Gå til innhold

Firefox er tregt, IE er middels, Opera er raskest


Anbefalte innlegg

Firefox: Brukeren er middels, eller litt over middels interessert i PC.

-Du må være middels interessert i PC for å innse at IE ikke er effektiv, og for å finne ut at det går an å bytte.

 

Opera: Brukeren er avansert, og stiller store krav til effektivitet ved surfing.

- Årsaken til at brukeren er avansert er fordi en middels bruker ikke klarer å finne store fordeler med Opera fremfor andre nettlesere. En middels (eller lavere) bruker avinstallerer Opera etter under en uke, fordi han/hun enten a) Ikke har nok erfaring med PC til å klare å konfigurere programvare (UI/instillinger) b) Ikke har tålmodighet til å se hvilke funksjoner et program har.

7116734[/snapback]

Det var en kjepphøy og kjapp konklusjon. Hva er det du bruker i Opera som gjør både deg og Opera så enestående?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RattleBattle: Han må vel få mene hva han vil. Og jeg er ganske enig i at de, folk som jeg kjenner personlig, som bruker Firefox ofte bare er middelmådig interesserte i en PCs potensiale. Opera har i all tid vært godt mottatt av webutviklere som er interessert i å bruke PC-en så effektivt som mulig.

 

Bloat er for meg noe individuelt, og kan ikke måles ut fra hvor mange funksjoner per MB den har. Derimot kan det måles individuelt ut fra hvor mange funksjoner som er inkludert i forhold til hvor mange som jeg faktisk kommer til å benytte. Hvor vidt funksjonene bare ligger i bakgrunnen og ikke bruker noe minne, kommer for meg i andre rekke - jeg har ikke behov for å ha funksjoner liggende når jeg som sagt ikke kommer til å bruke dem.

7113162[/snapback]

 

Det kan neimen ikke være lett for deg å finne et bildebehandlingsprogram.

"Jees, jeg vil ikke ha funksjonen som fjerner røde øyner." "Hvis jeg vil gjøre et bilde mørkere, foretrekker jeg å laste ned en extension. Bildeprogrammet bør helst leveres uten funksjonalitet for å tilfredstille mitt alter ego."

Lenke til kommentar
RattleBattle: Han må vel få mene hva han vil. Og jeg er ganske enig i at de, folk som jeg kjenner personlig, som bruker Firefox ofte bare er middelmådig interesserte i en PCs potensiale. Opera har i all tid vært godt mottatt av webutviklere som er interessert i å bruke PC-en så effektivt som mulig.

7117062[/snapback]

Firefox har nok et bredere spekter av brukere, p.g.a enkeltheten og extensions. Hva gjør du om vil lage klikkbare lenker i VGD? Om du ikke bruker VGD hvordan ville du gjort det i et forum uten knapper for bbcode eller html-kode? Får du varsel om Gmail nede i hjørnet? Får du blokkert reklame med ferdig adblock filter som oppdateres, ved å trykke på "install" .xpi et par ganger? Får du lastet ned innhold fra youtube og video.google bare ved å høyreklikke? Jeg er ikke så arrogant og sier at alle trenger disse funksjonene, men jeg vil ha dem. Synes dere bør gå inn i dere selv før dere klager på andre brukere. Denne tråden har hatt flest overlegne Opera-brukere. Dere er litt som Mac-brukere, mange lar være å bruke kun p.g.a. av enkelte brukere.

Lenke til kommentar
Bare å du å bruke Windows 2000 på dine maskiner det. Skal da gå fint å bruke Windows 2000 på Xeon prosessorer.

Problemet er at det er Hyperthreading på prosessorene og Windows 2000 ser ikke forskjell på virtuelle og fysiske prosessorer, så den ser mitt system som et fireprosessorsystem og Professional støtter bare to. XP derimot ser forskjellen og registrerer mitt som et toprosessorsystem med fire virtuelle prosessorer.

Laptopen derimot kjører W2k.

Lenke til kommentar
Denne tråden har hatt flest overlegne Opera-brukere. Dere er litt som Mac-brukere, mange lar være å bruke kun p.g.a. av enkelte brukere.

7117109[/snapback]

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har prøvd omtrent alle nettlesere som er tilgjengelige, Firefox inkludert. Kan du si det samme om Opera?

7117143[/snapback]

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_web_browsers

 

Har mine tvil :)

Lenke til kommentar

Et par skjermdumper over hvorfor jeg som webutvikler også har store fordeler med Opera, selv om en nettleser skal brukes til å browse Internett og ikke designe nettsider med som firefoxfolk tror:

 

 

Tilgjengelighetsoppsett

 

 

Deaktiver de pokkers tabellene

 

 

Vis elementer med tag

 

 

Vis elementer strukturelt

 

 

Vis elementer strukturelt med tag

 

Har mine tvil :)

7117193[/snapback]

Fortsett å tvil du... Her er en test jeg gjorde forleden.

Har selvsagt ikke prøvd alle som står i den listen på Wikipedia, men har prøvd alle som er verdt å prøve.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har prøvd omtrent alle nettlesere som er tilgjengelige, Firefox inkludert. Kan du si det samme om Opera?

7117143[/snapback]

Som jeg nevnte litt lenger opp i tråden, jeg har brukt Opera i flere år, fra versjon 6.x til 7.5. Jeg tester også ut etter nye releaser. Opera treffer ikke meg like godt som Firefox, selv om det hadde vært et klart valg hvis Firefox ikke fantes.

Lenke til kommentar
RattleBattle: Det er ikke Operas politikk å drive skitten markedsføring. De konsentrerer seg heller om å lage en god nettleser.

7112084[/snapback]

Du kødder? Opera er et selskap om skal tjene penger. Om markedsføring gir penger i kassa så er Opera fornøyd. Men Opera har ikke hatt råd til noen voldsom markedsføring mot desktopmarkedet, og dei har ikke klart å bygge en fanboyskare som bruker tid og penger på å markedsføre dei gjennom linker på bloggene sine, plakater osv. Opera tjener ikke penger på desktopmarkedet, dei tjener penger på håndholdtmarkedet og diverse embeded-produkter, derfor markedsfører ikke Opera Opera for desktopmarkedet.

 

Denne uttalelsen her virker veldig som fanboyism. Du hyller Opera som et selskap som driter i penger og bare bryr seg om å lage en god nettleser. Det er selvsagt feil, om så hadde vært tilfelle så ville aksjonærene kastet ledelsen for LENGE siden.

 

Jeg bruker forsåvidt Firefox. Jeg er enig i at Opera er en god nettleser, men jeg er ikke fortrolig med den. Dessverre kan man kanskje si. På grunn av denne tråden så lastet jeg ned og installerte Opera i går. Brukte den et par timer, men følte at den ikke funket godt i OS X. Det var noe som jeg ikke kunne sette fingeren på.

 

At Opera var raskere kan jeg ikke si at jeg merket noe til. Hverken i surfing, kaldstart eller varmstart.

Lenke til kommentar
Et par skjermdumper over hvorfor jeg som webutvikler også har store fordeler med Opera, selv om en nettleser skal brukes til å browse Internett og ikke designe nettsider med som firefoxfolk tror:

 

- 5 bilder jeg har sett tilsvarende av i Firefox -

Hvor vil du hen med disse innleggene? I det ene øyeblikket anklager du at de som ikke mener det samme som deg i denne tråden er fanboys som aldri har prøvd Opera, og i det neste øyeblikket legger du ut fem skjermskudd der du mener du har en fordel med Opera, når jeg enkelt kan legge til all denne funksjonaliten i Firefox? :)

Lenke til kommentar
RattleBattle: Det er ikke Operas politikk å drive skitten markedsføring. De konsentrerer seg heller om å lage en god nettleser.

7112084[/snapback]

Du kødder? Opera er et selskap om skal tjene penger. Om markedsføring gir penger i kassa så er Opera fornøyd.

7117776[/snapback]

Opera tjener penger på sine produkter, og kan derfor ha ansatte folk som utvikler blant annet nettleseren. Opera er ikke fornøyd med penger i kassa, de har også en visjon som går på mer enn å tjene penger. Alle bedrifter som ser glede i mer enn å bare tjene penger, lager gode produkter.

Users have since the beginning shaped Opera's features and spread the word to the uninitiated. Thanks to this interaction Opera Software exists today, both as an organization and as a technology leader. Opera Software will never forget that its main focus is the user.
Lenke til kommentar
Er forresten kommet ny beta version av opera.

 

Hvor det er en gladnyhet for oss som bruker multimediataster:

* Fixed problem where multimedia keyboard shortcuts would not work when Opera was focused

 

Mer info her: :)

http://my.opera.com/desktopteam/blog/

7117171[/snapback]

O lykke, den har jeg ventet på.

 

@Mr. Berg:

Det eneste jeg reagerer på er at du mener bloat er subjektivt og at Opera er bloat, mens du egentlig lager din egen bloatware ved å laste ned en strippet nettleser for deretter å installere mer eller mindre dårlige programmerte plugins. Én dårlig programmert plugin kan lett påvirke farten til andre de andre.

 

Synes egentlig Lurifaksen oppsummerte ganske greit, og jeg kjenner veldig godt igjen kategoriseringen. Jeg har mange venner som har skjønt såpass at man burde gå bort ifra IE, men som aldri har hørt om Opera og derfor bruker firefox.

De mangler det lille ekstra nerdegenet man må ha for å oppdage Opera.

Lenke til kommentar

Berg: Det er ikke vanskelig for meg å godta at folk tenker forskjellig. Du har derimot vanskeligheter for å lese mine meninger ser det ut som.

 

Tredjepartsprogramvare i nettleseren er noe jeg aldri har vært tilhenger av, og det er et prinsipp jeg helt sikkert ikke står alene om. Men greit for deg da, som kan bruke en PC prinsippløst. ;)

Endret av neitakk
Lenke til kommentar

Gud, så artig tråd.

 

For å seie det sånn: Veldig mange av dei som har blitt headhunta av Opera vekk fra e.g. Google, bruker Firefox på fritida. ;)

Og nei, dette er ikkje spekulasjoner.

 

Uttalelsen til Lurifaksen er eg dermed ikkje det minste enig i.

 

Greitt nok, Opera sin JavaScript-parser er mykje raskare (Anne van Kesteren og Christen Krogh skal ha mykje ære her), men det kan eg faktisk leve med. Opera er ein knallgod nettlesar. Det samme er Firefox, og viss nokon kan komme her og seie at Firefox ikkje skal ha ein stor del av æra for å forbedre Internett som vi kjenner det i dag, da er det kanskje den mest idiotiske uttalelsen eg har høyrt i heile mitt liv. :)

Endret av Henrik Lied
Lenke til kommentar
@Mr. Berg:

Det eneste jeg reagerer på er at du mener bloat er subjektivt og at Opera er bloat, mens du egentlig lager din egen bloatware ved å laste ned en strippet nettleser for deretter å installere mer eller mindre dårlige programmerte plugins.

Jammen, doh! Jeg lager jo ikke min egen bloatware. Min egen definisjon av bloat i denne sammenhengen er en masse funksjoner jeg veit jeg ikke kommer til å bruke ever, ja? Vel, jeg bygger opp min nedstrippede nettleser kun med funksjoner jeg trenger, ergo blir ikke Firefox bloat for meg.

 

 

Berg: Det er ikke vanskelig for meg å godta at folk tenker forskjellig. Du har derimot vanskeligheter for å lese mine meninger ser det ut som.

Korrekt. Dine meninger går jo utelukkende ut på at folk som velger Firefox er dumme som brød. Jeg leser, og ser bare bedrevitere og elitister som sitter på en høy trone og ser ned på alle andre.

 

Angående prinsipper - spar meg. Her kommer det igjen; så lenge jeg ikke følger dine prinsipper har jeg, ifølge deg, ikke prinsipper i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Korrekt. Dine meninger går jo utelukkende ut på at folk som velger Firefox er dumme som brød. Jeg leser, og ser bare bedrevitere og elitister som sitter på en høy trone og ser ned på alle andre.

 

Angående prinsipper - spar meg. Her kommer det igjen; så lenge jeg ikke følger dine prinsipper har jeg, ifølge deg, ikke prinsipper i det hele tatt.

7117986[/snapback]

Du har tydeligvis ikke prinsipper mot tredjepartsprogramvare da.

 

Min mening går ikke på at folk som velger Firefox er dumme. Der tar du helt feil, og jeg kan ikke annet enn å beklage at du leser mine innlegg så feil. Du får peke på hvor du har lest disse meningene, slik at jeg kan forklare deg med t-skje hva som egentlig står der ;)

 

Er det noen av disse funksjonene som du ikke bruker, Mr.Berg?

  • "Pop-up"-blokkering
  • Integrert søkevindu
  • Live-bokmerker
  • Personlig verktøymappe
  • Send lenke på mail
  • Importer info fra andre lesere
  • Hjelp
  • Javascriptkonsoll
  • Hovedpassord
  • Sidestolpe
  • Skriftstørrelse
  • Startisde
  • Fleksibelt mellomrom
  • Rapporter ødelagt nettsted
  • Arbeid frakoblet
  • Avanserte utskriftsalternativer

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...