Gå til innhold

Fra analog til digital lyd; hvordan gjør man det?


xD^^

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

 

Jeg har fått en liten oppgave på skolen der jeg skal forklare hvordan man gjør analog lyd til digital lyd.

Fra før av kan jeg ingenting om dette, og lurte på om noen av dere enten kunne forklare, eller gi en lenke til en side som forklarer dette?

 

Tusen takk for alle svar! :)

 

Moderator: Om denne tråden er feilpostet, så håper jeg heller at du flytter den, istedenfor å slette den.

Endret av NorthGarden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra Fakta om lyd

Når analog lyd skal inn i en pc, må den digitaliseres (konverteres)

Men hva skjer egentlig inne i lydkortet når det skjer?

 

Jo. Inne i lydkortet finner man en lydkonverter, som tar et vist antall målinger av lydsignalet i sekundet.

Antall målinger defineres av samplings frekvensen.

 

Samplingfrekvensen begrenser øvre frekvens som kan reproduseres..

Vanlige samplingsfrekvenser er 44 100 HZ, 48 000 Hz, 96 000 Hz

 

Ved 44 100 Hz, tar man målinger av lydsignalet 44 100 ganger pr sekund.

For å finne øverste frekvens som kan gjengis, tart man samplings frekvensen og deler på 2

 

Da gir samplig på 44,1 kHz en teoretisk øvre grense på 22kHz

 

Men det er ikke nok å bare måle lyden.

Man må også bruke en skala for å sammenligne de forskjellige samlene etter..

Der kommer Bit oppløsningen inn i bildet..

 

Ved 16 bit, har man en skala som inneholder 65 536 steg

Ved 24 bit bruker man en skala på hele 16,7 millioner steg

 

Skalaen har også sammenheng med dynamikken i lyden..

Dvs forskjellen mellom den laveste lyden man kan høre, og den høyeste uten at signalet vrenger.

 

Jo høyere bit, jo bedre dynamikk.

 

CD platen er samplet med 16 Bit/44,1 kHz

Mens Proffesjonelle studioer stort sett nå bruker 24 eller 32 Bit/96 kHz (noen også 192kHz)

Lenke til kommentar
Fra Fakta om lyd

For å finne øverste frekvens som kan gjengis, tart man samplings frekvensen og deler på 2

 

Da gir samplig på 44,1 kHz en teoretisk øvre grense på 22kHz

 

Dette gjelder vel bare ved sinus-signal? Skal man gjengi et hvilket som helst signal må man vel opp i 9 ganger samplefrekvensen.

 

Jeg prøvde å generere et firkant-signal på 22050kHz med en 44100-samplefrekvens og resultatet ble et trekant-signal. :p (Sonic Sound Forge)

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Fra Fakta om lyd
Når analog lyd

Mens Proffesjonelle studioer stort sett nå bruker 24 eller 32 Bit/96 kHz (noen også 192kHz)

7111947[/snapback]

 

 

Ingen lydkort spiller inn på 32bit enda, 24 er max. Endel programmer har en internal audioengine på 32bit, men lyden man tar opp er fortsatt 24bit.

Lenke til kommentar
Fra Fakta om lyd

For å finne øverste frekvens som kan gjengis, tart man samplings frekvensen og deler på 2

 

Da gir samplig på 44,1 kHz en teoretisk øvre grense på 22kHz

 

Dette gjelder vel bare ved sinus-signal? Skal man gjengi et hvilket som helst signal må man vel opp i 9 ganger samplefrekvensen.

 

Jeg prøvde å generere et firkant-signal på 22050kHz med en 44100-samplefrekvens og resultatet ble et trekant-signal. :p (Sonic Sound Forge)

7112362[/snapback]

Nei, det er feil.

 

En trekant eller firkant kan bygges opp av summen av uendelig mange sinuser ved harmoniske intervaller.

 

For å få en "perfekt" firkant selv ved 100Hz så må man altså ha med sinuser ved f.eks gigahertz-området.

 

Digitale systemer kan ikke gjengi kurveformer med uendelig båndbredde. I stedet må man båndbreddebegrense dem (sette inn et lavpassfilter) slik at man får en "glattere" kurve som lar seg gjengi.

 

Så når du generer en firkant ved 22.05kHz så har du bare et sample pr halv-bølge i fundamental-frekvensen (22.05kHz). Dette tilsvarer den laveste sinusen som trenges for å bygge opp en firkant ved nevnte frekvens. Siden digitale systemer ikke kan gjengi høyere frekvenser så vil du sannsynligvis ende opp med nevnte sinus på utgangen av en D/A konverter.

 

Forskjellige lyd-editorer presenterer samples på forskjellige måter. Det er godt mulig at SoundForge drar en linje fra sample til sample (interpolerer) i den grafiske editoren men dette har ingenting med hva som faktisk vil bli sendt ut av lydkortet.

 

mvh

Knut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...