Gå til innhold

ATI R600: Langt og varmt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jaja, då er det skjermkortet som kjeme til å bruke mest strøm i PCen då... :whistle:

Det er så vidt eg får lov å maskina på nå, og VISS eg hadde hatt det skjermkortet hadde eg neppe fått lov å bruke maskina i dte heile tatt... neida, så gale er det vel ikkje, men dte blir ei begrensing... Men det 300W er mykje!

Lenke til kommentar

Åja! også så får du berre ei lita sjokk når du får straumregninga....

7112669[/snapback]

Men varmen går jo ikke til spille i vinterhalvåret da. Tenk på hvor mye du sparer på oppvarming av rommet :p

Blir verre til sommeren.....

Endret av Jalladoode
Lenke til kommentar
Jeg laster ned en god del og lar derfor maskina stå på i mange timer i strekk.. noen dager også.

Hvordan skal dette gå?

7112533[/snapback]

Lag 1 maskin som du kaller "server" hvor du har strømsparende komponenter og passiv kjøling gjennom hele konseptet. Denne lar du stå på 24/7.

Så har du 1 maskin som du kaller "slå på når jeg sitter i stolen". Som gjør alt annet som å spille og surfe med.

Lenke til kommentar

Hadde håpet at strømforbruket på skjermkort var på vei nedover men det er vel slik at toppkorta inntil videre bruker mye strøm.

Tatt i betraktning av at et X1900 XTX kort bruker 264 Watt så får vi mye mer ytelse pr. Watt med R600 serien.

Lenke til kommentar
Hadde håpet at strømforbruket på skjermkort var på vei nedover men det er vel slik at toppkorta inntil videre bruker mye strøm.

Tatt i betraktning av at et X1900 XTX kort bruker 264 Watt så får vi mye mer ytelse pr. Watt med R600 serien.

7112917[/snapback]

Hvor får du det tallet fra? 264 watt høre ut som mye mer enn det kortet bruker.

Ellers er det jo ganske grellt om dette stememr, 300 watt er jo mer en dobbelt så mye som alle andre komponentene i PCen tilsammen på en noenlunde normal PC. Jeg tipper tallet blir noe i underkant av 200 watt, 300 høres rett og slett for drøyt ut på meg. Men de bør uansett jobbe med å få forbruket langt nedover, lære litt av CPU-produsentene.

AtW

Lenke til kommentar
(...) Brikken får også en "unified shader"-arkitektur, slik DirectX 10-standarden tilsier.

Tar jeg ikke helt feil er ikke uniformerte shadere et DX10-krav, men noe ATI selv har implementert. Opprinnelig sa G80-ryktene at nVidia ville beholde et fast antall pixel-, geometri- og vertexshader mens R600 ville låne shader-teknologi fra Xbox360-brikken med uniformerte shadere.

Lenke til kommentar
300W bare for skjermkort, da blir det garantert 500W tilsammen. Med en strømpris på 75øre/KWh og utnyttelsesgrad på PSU på 70% blir dette 53øre/t.

Om man bruker maskinen 4t aktivt og 20t passivt (200W?) blir dette 6,30/døgnet og 190kr/mnd. -Så det blir stadig viktigere å ha maskinen av når man ikke bruker den...

7112124[/snapback]

En 500w psu leverer ut 500w på 12, 5 og noe anna volt. Men den trekker ikke 500w utav stikkontakten. Når man har høyere spenning så blir det mindre watt. Husker ikke hvordan man regner det ut, men tviler på at psuen trekker mer enn 50-100w utav stikkontakten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...