Gå til innhold

Skjermkort og CPU for visning av HDTV.


Spinner109

Anbefalte innlegg

Vurderer bytte av CRT TV til noe som kan vise HDTV (32" LCD hvis jeg finner en uten tuner slik at jeg slipper tv lisens) og lurer dermed på hva som må til av prosessorkraft for å vise HDTV media.

 

Jeg har en AMD Sempron 2800+ i min HTPC og bruker integrert X300 basert skjermkort.

Vil denne maskinen kunne kjøre HDTV som den står?

 

Hvis ikke, vil det hjelpe hvis jeg oppgraderer skjermkort til noe som kan hjelpe til med prosesseringen eller er prosessoren rett og slett for svak?

 

Tenkte i første omgang på media i 720p, men hvis jeg kjøper en LCD PC skjerm med oppløsning som takler 1920x1080 så hadde det vært genialt om maskinen vil kunne prosessere dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På "Extreme DVD" utgivelsen av Terminator 2 i USA så lå det ved en HD versjon av filmen for WMP. Denne var i 1080 oppløsning.

 

Der var anbefalingen 3 GHz, og 512 el. 1024 MB minne.

 

Tipper din Sempron kan få litt problemer på de høyeste HD versjonene.

 

Skjermkortet kan vel ikke hjelpe til for mye her enda, men du må ha ett med HDCP brikke hvis du vil spille av alt HD-matriale etter hvert.

 

Mitt råd:

 

En x1600 pro med HDMI

 

og en dobbelkjerne prossessor, enten 4200+ eller E6300

 

samt 1-2 GB minne.

Lenke til kommentar

tror du kan få litt drahjelp av skjermkortet om du bruker nvidia purevideo decodere og beta-driverne som er optimalisert for disse sammen med et 7600gt kort eller høyere

 

BTW: skjermer uten tuner er skjeldne og ofte dyrere enn de med tuner av en eller annen grunn:S

Endret av Corwin
Lenke til kommentar
Prøv VLC Media Player hvis det hakker i andre spillere. Denne bruker egne codecs og er i mange tilfeller mye raskere enn andre jeg har prøvd, dvs krever mindre av cpu.
Min gamle 2500+[@3400+ though] spytter ut 1280P som bare det med VLC. Men med WMP/MPC etc. er det bare å glemme. Da henger PC'n seg helt og eneste brukbare utvei da er restart.

Sedberg: nei.

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar

Sempron er slappe , det er et faktum .

Du vil få mye bedre prosessor kraft med socket 754 Athlon64 cpu.

Dog vanskelig å finne utvalg med nye (er stort sett mobile).

Men her er en som har desktop 754 i sortimentet fremdeles (dog ikke på lager)

AMD Athlon 64 3000+ S754 2 GHz prosessor

http://www.itbutikken.no/i/61355/1.htm

 

Ellers blir det å følge med på brukt markedet.

Lenke til kommentar

Vmw er ikke målestokken for hd. ja det er hd oppløsning men absolutt ikke skikkelig hd kvalitet. alt for mye komprimer og fargene ser jo ut som 8bit eller noe med alle de graderingene.

Peace of cake og kjøre også. prøv noen yuv klipp f.eks. og se om du klarer det...

Lenke til kommentar

Har testet noen. Blandt annet en Matrix trailer i 720p, der havner lyden etter i WMP, men går bra i VLC. Kjører jo 800x600 ut til TV, så blir vel lettere enn hvis jeg hadde kjørt full oppløsning? Har testet noen 1080 klipp også og de fleste går bra. Men jeg tviler på at jeg vil få noen bra visning med høyere oppløsning ut.

 

Har en C2D E6600 @ 3.0GHz, 2GB minne og X1900XT som arbeidsmaskin. Testet litt på denne og kan ikke klage på resultatet ;)

 

Er jeg sikret CPU kraft nok med en Athlon 64 3000+? Ser pr. ratingen skal holde (~3GHz), men er litt usikker. Sempron 2800+ tviler jeg på tilsvarer en P4 på 2.8GHz.

Endret av Spinner109
Lenke til kommentar
Har testet noen. Blandt annet en Matrix trailer i 720p, der havner lyden etter i WMP, men går bra i VLC. Kjører jo 800x600 ut til TV, så blir vel lettere enn hvis jeg hadde kjørt full oppløsning? Har testet noen 1080 klipp også og de fleste går bra. Men jeg tviler på at jeg vil få noen bra visning med høyere oppløsning ut.

 

Har en C2D E6600 @ 3.0GHz, 2GB minne og X1900XT som arbeidsmaskin. Testet litt på denne og kan ikke klage på resultatet ;)

 

Er jeg sikret CPU kraft nok med en Athlon 64 3000+? Ser pr. ratingen skal holde (~3GHz), men er litt usikker. Sempron 2800+ tviler jeg på tilsvarer en P4 på 2.8GHz.

7113327[/snapback]

 

Har en laptop med Sempron 3000+ og en desktop PC med S754 3200+

Forskjellen er som natt og dag.

Laptoppen er "treg" i det meste , grei som surfe/skole maskin for junior , men that's it "liksom" .

Tror ikke en Sempron 2800+ (1.6ghz) kan måle seg med en P4 2.8ghz , ei heller en A64 2.0ghz med dobbelt så store L1 cache og L2 cache.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...