kimla Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Nå har jeg hatt siste prøve i 1X og skal over på 2MX, dette kommer til å bli en hard overgang tipper jeg. Selv om de 2 første kapitlene i 2MX-boka går ganske greit. Jeg har skikkelig problemer med det grunnleggende i matte som trengs når man skal over på 2mx, kvadratsetninger, regning med brøk (spesielt når x er med i brøken) osv... Dette MÅ jeg kunne til senere... Noen her som har noen gode råd for hvordan å klare å lære seg dette på best mulig måte, sånn at man vet hvordan man skal bruke det i nye situasjoner som kommer senere i boka/bøkene? Og er det noe sted på nettet man kan øve på sånne ting? Mest hastende er nok kvadratsetningene (faktorisering) og brøk, spesielt når man summerer brøker og skal finne fellesnevner, og når det er x-er i brøken(e). Takker og bukker dypt for alle flotte forslag som må komme, må virkelig skjerpe meg på dette. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Den beste måten å lære seg mattematikk på er å forstå. Forstår du hvorfor du gjør sånn eller sånn så stiller du sterkt. Prøv å les litt om det du ikke er så¨flink til, prøv å forstå hvorfor man gjør som man gjør. Løs masse oppgaver. Ikke nøy deg med å gjøre det du MÅ, løs oppgaver til du spyr av det, for trening er den letteste måten å lære seg dette på. Lenke til kommentar
kimla Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2006 Den beste måten å lære seg mattematikk på er å forstå. Forstår du hvorfor du gjør sånn eller sånn så stiller du sterkt. Prøv å les litt om det du ikke er så¨flink til, prøv å forstå hvorfor man gjør som man gjør. Løs masse oppgaver. Ikke nøy deg med å gjøre det du MÅ, løs oppgaver til du spyr av det, for trening er den letteste måten å lære seg dette på. 7110993[/snapback] The sad truth, isn't it Vel, når jeg prøver på det blir jeg så demorealisert hvis jeg kommer til en oppgave jeg ikke forstår eller klarer... Da har jeg ingen her jeg kan spørre, og jeg må vente til neste mattetime med å spørre... Ikke alltid jeg blir klok på det heller Men kjenner til noen sider der det er greit å øve på sånne ting også? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Men kjenner til noen sider der det er greit å øve på sånne ting også? 7111039[/snapback] Det er faktisk sånn ja, jeg har aldri hatt problemer med matte(heldigvis), men har full forståelse for at folk sliter. Jeg har faktisk en link: http://www.rasmus.is/No/T/ST00MN.HTM , har aldri brukt den, men vet at den skal være ganske god. Lenke til kommentar
kimla Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2006 Men kjenner til noen sider der det er greit å øve på sånne ting også? 7111039[/snapback] Det er faktisk sånn ja, jeg har aldri hatt problemer med matte(heldigvis), men har full forståelse for at folk sliter. Jeg har faktisk en link: http://www.rasmus.is/No/T/ST00MN.HTM , har aldri brukt den, men vet at den skal være ganske god. 7111116[/snapback] Da er du heldigere enn du mest sannsynlig tror, for det er et sabla strev! Hvordan matte har du? Og takker for siden, sitter å holder på nå Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Har fått inntrykk av at 1MX er en del tyngere enn 2MX, dette etter 4 kapittler. Lenke til kommentar
_NiXoN_ Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Hijacking thread! Kan noen hjelpe meg litt med kap.2 2MX? Jeg sliter med å forstå dette med bevis, og jeg har prøve de to første timene i morra :=O Eksempel på oppgave fra boka som jeg ikke tror er noe vanskelig egentlig, men som jeg ikke får til. "Før et direkte bevis for påstanden: For et villkårlig naturlig tall n gjerlder n er et oddetall --> 4 går opp i (n^2-1)" Gidder noen å regne og forklare denne for meg? :S Lenke til kommentar
kimla Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 Hijacking thread! Kan noen hjelpe meg litt med kap.2 2MX? Jeg sliter med å forstå dette med bevis, og jeg har prøve de to første timene i morra :=O Eksempel på oppgave fra boka som jeg ikke tror er noe vanskelig egentlig, men som jeg ikke får til. "Før et direkte bevis for påstanden: For et villkårlig naturlig tall n gjerlder n er et oddetall --> 4 går opp i (n^2-1)" Gidder noen å regne og forklare denne for meg? :S 7125168[/snapback] Skal spise litt så må jeg gjøre tom. kap 2.3, så kan svare på om jeg får den til senere Lenke til kommentar
Gulfa Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Kan gjøre et forsøk, husker ikke bevis så veldig godt. For at n skal være et oddetall må n =(2p+1) (n^2-1)=((2p+1)^2-1)=4p^2+4p+1-1=4p^2+4p = 4(p^2+p) 4(p^2+p) kan deles på 4 siden det har 4 utenfor parantesen. Håper det hjalp. Lenke til kommentar
kimla Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 Har fått inntrykk av at 1MX er en del tyngere enn 2MX, dette etter 4 kapittler. 7125000[/snapback] Dette kan du gjerne utdype.. Hvis det er rett så takker jeg veldig Lenke til kommentar
_NiXoN_ Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Takk Gulfa, nå skjønte jeg litt mer Lenke til kommentar
kimla Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 (endret) Ble stående fast rimelig fort, kan noen kjapt forklare: 12^3 * 4^-3 -------------- 3^-1 EDIT: Oppgaven er at det skal skrives så enkelt som mulig, svaret skal bli 3^4 Endret 22. oktober 2006 av kimla Lenke til kommentar
kimla Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 Et kjapt svar hadde vært fint hvis noen vet hvordan det gjøres.. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Poenget er å skrive 12 som 4 *3 Så bruker du potensreglene. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Ble stående fast rimelig fort, kan noen kjapt forklare: 12^3 * 4^-3 -------------- 3^-1 EDIT: Oppgaven er at det skal skrives så enkelt som mulig, svaret skal bli 3^4 7127786[/snapback] Personlig så fikk jeg ~81, men det kan jo også skrives som 3^4. Jeg husker ikke lenger reglene for slikt, så her er det nok best å spørre noen som har en regelsamling foran seg. Lenke til kommentar
johandsome Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 12^3 * 4^(-3) / 3^(-1) = (3*4)^3 * 4^(-3) * 3 = 3^3 * 3 * 4^3 * 4^(-3) = 3^4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå