Gå til innhold

Hva er ditt drømmeobjektiv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fortell meg om ditt drømmeobjektiv, som ikke er i produksjon eller tidligere har vært det

 

Jeg vil gjerne ha en Nikon 50mm f1.2 VR! Mon tro om det i det hele tatt er mulig.

 

Håper ikke dette ble for usaklig

Hvis vi skal ta hensyn til at det bør være fysisk mulig å produsere (noe din 50mm antakelig er, det koster bare flesk (og duppe og sannsynligvis litt parmaskinke også)), er det vel ikke så usaklig.

 

En "realistisk" drøm fra meg må vel bli en 20-80mm f/2.8 (til nød for crop-kameraer, men helst ikke) og/eller 28-135 f/2.8, begge med SW-ekvivalent AF-motor og værtetning. Gjerne VR, men da blir vel realismen mer borte :o)

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
En "realistisk" drøm fra meg må vel bli en 20-80mm f/2.8 (til nød for crop-kameraer, men helst ikke) og/eller 28-135 f/2.8, begge med SW-ekvivalent AF-motor og værtetning. Gjerne VR, men da blir vel realismen mer borte :o)

7110787[/snapback]

 

Tror ikke det er så utrolig urealistisk siden du ikke setter noen krav til at den skal yte bedre enn en colaflaskebunn.. Tror VR er det minste problemet i den sammenheng :)

 

I tillegg vil den bli forholdsvis tung å dra på - Tamrons 28-105mm 2.8 blir vel av mange oppfattet som litt irriterende stor..

 

En drøm fra min side? Kanskje en 28mm 1.2 for Leica M på høyde med Summilux 35 eller Nokton 35 med en M8 som bakre beskyttelsesdeksel..? :D

 

Mvh

Kjetil

Endret av rotekaizer
Lenke til kommentar
Tror ikke det er så utrolig urealistisk siden du ikke setter noen krav til at den skal yte bedre enn en colaflaskebunn..  Tror VR er det minste problemet i den sammenheng :)

 

I tillegg vil den bli forholdsvis tung å dra på - Tamrons 28-105mm 2.8 blir vel av mange oppfattet som litt irriterende stor..

Det er jo tyngden som er "problemet" med å legge på VR på et sånt objektiv, mer enn det fysiske problemet...

 

Men, de må vel finne noe med lettere materiale med like gode eller bedre optiske egenskaper som glass for at slike objektiver skal bli en realitet...

 

Ellers er jeg enig med dem som ønsker seg nye Nikon fastobjektiver, en revisjon av den serien med AF-S ville vært veldig kjærkomment for mange. De trenger ikke være DX only, i hvert fall ikke på brennvidder ned til 24mm, men uansett det er kanskje et av de mest realistiske ønskene her (sammen med Henrik Lied sine ønsker)... :o)

Lenke til kommentar
Hva med en Sony 85mm f1.4[T2.4] STF? :)

7110919[/snapback]

Hoh, ja, det hadde vært herlig. Sjansen er vel ganske liten, men å ha eit 85mm objektiv med bokeh som Minolta 135 f/2.8 [4.5] STF hadde vært kransen på kaka :)

 

10-big.jpg

 

 

 

85 f/1.4 Limited Edition har eit anna frontelement enn den vanlege 85 f/1.4, noko som gjer at bokeh nesten kan hamle opp med Minolta 135 f/2.8 [4.5] STF.

Endret av Henrik Lied
Lenke til kommentar

Lurer på om det noengang blir mulig å lage et slikt objektiv:

 

Canon EF f/1.0 10-1000mm IS USM

 

Hvis det skjer et gjennombrudd ved bruk av nye materialer og metoder å bøye lys på, kan det jo være vi nærmer oss muligheten til å være i stand til å lage noe slikt. Om det skjer i vår levetid eller våre barnebarns er jo en annen sak.

Lenke til kommentar
Lurer på om det noengang blir mulig å lage et slikt objektiv:

 

Canon EF f/1.0 10-1000mm IS USM

 

Hvis det skjer et gjennombrudd ved bruk av nye materialer og metoder å bøye lys på, kan det jo være vi nærmer oss muligheten til å være i stand til å lage noe slikt. Om det skjer i vår levetid eller våre barnebarns er jo en annen sak.

7116190[/snapback]

 

Kunne blitt et interessant objektiv å drasse med seg. 1000mm f/1.0 måtte hatt blenderåpning på 1 meter i diameter.

Prislappen får vel nesten Hubble til å blekne ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...