Gå til innhold

Firefox er tregt, IE er middels, Opera er raskest


Anbefalte innlegg

@Mr. Berg:

Det eneste jeg reagerer på er at du mener bloat er subjektivt og at Opera er bloat, mens du egentlig lager din egen bloatware ved å laste ned en strippet nettleser for deretter å installere mer eller mindre dårlige programmerte plugins.

Jammen, doh! Jeg lager jo ikke min egen bloatware. Min egen definisjon av bloat i denne sammenhengen er en masse funksjoner jeg veit jeg ikke kommer til å bruke ever, ja? Vel, jeg bygger opp min nedstrippede nettleser kun med funksjoner jeg trenger, ergo blir ikke Firefox bloat for meg.

7117986[/snapback]

Greit, jeg gir meg. Å diskutere subjektive definisjoner er jo like meningsløst som å vanne gresset når det regner.

Dog må jeg si meg overrasket over at du kjører window, per din definisjon må jo det være tidenes bloatware. Du burde heller kjøre Linux, hvor du kan kompililere inn akkurat det du trenger og la resten komme i form av moduler dersom du trenger det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må være forferdelig frustrerende å leve i en verden som hele tiden er tilrettelagt for at forskjellige mennesker med forskjellige behov skal kunne bruke ett og samme program, hvis man ikke klarer å ha funksjoner tilgjengelige som man aldri kommer til å bruke.

 

Da er det bare å kaste TV-et, DVD-spilleren, kjøkkenutstyr, bil osv.

Lenke til kommentar

Bra tråd. Er helt enig med trådstarter, men dette er egentlig nytteløst å diskutere.

 

Skjønner ikke et av de vanligste argumentene for å ikke bruke opera, som er at det er så mange funksjoner innebygd. Man legger ikke merke til funksjonene hvis man ikke bruker de og de gjør opera hverken tregere eller større, så hva er problemet med dem?

Lenke til kommentar

Jeg ser heller ikke det problemet nei. Hvis det er eneste argument for å ikke bruke Opera, så er det en unnskyldning for at man ikke vet bedre.

 

Nei huff, se det er en egen RSS-leser i Opera. Den leser ikke bare HTTP. Det er jo bloat, for RSS er ikke vanlig på nettet.

Og se alle knappene og stashet. Det flyter jo over av bloat, og minnet krasjer snart fullstendig.

Lenke til kommentar
Er det noen av disse funksjonene som du ikke bruker, Mr.Berg?


  •  
     
  • "Pop-up"-blokkering
     
     
  • Integrert søkevindu
     
     
  • Live-bokmerker
     
     
  • Personlig verktøymappe
     
     
  • Send lenke på mail
     
     
  • Importer info fra andre lesere
     
     
  • Hjelp
     
     
  • Javascriptkonsoll
     
     
  • Hovedpassord
     
     
  • Sidestolpe
     
     
  • Skriftstørrelse
     
     
  • Startisde
     
     
  • Fleksibelt mellomrom
     
     
  • Rapporter ødelagt nettsted
     
     
  • Arbeid frakoblet
     
     
  • Avanserte utskriftsalternativer
     
     

7118003[/snapback]

Kan ikkje svare for Berg, men sjølv bruker eg aldri:

  • Live-bokmerker
  • Fleksibelt mellomrom
  • Arbeid frakoblet
  • Avanserte utskriftsalternativer

Forresten har jo Firefox så og seie alt på den lista?

 

 

Ein separat feed-leser installert på maskina har eg sjølv aldri hatt, og eg kjem etter all sannsynlegheit aldri til å ha det heller. Eg er ganske avhengig av å lese dei sidene eg abbonerer på, uansett kor eg er i verda. Da er Bloglines tingen for meg.

Endret av Henrik Lied
Lenke til kommentar
Er det noen av disse funksjonene som du ikke bruker, Mr.Berg?


  •  
     
  • Live-bokmerker
     
     
  • Personlig verktøymappe
     
     
  • Send lenke på mail
     
     
  • Importer info fra andre lesere
     
     
  • Hjelp
     
     
  • Javascriptkonsoll
     
     
  • Sidestolpe
     
     
  • Arbeid frakoblet
     
     
  • Avanserte utskriftsalternativer
     
     

 

Mhm.

 

Det må være forferdelig frustrerende å leve i en verden som hele tiden er tilrettelagt for at forskjellige mennesker med forskjellige behov skal kunne bruke ett og samme program, hvis man ikke klarer å ha funksjoner tilgjengelige som man aldri kommer til å bruke.

 

Da er det bare å kaste TV-et, DVD-spilleren, kjøkkenutstyr, bil osv.

Du ser ut til å misforstå hele poenget - med Firefox har jeg et valg, mens du så vidt jeg vet ikke finner TV-er og DVD-spillere der du kan velge bort funksjoner osv. Med biler har du imidlertid ofte valget.

 

Jeg ser heller ikke det problemet nei. Hvis det er eneste argument for å ikke bruke Opera, så er det en unnskyldning for at man ikke vet bedre.
Og vi er i gang igjen! Fantastisk! Bravissimo! Jeg tenker annerledes enn deg, men samtidig holder jeg med bedre enn å si at jeg vet bedre enn deg. Jøsses, går det an 'a? Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar
Forresten har jo Firefox så og seie alt på den lista?

7118193[/snapback]

Det var poenget. Disse er funksjoner som er integrert i Firefox. Hvis det er en eller flere av dem som Mr.Berg ikke bruker, så er Firefox etter hans definisjon bloatware!

 

Jøsses, går det an 'a?

7118204[/snapback]

Det er du som kaller Opera for bloatware, og at det er grunnen til at du ikke vil ha det. Da er det jo tydelig at du ikke vet bedre...

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
The lesser of two evils etc.

 

Ikke at Firefox er noen djevel, ei heller Opera, men du kan forhåpentligvis klare å se poenget.

7118335[/snapback]

Poenget med hele diskusjonen jeg har med deg, er å få deg til å innrømme at Opera ikke er bloatware. Argumentene mot deg er sterke angående dette, og det er du nok høyst klar over.

Lenke til kommentar
Poenget med hele diskusjonen jeg har med deg, er å få deg til å innrømme at Opera ikke er bloatware. Argumentene mot deg er sterke angående dette, og det er du nok høyst klar over.

Jeg har aldri sagt at Firefox ikke på noen måte er bloat ifølge min definisjon. Jeg har konsekvent sagt ting som "Firefox starter mer mot null" (ikke null), og at jeg bygger opp derfra. Dette betyr da at Opera er mer, mye mer bloat enn Firefox ifølge mine meninger. Og hva er det som bestemmer hvilken nettleser jeg bruker? Joda, du gjettet nok riktig - mine meninger.

Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar

Alle programmer med mer enn en funksjonalitet er altså bloat?

Nei, nå går det totalt over styr her.

Firefox er ikke bloat, Opera er ikke bloat. Men du må jo gjerne bruke egne definisjoner på ord og uttrykk.

I dag skal jeg kjøpe meg et hus med fire hjul, fem seter, motor, og ratt. For jeg har en individuell mening om hva hus er.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
I dag skal jeg kjøpe meg et hus med fire hjul, fem seter, motor, og ratt. For jeg har en individuell mening om hva hus er.

Det kan du sikkert få spesiallagd om du spør de rette folka.

 

Bloat, derimot, går for min del ikke på hvor mange MB et program er i forhold til antall funksjoner alene. Bloat går på så mye mer.

Lenke til kommentar
Sånn som i denne tråden, der Opera blir skrytt unødvendig høyt opp i skyene i forhold til like gode alternativer? Jepp.

7118438[/snapback]

Nei, ikke unødvendig. Det er nødvendig å skryte av noe som er overlegent bra. Nettleseren har fått ufortjent lite oppmerksomhet.

 

På utlandske nettsteder kan en jo lese "Opera, Firefox alternative?"

Som om verden består av to ting, IE og Firefox, med et "jøss, finnes det alternativer til Firefox?"

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...