Xenofil Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 (endret) Hadde håpet at strømforbruket på skjermkort var på vei nedover men det er vel slik at toppkorta inntil videre bruker mye strøm. Tatt i betraktning av at et X1900 XTX kort bruker 264 Watt så får vi mye mer ytelse pr. Watt med R600 serien. 7112917[/snapback] Hvor får du det tallet fra? 264 watt høre ut som mye mer enn det kortet bruker. Ellers er det jo ganske grellt om dette stememr, 300 watt er jo mer en dobbelt så mye som alle andre komponentene i PCen tilsammen på en noenlunde normal PC. Jeg tipper tallet blir noe i underkant av 200 watt, 300 høres rett og slett for drøyt ut på meg. Men de bør uansett jobbe med å få forbruket langt nedover, lære litt av CPU-produsentene. AtW 7113202[/snapback] Beregnes ikke effekt bruk ut i fra hva maskinen trekker fra strømnettet? Hvis jeg ikke har misforstått veldig mye så trekker vel det aktuelle testsystemet, inkl. x1900xtx kortet, totalt 264 watt? Da høres 300 watt ekstremt mye ut for bare kortet.. Endret 21. oktober 2006 av Xenofil Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Hadde håpet at strømforbruket på skjermkort var på vei nedover men det er vel slik at toppkorta inntil videre bruker mye strøm. Tatt i betraktning av at et X1900 XTX kort bruker 264 Watt så får vi mye mer ytelse pr. Watt med R600 serien. 7112917[/snapback] Hvor får du det tallet fra? 264 watt høre ut som mye mer enn det kortet bruker. Ellers er det jo ganske grellt om dette stememr, 300 watt er jo mer en dobbelt så mye som alle andre komponentene i PCen tilsammen på en noenlunde normal PC. Jeg tipper tallet blir noe i underkant av 200 watt, 300 høres rett og slett for drøyt ut på meg. Men de bør uansett jobbe med å få forbruket langt nedover, lære litt av CPU-produsentene. AtW 7113202[/snapback] Beregnes ikke effekt bruk ut i fra hva maskinen trekker fra strømnettet? Hvis jeg ikke har misforstått veldig mye så trekker vel det aktuelle testsystemet, inkl. x1900xtx kortet, totalt 264 watt? Da høres 300 watt ekstremt mye ut for bare kortet.. 7116585[/snapback] Altså, når man lurer på hvor mye effekt et kort bruker, så snakker man jo i utgangspunltet om kortet alene, men det enkleste er jo å måle hele systemet, og det er derfor mange sider gjør det. Da måler man forbruket til alle de interne komponentene pluss tap i PSUen, det gir jo også et bilde av forbruket, dette tallet på 264 watt er for et helt system ja. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Fårstår ikke hvorfor det sutres så mye over effektforbruket! Skal man ha det råeste, så er det ikke å forvente at det skal spares på strømmen! Hvis det er et tema, så bør en se seg om etter andre alternativer. Likedan så bryr en seg ikke om bensinforbruket til en sportsbil, der er det ytelse som teller, man gir blanke i om det går en liter eller to fra eller til. Skal man opp i ytelse, så er det somregel "mer lake" som må til! Sånn er det bare! 7116309[/snapback] Problemet er at de ikke er så veldig flinke til å tenke på strømforbruket nedover heller, det er jo ikke slik at toppmodellen bruker masse strøm, så er det et kjempehopp ned til det nest beste. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Vil helst en skjermkort skal forbruke maks 50w.Tenk da på ei vanlig lyspære som gjerne forbruker 60 watt. Ok, så det påstås at R600 alene bruker opptil 300 watt. Ut i fra det jeg kan se, så finner jeg dette urimelig. PSU-anbefallingene fra Nvidia angående den kommende G80 er tross alt omtrent de samme som hos nåværende toppmodell. The marketing material included with the card claims NVIDIA requires at least a 450W power supply for a single GeForce 8800GTX, and 400W for the 8800GTS. NVIDIA's GeForce 7950GX2, currently the company's top performing video card, carries a recommendation of 400W to run the card in single-card mode. (Kilde: DailyTech) 7115661[/snapback] En lyspære er jo bare en motstand det pøses strøm igjennom, der 10% av effekten brukes til lysdannelse, er ikke så rart de bruker endel strøm, en CPU som er litt mer sammenlignbar bruker jo i de fleste tilfeller rundt 60 watt +- Ellers er jeg enig at det virker litt merkelig om ATI sitt nye topkort skal ha et så enormt forbruk. AtW Lenke til kommentar
Sharp Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Med 300W på skjermkortet, blir det ca. 500W med varme som produseres i PCen. Akkurat nå har jeg en vifteovn på 600W med beina som varmer godt....snart kan jeg altså bare sette pcen nede ved beina og ha ei kraftig vifte som blåser alt ut på meg? Lenke til kommentar
Xenofil Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Med 300W på skjermkortet, blir det ca. 500W med varme som produseres i PCen. Akkurat nå har jeg en vifteovn på 600W med beina som varmer godt....snart kan jeg altså bare sette pcen nede ved beina og ha ei kraftig vifte som blåser alt ut på meg? 7116949[/snapback] Jeg har latt maskinene mine stå for oppvarming av kontoret her hjemme i lang tid Jeg vil tippe vi snart får se at ATI og nVIDIA ser seg tvunget til å jobbe effektforbruket nedover, rett og slett fordi det vil by på for store utfordringer å avkjøle kortene. Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Interessant. Kommer sikkert til å bli sinnsykt bra Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Samme for meg om kortet blir langt og varmt, bare det yter noe inni GRANSKAUEN! Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Eple! Jeg har forventninger til kortet ja så absolutt, men venter en stund med å kjøpe det til alle spekulasjonene er borte. Lenke til kommentar
brannslange Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Effektforbruket burde ikke være noe stort problem så lenge temperaturen ute er under 15-20 grader (alt ettersom hvor varmt du liker å ha det): bare kjøp Reserator 2 fra Zalman og slå av varmeovnen. 7114566[/snapback] Ikke alle bruker elektrisk energi til å varme opp boligen sin. Og jeg skjønner ikke hva Zalmans Reserator har noe med dette å gjøre. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Fuck varmepumpe, her er neste generasjon GPU! Nerdene bør få statsstøtte for energibesparende løsninger: kombinert vrameovn og skjermkort! Der er i alle fall bedre enn to separate løsniner. Heldigvis har jeg PSU på 580W og et enormt kabinett, og aksjefondet mitt gir meg totalkapital på noen titalls tusen, så jeg er klar for quadcore og ny GPU! Skjebnens ironi: akkurat nå hører jeg tilfeldigvis på "you can't always get what you want" med Rolling Stones Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Skjebnens ironi: akkurat nå hører jeg tilfeldigvis på "you can't always get what you want" med Rolling Stones 7119232[/snapback] Den sangen passer vel bedre til meg Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Men hvor mye vil varmeovnen/skjermkortet komme til og koste? Noen som har noen antydninger? Lenke til kommentar
roffan Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 før hadde jeg en ovn som måtte på om vintern....nå slipper jeg det :!: Mitt Geforce 7900 GTX gjør jobben haha....artig saker! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Kan noen svare på om min strømforsyning vil klare hardwaren min + R600 ?(i sig'en)7113600[/snapback] Den burte greie det. Men ikke drøm om noe crossfire oppsett. Med en virkningsgrad på ca 70 % så har du ca 400 w å bruke i maskinen. Så har du da en CPU, 2x1024 mb Ram og 1 harddisk så skal det gå greit. Slenger du på masse annet så kan det hende den kan få litt problemer. 7113620[/snapback] Han har en 580W PSU og da kan komponentene inni maskinen bruke inntil 580W. Med 70% virkningsgrad betyr det at PSUen trekker inntil 829W fra stikkontakten. 30%, altså 249W, er varmetap i PSUen. Vil helst en skjermkort skal forbruke maks 50w.Tenk da på ei vanlig lyspære som gjerne forbruker 60 watt.7115661[/snapback] Apropos vanlig, er egentlig glødetrådspærer vanlige fortsatt? Er det ikke sparepærer som er mest vanlig nå for tida? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 En lyspære er jo bare en motstand det pøses strøm igjennom, der 10% av effekten brukes til lysdannelse, er ikke så rart de bruker endel strøm, en CPU som er litt mer sammenlignbar bruker jo i de fleste tilfeller rundt 60 watt +-7116884[/snapback] En glødetrådspære er faktisk ennå mer inneffektiv. Bare rundt 2% av energien som puttes inn blir til synlig lys. Kilde. En pære på 60W har altså et tap på hele 58,7W. (ca) GPU-produsentene burde oppgitt TDP slik CPU-produsentene gjør så det blir litt enklere å orientere seg når man handler skjermkort. Toppkortene vil nok alltid bruke mer enn de enkleste kortene. Det mest naturlige er nok en gradering der ytelse og watt er ganske proposjonalt. Kanskje ispedd spesialversjoner som bruker ekstra lite til tross for at de yter veldig bra. F.eks Geforce Go 7900GTX. En av de fine tingene med at ATI og Nvidia utvider bredden på minnebussen er at det nå kan bli vanlig at mellomklassekort til rundt tusenlappen får økt fra 128 til 256 bit bredde på minnebussen. Det gjør at selv billig minne (lav klokkehastighet) vil gi god minneytelse på disse kortene. Minnebussen vil skjeldnere bli en flaskehals som GPU må vente på. Minne bruker veldig lite av effekten på et skjermkort (rundt 5-10%). Dvs. at en oppgradering av minnebussen vil hjelpe på ytelse/watt-forholdet og samtidig senke produsentens utgift til minne. Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Apropos vanlig, er egentlig glødetrådspærer vanlige fortsatt? Er det ikke sparepærer som er mest vanlig nå for tida? 7120736[/snapback] Vet ikke om noen som bruker sånn sparepære Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Vet ikke om noen som bruker sånn sparepære 7121117[/snapback] 95% av de jeg kjenner gjør det ^^ Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Apropos vanlig, er egentlig glødetrådspærer vanlige fortsatt? Er det ikke sparepærer som er mest vanlig nå for tida? 7120736[/snapback] Vet ikke om noen som bruker sånn sparepære 7121117[/snapback] Og heller ikke lystoff-rør eller halogen? Personlig bruker jeg nok mer halogen enn "vanlig" glødetråd (strengt tatt har vel også halogenpærer en glødetråd), ellers var det interessante data om glødetråd-pærers effektivitet, trodde virklig ikke den var så dårlig... AtW Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 sweet jesus! 300w er mye, det er veldig mye. blir nok et kort for ekte menn, rike ekte menn. jeg kjøper neste generasjons kortet, brukt, kjenner jeg meg selv korrekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå