colagutten Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 (endret) hei jeg skal bygge en strømforsyning jeg kan bruke når jeg tester nytt datautstyr. jeg har strømforsyning og det meste jeg trenger men det jeg lurte på er om det er mulig å gjøre sånn at strømforsyninga ikke slar seg av vis det blir en kortslutning og ingen til blir ødelagt. jeg vil også ha et volt meter som jeg kan bytte mellom 3 kretser som jeg har tenkt meg(1 stk. 5v, 1 stk. 12v og 1 stk regulerbar 0-12v som skal reguleres med et potmetr og litt sånn) så spørsmålet er om noen kan hjelpe meg med et koblingskjema eller noe. displayet jeg ønsker å bruke har fire tall/siffer og det står ltc-46454g 106 phill på det. Endret 20. oktober 2006 av colagutten Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Hvis ikke strømforsyninga slår seg av under kortslutning så VIL noe bli ødelagt. Så å "ikke skru seg av, og ikke ødelegge noe ved kortslutning" blir selvmotsigende. Ellers tror jeg det enkleste og billigste er å ta utgangspunkt i en vanlit AT/ATX-strømforsyning og heller bygge en krets som du kan bruke mellom PSU og det du tester. F.eks. en krets som kun kutter den spenningen som blir kortsluttet, og gir beskjed om det. Lenke til kommentar
colagutten Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2006 ok men kunne du tegne et koblingsskjema til meg for jeg er ikke veldig flink til å regne ut sånt Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Det er vel 10-12 år siden jeg holdt på med slikt så tror noen andre må ta seg av den biten. Men du trenger trolig også en A/D-converter og en BCD-converter. (For å gjøre en analog-spenning til en digital verdi, og for å gjøre denne verdien om til noe man kan sende til displayet). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå