Gå til innhold

Hvordan ser ditt gitarutstyr ut!

AnaXyd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For øyeblikket ser det slik ut:

post-52698-1162853491_thumb.jpg

post-52698-1162853581_thumb.jpg

På veggen fra venstre mot høyre:

* Eugen Thinline, custombygget til mine specs av Henki på Eugen Guitars her i Bergen

* Andy Summers tribute tele, custom bygget relic etter Summers gitar.

* 1979 Fender Stratocaster Silver Anniversary model.

* Mahogny Esquire prosjekt (som jeg aldri blir ferdig med)

* Gretsch SSLVO

På gulvet:

* Fender Albert Collins Signature Telecaster

* Fender Aerodyne Jazz Bass

* Ibanez Artist akustisk.

Forsterkere:

Mesa Nomad 45 gitar combo

Roland 30 Bass Cube

Keyboards:

Yamaha P250 stage piano

Roland VR-760 orgel/keyboard

Yamaha Tyros synth

Yamaha AW16G harddisk opptaksmaskin

Samson Resolv studiomonitorer

Et par gitarer er på utlån, et par under bygging.

Geir :)

Edit: La til beskrivelse

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
For øyeblikket ser det slik ut:

Et par gitarer er på utlån, et par under bygging.

7234043[/snapback]

oi, no fekk eg plutselig litt lyst å drepe deg :dribble::ohmy:

Og nei, det var ingen drapstrussel!

edit: forresten, jobber du med musikk siden du har så mykje?

eller er du berre veldig interessert?

Endret av lassaron-jon
Lenke til kommentar
edit: forresten, jobber du med musikk siden du har så mykje?

eller er du berre veldig interessert?

7234803[/snapback]

Bare rimelig interessert, ja. Har ikke spilt i band på over 20 år. (Siden jeg giftet meg og fikk barn og karriere å tenke på.) Og da hadde jeg ikke på langt nær så mye utstyr. Strat'en og den akustiske er fra den gangen, resten har jeg kjøpt senere. Jeg har hatt annet stash opp gjennom årene, men har solgt en god del. Forsterkere og keyboards er kjøpt her i landet (på Hagstrøm her i Bergen), gitarene kjøper jeg ofte på eBay til en billig penge. Så spiller jeg dem en stund, og liker jeg dem beholder jeg dem. Gitarer jeg ikke liker så godt eller som aldri blir spilt selger jeg igjen, og som regel klarer jeg å få igjen pengene jeg betalte, så den delen av det er selvfinansierende. Men det står og henger noen kroner her til en hver tid, ja...

Lenke til kommentar
Mye bra der gitt, Geir!

Men er det bare meg eller er det en Gretsch White Falcon som henger der?

7277720[/snapback]

Det er nok bare deg. Men jeg var nære på å kjøpe en gammel en på eBay. Ble reddet av en bekjent i Belgia som kunne fortelle meg at den årgangen ikke var noe å samle på.

Den eneste Gretsch'en er SSLVO'en (Setzer Signature Laquer Vintage Orange) som henger helt til høyre. Men den er altså oransje, og en Nashville, ikke en Falcon.

Jeg har ingen hvite gitarer i det hele tatt for øyeblikket, men det er ikke lenge til... :)

Lenke til kommentar

Det må bli spilte, i fortid, siden det er 25 år siden jeg spilte i et band. (Bortsett fra et par år mens jeg studerte.) Spilte begge deler ja, skjønt i begynnelsen ble det bare gitar, fordi jeg ikke hadde råd til keyboards. Og fordi jeg spilte i et hardcore punkband. Gitar, bass og trommer, alt annet var feigt.

Men etterhvert ble det annen musikk, og da ble det keyboards også. Av det litt simplere slaget. Gitarer er gitarer, eller som Keith Richard sier det: ""Leo Fender got it right the first time around, andyou cannot improve on perfection." På keyboardsiden derimot har det vært en revolusjon. Skjønt jeg ville ikke ha noe imot en Moog Voyager, som i prinsippet er laget som for 30 år siden.

For ikke å snakke om et ekte Hammond B3 + Leslie. Personlig er jeg godt fornøyd med Roland-orgelet, selv om en bekjent som har et ekte Hammond kaller det et leketøy.

Lenke til kommentar

Meget pent Geir! Den Eugen Thinline'en er eit meisterstykke. Kan du seie litt meir om byggemateriale og elektronikk på den?

____

Kan vel slenge inn eit bilde eg òg.

Behringer pedal/effektvelger, PODxt, BC Rich KKV som er berre på gøy (ei sponplate er bedre å spele på), Std. Am Strat, Ibanez AXS32 og ein Marshall avt100. Har nokre gitarar til her, men desse blir brukt mest. (Untatt kkv'en :p)

post-12746-1163539965_thumb.jpg

post-12746-1163539976_thumb.jpg

Endret av huf
Lenke til kommentar
Meget pent Geir! Den Eugen Thinline'en er eit meisterstykke. Kan du seie litt meir om byggemateriale og elektronikk på den?

7286429[/snapback]

Eugen'en er bygget i ask (swamp ash) med hals i lønn (maple) og gripebrett i ibenholt (ebony). Den er lakket i sort nitro. (Nitrocellulose.) Den har dobbel binding på kroppen og binding på hals og headstock. Bindingen er egentlig hvit på både kropp og hals, men lakkeringen av kroppen farget litt av og ga den en vakker antikk glød.

Pickupene er fra Rio Grande:

Ved halsen har jeg en Genuine Texas humbucker.

Stolen har en Vintage Tallboy Twangbucker. Det er også en humbucker, men en spesiell en: For det første er coilene skråstilt i forhold til hverandre slik at du får den klassiske Tele-look'en, for det andre er hver coil en ekte Tele-type singlecoil, slik at når du splitter den får du ren Telecasterlyd uten kompromiss. Stolen i seg selv er lagt spesielt for denne pickup'en og følger med. Merk at den kommer med moderne sadler, ikke med vintage strat sadler slik bildet viser.

Kontrolloppsettet er standard Tele, men med en minitoggle for å splitte Twangbucker'en. (Det er ingen splitt på hals-pickupen. En halv humbucker i hals gir ikke noen spennede lyd.)

Det gir gode muligheter ved skjønnsom bruk av pickupvelger samt volum og tone-kontrollene, fra Tele twang til full øs til en jazzete 335-lik lyd.

At den er noe nær perfekt å spille på er selvsagt. :)

Lenke til kommentar

____

Behringer pedal/effektvelger, PODxt, BC Rich KKV som er berre på gøy (ei sponplate er bedre å spele på), Std. Am Strat, Ibanez AXS32 og ein Marshall avt100. Har nokre gitarar til her, men desse blir brukt mest. (Untatt kkv'en :p)

7286429[/snapback]

Hvor mye kosta BC Richen din?

Er Marshallen bra? :)

Uansett, det så veldig bra ut! :)

Lenke til kommentar

Tatt med mobilkamera:

post-47818-1163605518_thumb.jpg

Dette er altså en amerikansk Fender Strat '95 mod.

Kunne godt ha vært behandlet bedre (særlig av meg), har vært i min besittelse i ca 3 1/2 år nå. Mangler lokk på baksiden og kan dermed ikke enkelt justere vibratoen. Litt rust på skruer og et par merker og andre skjønnhetsfeil (ja, jeg velger å kalle det det, selv om de fleste kanskje foretrekker en litt slitt gitar). Jeg klarte å bøye vibarmen på mandag da jeg trolig var litt for kjapp når jeg pakket den ned i bagen + røff behandling på bussen. Alt i alt er det en fin gitar, men den har sine mangler. Ingen tonekontroll (tror jeg har knotten liggende et sted).

Bongotrommene i bakgrunnen er vel egentlig kun til pynt.

post-47818-1163605488_thumb.jpg

Her har vi en Line 6 PodXT Pro, som er en effektprosessor med bl.a. innebygget USB-lydkort, denne har jeg hatt siden august/september tror jeg, og den har hatt minst 2 eiere før meg. Jeg har enda ikke satt meg skikkelig inn i alle mulighetene jeg har med den, men jeg har enormt mange amp models og effekter osv å velge mellom. Jeg skulle gjerne hatt et par studiomonitorer eller tilsvarende høyttalere til denne, foreløpig bruker jeg PC-høyttalere (som faktisk fungerer overraskende bra, bortsett fra at det er upraktisk mht. at jeg bruker dem på pcen også).

post-47818-1163605504_thumb.jpg

Dette er pedalbrett til foregående, Line 6 FBV Shortboard. Denne har knapper for bl.a. delay og reverb, fx loop, stomp, modulation, 4 kanalvalg (A-D), opp-/nedknapp for nr. på kanaler (f.eks. velge mellom kanal 2B, 3B, 7B osv) og kombinert wah/volumpedal (med lampe som indikerer funksjon). Innebygget tuner. Dessuten har jeg planer om å kjøpe bass og bassforsterker, og denne passer også til forsterkeren jeg sikler litt etter.

post-47818-1163605570_thumb.jpg

Dette er en liten portabel effektprosessor som heter Korg Pandora PX-4. Denne har jeg hatt noen år, og den er veldig kjekk å ha å øve på når jeg skal ut og reise og ikke har anledning til å ta med forsterker (bruker headset, går på batterier). Har innebygget metronom/rytmefunksjon til forskjellige musikkarter, en drøss med effekter, tuner osv. Brukes egentlig ikke så mye til vanlig.

post-47818-1163605532_thumb.jpg

En kjip Alvaro akustisk nylonstrengsgitar.

I tillegg har jeg en Roland Cube 30 og en gammel Roland ekkomaskin som jeg fikk for neon år siden av en slektning som ikke lenger hadde bruk for den. Begge deler er på utlån til en kamerat.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

____

7286429[/snapback]

Hvor mye kosta BC Richen din?

Er Marshallen bra? :)

Uansett, det så veldig bra ut! :)

7290618[/snapback]

BC Richen kostar vel eit par-tre høvdingar ny (ikkje heilt verdt prisen kanskje). Eg kjøpte den sjølvsagt brukt, av ein kamerat som trengte pengar til ny forsterker. Hugsar ikkje heilt kva eg gav for den. Er nokre år sidan.

Etter mi meing er Marshallen god. Eg likar lyden. Det er ein såkalla hybrid-forsterker med rør i forforsterkeren, og transistor i andre del. Nokre meinar dette er unødvendig/tull, men meiningane er vel todelt. Er vel meir snakk om kva ein får for pengane...

_____

Takk for flott svar TWFA. Gitaren er eit mesterstykke.

Endret av huf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...