er 60GB

"XP-Pro partisjonen" 15GB

"Data (felles) partisjonen" 15GB

"XP-Home (som jeg ikke ønsker å bruke) partisjonen" 30GB.

Er det noen måte jeg kan få avinstallert\fjernet partisjonen med XP Home på, slik at jeg frigjør all harddiskplassen, og i tillegg får bort sikkerhetshullet som oppstår når XP Home er installert?

Beklager om jeg har forklart problemet dårlig, men jeg gjorde så godt jeg kunne. Svar\hjelp mottas med takk.

-Erlend

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er enig i at det er et ganske toskete system ja :p men så er ikke IT-ansvarlige på videregående skoler generelt kjent for å være de med lengst utdanning innen data (ikke meningen å skjære alle over en kam, fins kanskje unntak).

Partitionmagic eller ett annet (avansert) partisjoneringsprogram bør klare å formatere XP-home partisjonen og videre slå sammen denne med en av de to andre partisjonene.

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Allright, jeg forstår.

Angående den IT-ansvarlige: Han er russisk, heter PLAMEN, og sperra WOW på internatet der jeg bor pga. "det ikke være bra for den nettverken".

Men, hvis jeg klarer å formatere "XP Home" partisjonen, og så slå den sammen med "XP Pro" partisjonen, vil jeg da være nødt til å reinstallere alle programmene som fulgte med PC'en?

Lenke til kommentar

Au.

Klarte, gjennom partition magic, å ødelegge hele systemet :!:

Menneh, har fjernet alle partisjonene, reformatert hele disken, og installert XP Pro SP2 på nytt. Nå er det bare å sitte ved pc'en og kuke i et par timer, så jeg får installert de nødvendige driverne.

Men aldri så galt at det ikke er godt for noe, nå har jeg lært av mine feil iallefall ;)

Lenke til kommentar

Greit at det kunne vært løst på en smidigere måte, men det slo deg liksom aldri at det var en grunn til at Plamen hadde gjort det på denne måten? Eller at Plamen ganske enkelt kommer til å bruke en Ghost-CD så fort han ser hva du har gjort?

Kan du ikke også forklare hva som gjør XP Pro så mye mer brukervennlig og sikkert enn XP Home?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...