Per69 Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 (endret) Jeg trenger et trådløst nett hjemme. Dette skal først betjene 1 laptop og 1 squeezebox, i tillegg til at jeg har mye musikk på den ene PCen som skal overføres til squeezeboxen. Dagens oppsett er bredbånd fra Nextgentel, med kun kablet ruter. To stasjonære PCer er koblet opp til denne ruteren. (Edit: samt ip-telefon) En stasjonær PC pluss laptopen er (vil bli) satt opp med software fra jobb og tilgang til deres data. Sikkerheten må være god. Laptoppen kommer til jul, evt litt etter jul, og vil ha de nyeste protkollene g eller n elns. Kjører for tiden NIS2007 (symantec) antivirus og firewall. Mulighetene mine er: 1) skaffe trådløs router som jeg kobler til NGT ruteren? Så prøve å få squeezeboxen til å kommunisere med en av PCene og med Internett. 2) skaffe trådløs ruter som jeg kan koble sammen med PCen. All kommunikasjon med utenomverdenen går da gjennom PCen fra squeezebox og laptop. 3) bytte ut NGT ruteren med en trådløs en. Dette er muligens det enkleste og billigste?. Jeg er ikke noen ekspert på dette, og sliter med å få nettet opp mellom to PCer som kjører NIS. Har satt opp kablede nett mange ganger uten NIS... Det går helt fint med IP'er osv. Oppsett og sikkerhet bør likevel være litt idiotsikkert - eller i hvertfall ikke altfor vanskelig. Noen råd om hvordan jeg bør gjøre dette, og evt hvilken ruter jeg bør skaffe. Edit: det er IPtelefon på nettet mitt i dag, og det skal det være til det kommer noe enda bedre og billigere. Endret 20. oktober 2006 av Per69 Lenke til kommentar
ShyFx Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Har du sett på http://www.psdata.no/ps.asp?it=128332 og eller http://www.psdata.no/ps.asp?it=128460&mlevel= eller http://www.psdata.no/ps.asp?it=129029&mlevel= Er flere produkter på http://www.dlink.no/?go=gNTyP9CgrdFOIC4ASt...CRC/YUBAN7k3aM= Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2006 (endret) Har hørt at folk har hatt problemer med d-link, men ser jo at de har fått god kritikk, så kanskje jeg tar feil der. Jeg stusser egentlig litt på draft 11n, siden standarden ikke er ferdig. Er vi sikre på kompatibilitet mot endelig 11n standard? -Neppe. Takk for linker. Jeg skal søke etter litt mer info om disse Endret 20. oktober 2006 av Per69 Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Hei, det du trenger for å utvide et kablet nettverk til trådløst, er et aksesspunkt. Vet ikke om det er noe billigere enn å erstatte routeren, men det er i hvert fall en mulighet. Når du setter opp AP'et må du slå PÅ kryptering (helst en form for WPA, det beste som alle klientene støtter), og slå AV DHCP server. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Liker virkelig ikke NIS, men som trådløs ruter vil jeg anbefale Linksys WRT54GL. Underkant av 500kr om jeg ikke tar feil. Svært god sikkerhet med bl.a. innebygd brannmur, QoS (til Squeezeboksen), og WPA2. Helt ok rekkevidde også. Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Linksys WRT54GL eller Linksys WRT300N 300 Mbps 802.11n Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2006 Takk. Skal sjekke ut Linksysene og lete etter noen tester. Lenke til kommentar
intel_inside Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Bruk denne så har du modem, Wlan og IP-telefoni i en boks (undersøk først om din IP-tlf.-leverandør støtter 3. parts utstyr). Har denne selv og er storfornøyd :!: Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 Bruk denne så har du modem, Wlan og IP-telefoni i en boks (undersøk først om din IP-tlf.-leverandør støtter 3. parts utstyr). Har denne selv og er storfornøyd :!: 7116878[/snapback] Fungerer ikke med Telio, som ikke tillater 3.parts utstyr. Da er den litt dyr... Men takk for alle tilbakemeldinger:) Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 (endret) liksys sine da? de kan du kjøre modifisert firmware på og kan gjøre ca alt, sjekk hvilke som funker før du kjøper. tror gl er trygg bla Endret 22. oktober 2006 av Admin'c Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 5. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2007 Linksys WRT54GL eller Linksys WRT300N 300 Mbps 802.11n 7115006[/snapback] Graver denne opp igjen. De har linksys sin 300n ruter på sjappen her til en ok pris. Hvordan vil denne virke i et nett med squeezebox (802.11g) laptop Dell Inspiron 9400 (også g) og et feks linksys n kort i pcen? Vil g utstyret trekke ytelsen på n pcen så mye ned at det ikke er noen vits? Eller er det noe jeg har misforstått? Lenke til kommentar
Lidskjalv Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Har gode erfaringer med Linksys WAG200GB. Stabilt og sikkert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå