Gå til innhold

Firefox er tregt, IE er middels, Opera er raskest


Anbefalte innlegg

Eg bruker Firefox automatisk. Vil ikkje begrunne det med meir enn at eg synest at det er bra for meg :) Eg bruker også IE for gammal vanes skyld :blush: Fekk Firefox som eit tips av ein god venn av meg for ei tid tilbake. Kan ikkje kome med nokre sterke komentarer til nokre av dei tre gjeldande (IE, Firefox og Opera), men eg ville ha rangert dei litt annerledes enn neitakk gjer.

 

Internet Explorer er den gamle innprenta nettlesaren som alle forstår seg på med unntak om du får ei feilmelding og allt gjeng rett i dass. IE kjem på ein trygg sisteplass.

 

Firefox er enkel for mange og svært brukervenleg (sjølv med eventuelle feilmeldingar om du greier det) Versjon 2 som kjem om ei stond (?) vil sjølvsagt reparere nokre av dei feil/manglar som neitakk kom med for nokre postar sidan. Kjem granatert på ein førsetplass (med mangel på kunnskap om Opera) :)

 

Opera har eg ingen peiling på, men har høyrt mykje skryt og litt negativt. Kjem heilt sikkert til å prøve den ein gong òg.

 

Dette er ein evig debatt som på ein måte seier sitt i forhåld med kven brukaren er. IE gir liten fleksibilitet til brukaren noko dei to andre gir.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde vært litt gøy om hardware.no hadde testet disse tre nettleserne opp mot hverandre.. Men trur nok Opera hadde vunnet uansett  :whistle:

7112281[/snapback]

Problemet med det er at du ikke kan teste browsere mot hverandre på en lett og unbiased måte. Lastetid, ytelse på javascript, oppstartstid, filstørrelse, minnebruk og CPU-bruk har null og niks å si om browseren er god å bruke eller ikke. For IE er saken ganske grei, for der er browseren ganske statisk, men for både FF og Opera må det mye, mye modifisering til for å få slik du ønsker det. I FF må du laste ned extentions på extentions for å få den slik du ønsker det, mens i Opera må du herje i tekstfiler for å modifisere menyer og knapper og forme nesten hele GUI-et slik du vil ha det for at sammenligningen skal være vits.

 

Men etter hva jeg har lest. Er det ikke før Opera 8, at det begynte å bli noe som kunne brukes. Rett meg hvis jeg tar feil.

Jeg vil rette på deg. Opera7 er 97% identisk til Opera8 og 90% identisk til Opera9 (mine tall) og er en veldig rask browser med nesten alle featurene du får i dag. Jeg brukte Opera 7.23 i over et år og bruker fortsatt opera 7.54u2 som jeg har gjort i.. over to år?

 

Bloat er for meg noe individuelt, og kan ikke måles ut fra hvor mange funksjoner per MB den har. Derimot kan det måles individuelt ut fra hvor mange funksjoner som er inkludert i forhold til hvor mange som jeg faktisk kommer til å benytte. Hvor vidt funksjonene bare ligger i bakgrunnen og ikke bruker noe minne, kommer for meg i andre rekke - jeg har ikke behov for å ha funksjoner liggende når jeg som sagt ikke kommer til å bruke dem.

7113162[/snapback]

Et lite spørsmål, hvordan teller du antall funksjoner et program "har i bakgrunnen" ?

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Har brukt både FF, Opera, Netscape og IE. Har perioder der jeg bruker litt FF, men faller alltid tilbake til Opera. Opera er sterkt undervurdert. Jeg elsker Opera!

 

Men ja, nettleservalg er en smaksak, så lenge man ikke bruker IE. :D

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
Et lite spørsmål, hvordan teller du antall funksjoner et program "har i bakgrunnen" ?

Akkurat hvor mange det er spiller ingen rolle, men de er flere enn det jeg har bruk for. Her snakker vi blant annet mail, IRC og andre ting som blant andre neitakk nevner.

7113500[/snapback]

Så hverken synlighet, minnebruk, CPU-bruk eller filstørrelse har noen påvirkning på dette, det er bare "antall funksjoner" som er problemet?

 

I så fall må du vel skjønne at du er i en ganske spesiell særsituasjon og har nok nesten mindre grunn enn meg til å pipe på de andre browserne.

Lenke til kommentar

Funksjoner man ikke bruker i Opera legger man ikke merke til. Mail, IRC, Widgets osv. Likefullt er Opera mindre enn konkurentene, de fleste måler det raskere og de fleste opplever det raskere.

Bloat er for meg mye unødig programkode som resulter i et tregt program. Forstår ikke hvordan Opera dras frem i en slik sammenheng.

Om funksjoner eksisterer men ikke brukes er irriterende, må vel bruk av f.eks. XP oppleves problemfylt.

Lenke til kommentar

Og dersom du syntes det er forferdelig at det fortsatt står "Mail" og "Chat" øverst i menyen endrer du bare din menu.ini på :

 

 

 

[browser Menu Bar]

Submenu, 148470, Browser File Menu

Submenu, 148480, Browser Edit Menu

Submenu, 67390, Browser View Menu

Submenu, 67398, Browser Bookmarks Menu

Feature Feeds, Submenu, "Feeds", Browser Feeds Menu

Feature Mail, Submenu, 67397, Browser Mail Menu

Feature Chat, Submenu, 69944, Browser Chat Menu

Submenu, 69681, Browser Tools Menu

Submenu, 67395, Browser Help Menu

 

til :

 

[browser Menu Bar]

Submenu, 148470, Browser File Menu

Submenu, 148480, Browser Edit Menu

Submenu, 67390, Browser View Menu

Submenu, 67398, Browser Bookmarks Menu

Submenu, 69681, Browser Tools Menu

Submenu, 67395, Browser Help Menu

 

 

 

og et par andre steder og så ser du den aldri igjen. Og hvorfor ikke legeg til et par egne hurtigvalg samtidig? "Åpne siden i firefox" f.eks eller "Åpne de fem faste sidene" eller "slå av maskinen".

Lenke til kommentar
Så hverken synlighet, minnebruk, CPU-bruk eller filstørrelse har noen påvirkning på dette, det er bare "antall funksjoner" som er problemet?

 

I så fall må du vel skjønne at du er i en ganske spesiell særsituasjon og har nok nesten mindre grunn enn meg til å pipe på de andre browserne.

Jeg ser bare ikke poenget med å ha noe tilgjengelig som aldri kommer til å bli brukt. Liker bedre å bygge opp noe til å støtte de tingene jeg har behov for.

 

Dessuten piper jeg ikke mot noen browsere, jeg bare sier at jeg ikke tenker likt som Opera-fanboys. Det føles ikke noe ålreit å surfe med Opera. Ingenting negativt sagt om Opera, det er hva jeg syns.

Lenke til kommentar

Ikke ta ordet "pipe" for alvorlig, det var ingen anklagelse. Firefox er for meg helt latterlig underlegent og tungvindt å bruke, så jeg kan forstå hva du mener.

 

Jeg bruker tross alt Opera7.54, mIRC 5.91, Winamp 2.81, spiller cs 1.6 og skulle helst brukt Windows 2000 dersom den hadde støttet prosessorene mine, så når det kommer til spesielle valg i software er jeg kongen. :)

Lenke til kommentar

Tror vi alle skal ta et par dype åndedrag, og konkludere med at det først og fremst er smak og behag som avgjør hvilken browser vi liker.

 

De fleste kjører tilfredstillende raskt på ny maskinvare uansett, og kan konfigureres/suppleres med det vi måtte ønske.

 

Når det er sagt, er jeg enig med trådstarter i at det virker som om FF blir litt "hypet" av fjortis-fanboys som egentlig ikke vet hva de snakker om, noe à la AMD vs. Intel, Nvidia vs. ATI, ganske intetsigende med ubegrunnede påstander fra folk som ikke har grunnlag for å uttale seg rent teknisk sett. Peker for øvrig ikke til noen her i tråden.

Lenke til kommentar

En ting er at Firefox har blitt hypet, en annen ting er å lage en ny tråd om det, noe som skjer titt og ofte. Når det er sagt, så tror jeg Mozillas storsatsning for ett og to år tilbake gjør det lettere for folk flest i dag å bytte ut IE, samme hvilket alternativ man velger. Det er en positiv ting.

 

(Neste sak på min agenda blir å opprette en tråd der jeg rakker ned på alle de som har blitt tatt av Bergans-hypen; Dermizax puster mye dårligere, er stivere og tjukkere enn Gore-Tex som Norrøna bruker, og de som kjøper Bergans pga. 71 grader nord-hypen er noen forbanna tullinger som jeg ser ned på. Neandertalere.)

Lenke til kommentar

Synes folk kan bruke hva de vil, sålenge det ikke er IE. IE er direkte destruktivt for nettet, og jeg er veldig glad for Firefox sin fremgang. Det at flere får opp øynene for Firefox er direkte skyld i at folk også får øynene opp for Opera. Sålenge nettet og sidene blir mer fokusert mot å følge standardene, fremfor å fikse sider for IE.

 

Den eneste faren er at vi ender opp med et duopol, og situasjonen blir den samme som før, men jeg tviler veldig sterkt på at dette kommer til å skje. IE er allerede på god vei nedover, og det er ikke bare Firefox som vokser, heldigvis.

 

Det at Opera ikke er større er nok en del deres egen feil. De er litt for anonyme i markedsføringen, og det at de hadde reklame i browseren har ødelagt endel. Mange jeg spør om å teste Opera, sier nei pga. "Det er jo reklame i den!".

 

Jeg synes selv Opera er den beste browseren for meg. Problemet med Firefox for meg er mest det at jeg bruker masse forskjellige maskiner. Jeg vil ikke bruke masse tid på å tilpasse browseren hver gang jeg bytter maskin, men heller ha en nettleser som har alt, rett ut av boksen. At den har masse funksjoner jeg ikke bruker, koster meg ingenting i tid, ressurser eller irritasjon. Heller en funksjon for mye enn en for lite, spesielt når Opera uansett er den raskeste og mest ressurseffektive browseren uansett

 

Og til alle dere som bastand holder med en nettleser, test konkurrentene, gi dem en real sjanse og SÅ bestem dere. Å holde med en nettleser uten å ha testet de andre er bare teit, og dere vet ikke hva dere går glipp av.

Lenke til kommentar
(Neste sak på min agenda blir å opprette en tråd der jeg rakker ned på alle de som har blitt tatt av Bergans-hypen; Dermizax puster mye dårligere, er stivere og tjukkere enn Gore-Tex som Norrøna bruker, og de som kjøper Bergans pga. 71 grader nord-hypen er noen forbanna tullinger som jeg ser ned på. Neandertalere.)

7114063[/snapback]

Veldig OT, men er det riktig det jeg har hørt om at Dermizax er rimeligere enn Gore Tex? Gore Tex er ihvertfall relativt dyrt (men du får jo noe som holder leeeenge, så hvis du deler kostnaden på antall år er det kanskje ikke så dumt).
Lenke til kommentar

Både Firefox og Opera er bra, så får brukere selv teste ut hvilken som passer best. Det er ingen fasit på dette.

 

Hos meg er ivertfall IE tregere enn Firefox, men jeg har ikke sammenlignet med Opera. I tillegg liker jeg ikke all spywaren som IE slipper inn på selv "trygge" sider. Jeg har aldri fått inn noe spyware med Firefox, og jeg tror Opera er bra på dette punktet også.

 

Så kort sagt, prøv Firefox og Opera, bruk den du liker best, eventuellt begge. ;)

Lenke til kommentar
Ikke ta ordet "pipe" for alvorlig, det var ingen anklagelse. Firefox er for meg helt latterlig underlegent og tungvindt å bruke, så jeg kan forstå hva du mener.

 

Jeg bruker tross alt Opera7.54, mIRC 5.91, Winamp 2.81, spiller cs 1.6 og skulle helst brukt Windows 2000 dersom den hadde støttet prosessorene mine, så når det kommer til spesielle valg i software er jeg kongen. :)

7113767[/snapback]

 

Bare å du å bruke Windows 2000 på dine maskiner det. Skal da gå fint å bruke Windows 2000 på Xeon prosessorer. Selv bruker jeg Windows 2000 både på laptopen min med Pentium III 800 MHZ og 128 MB SDRAM, og den stasjonære maskina mi med AMD 64 3500+ CPU, 1024 MB DDR 400 MHZ Ram, og 512 MB Skjermkort. Har ikke noe problemer med det jeg.

Lenke til kommentar

@neitakk

 

Nå begynner du jo nesten å oppføre deg som en typisk Firefox bruker...

 

Hvorfor irritere deg over at folk ikke bruker Opera? Jeg har brukt Opera i alle år, og klarer utmerket godt å slå meg til ro med at andre bruker IE og Firefox. Det er deres tap. Kall meg gjerne egoist, men jeg bryr meg ikke spesielt mye, så lenge jeg får alle godene ;)

Eneste grunnen til at jeg synes det er dumt at Opera ikke har stor brukermasse er fordi det potensielt kan hindre videre utvikling, siden Opera er avhengig av penger - men nå har Opera levd i temmelig mange år, så regner med at det ikke er så problematisk.

 

Ser forresten at det blir nevnt hetsing av operabrukere. Dette har jeg aldri vært borti før. Mulig jeg har lest det, men glemt det kjapt, siden jeg er god til å sile ut utsagn fra folk uten noe kunnskap/erfaring.

 

Min erfaring er at dette forteller valget av nettleser meg om brukerene:

 

IE: Brukeren bruker ikke PC mye - i alle fall ikke web. (Om brukeren er storbruker av internett/web, men likevel tviholder på IE, skyldes det inkompetanse, eller absolutt null interesse for bruk av PC'ens muligheter).

- 90% av disse brukerne bruker også Paint som bilderedigerer. Begge deler fungerer helt greit når du ikke bruker programmene mye - og derfor ikke har store behov.

PS: Gjelder ikke dersom en er ufrivilig låst til IE pga f.eks. jobb/spesielle nettsider.

 

Firefox: Brukeren er middels, eller litt over middels interessert i PC.

-Du må være middels interessert i PC for å innse at IE ikke er effektiv, og for å finne ut at det går an å bytte.

 

Opera: Brukeren er avansert, og stiller store krav til effektivitet ved surfing.

- Årsaken til at brukeren er avansert er fordi en middels bruker ikke klarer å finne store fordeler med Opera fremfor andre nettlesere. En middels (eller lavere) bruker avinstallerer Opera etter under en uke, fordi han/hun enten a) Ikke har nok erfaring med PC til å klare å konfigurere programvare (UI/instillinger) b) Ikke har tålmodighet til å se hvilke funksjoner et program har.

 

Denne oppsummeringen er altså min erfaring, og stemmer som regel veldig godt. Selvfølgelig ikke alltid.

 

Jeg lener meg forresten tilbake med et stort glis når folk trekker frem "bloat" i diskusjon om Opera. Erfaringen er at disse personene tilhører som regel en gruppe som bruker en del av tiden sin på å promotere en annen nettleser, men har vanskelig for å finne argumenter, og dermed finner opp et fantasiargument i stedet. Finnes sikkert noen som ikke tilhører den gruppen også, men det høres jo like sprøtt ut som å si nei takk til lottogevinsten på 20 millioner, fordi de regner med de bare kommer til å bruke 10 millioner i resten av livet. Det blir alt for mye med 20 millioner!

 

 

Btw neitakk: Ser at du som mange andre henger seg opp i oppstartshastighet og slikt når det argumenteres for at Opera er raskest. Hvorfor skjønner jeg ikke - det er i alle fall totalt irrelevant i mitt syn på at Opera er lynrask - det er jo ikke på disse punktene Opera virkelig briljerer på hastighet? (hint: Caching, mousegestures, hurtigtaster og utallige andre funksjoner som gjør at surfing går lynkjapt). Jeg mener, helt seriøst - hvor viktig er det at Opera starter raskt? Du lukker vel ikke opera etter å ha vært på en nettside?

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Det kan jeg godt forstå, for det er nok mangen som ikke er klar over at Firefox er blant de tregeste nettleserne man kan få tak i.
Du velger dermed å ikke være noe bedre enn Mozilla angivelig var tilbake i 2004, ved å spre rundt deg med propaganda uten rot i virkeligheten?

7111938[/snapback]

Det er det isåfall du som gjør. For å hevde at Firefox ikke er blant de tregeste nettleserne, er det som ikke er rot i virkeligheten.

Firefox må jeg se seg slått til og med av IE6, når det kommer til hastigheter på windowsplattformen. Se på tabellen i første post. Jeg lyver ikke, det er det isåfall du som står for...

 

Sånn da har jeg installert Opera. Virker mye raskere ja, selv om jeg har tweaket Firefox. :)

 

Argh, docs.google.com virker ikke :(

Sorry, but this browser does not

support web word-processing.

 

We have heard loud and clear that many of you really want it to work, and we are working hard to make this happen. In the meantime, please try us on:

FireFox: 1.0.5 or higher

Internet Explorer: 6.0 or higher

Mozilla: 1.5 or higher

All of these are FREE and easy to download and use.

7113111[/snapback]

Forferdelig tragisk, og folk som blokker nettlesere på den måten skulle vært skutt. Igjen er det et eksempel over ignoransen mange viser, spesielt i utlandet, for denne nettleseren. For å komme over dette, kan du enkelt skifte hvordan nettleseren identifiserer seg. Du kan velge mellom:

  • Identifiser som Opera
     
  • Identifiser som Mozilla
     
  • Identifiser som Internet Explorer
     
  • Masker som Mozilla
     
  • Masker som Internet Explorer

Denne innstillingen kan du gjøre globalt eller for et visst nettsted.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...