Gå til innhold

Firefox er tregt, IE er middels, Opera er raskest


Anbefalte innlegg

Folk på dette forumet representerer ikke den generelle bruker. Ser vi på et verdensgjennomsnitt, hvor de fleste som beveger seg på nettet har langt i fra så god peiling på ting, og interesse for IT for den saks skyld, så er det mange som har lastet ned Firefox på grunn av hypen og det alene.

7111876[/snapback]

Hva så? Er det ikke litt dårlig av Opera å ikke markedsføre seg ordentlig i så tilfelle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du begynner på 0 sier du... Firefox sin installasjonsfil er større enn Opera sin. Så hvor får du mest funksjonalitet per KB? Det er slik man må måle det. Ikke på antall funksjoner men imot størrelsen.
Dette er noe som er vedtatt av deg? Da må jeg jo nesten høre på akkurat din definisjon...

 

Hvis du vil laste ned e-post lokalt til din maskin, må du ha et eget mailprogram. Da har du to programmer kjørende, som krever mer handles i Windows, enn ett.
Mitt valg, og jeg er fornøyd.

 

Jeg bruker Thunderbird til mail, og ikke Opera Mail. Er det et argument for at Opera er dårlig, det at jeg ikke har aktivert mailen og ikke bruker den, når leseren fortsatt tar mindre minne enn Firefox og er raskere,

 

Grunnen tilat jeg bruker Thunderbird til mail, er fordi Firebird har flere funksjoner og valg. Akkurat samme grunn til at jeg bruker Opera fremfor Firefox til nettsider.

Hadde egentlig trodd at du, som Windowsmann (akkurat som meg, for øvrig) brukte Outlook, som har en del mer funksjonalitet og støtte for flere ting i Windows-miljøet enn Thunderbird.

 

Argumentene mine har for øvrig aldri gått på at Opera skal være dårlig, men dine har gått på at Firefox er det. Det at du ikke bruker Opera Mail gir meg ingenting i forhold til temaet vi diskuterer, egentlig.

Lenke til kommentar
Dette er noe som er vedtatt av deg? Da må jeg jo nesten høre på akkurat din definisjon...

Et gitt eksempel:

 

Program 1: 15 funksjoner, 5 MB. Forholdstall: 3/1 MB

Program 2: 5 funksjoner, 5 MB. Forholdstall: 1/1 MB

 

De 5 funksjinene i program 2 finnes ogsaå i program 1. Er program 1 da noe du forbinder med det sterkt negativt ladede ordet bloatware?

 

Hadde egentlig trodd at du, som Windowsmann (akkurat som meg, for øvrig) brukte Outlook, som har en del mer funksjonalitet og støtte for flere ting i Windows-miljøet enn Thunderbird.

Ser ikke logikken i den du... Outlook har irriterende mange mangler.

 

Argumentene mine har for øvrig aldri gått på at Opera skal være dårlig, men dine har gått på at Firefox er det.

7112096[/snapback]

Sier ikke at Firefox er dårlig, jeg sier at Firefox ikke er den raskeste og mest funksjonelle leseren på markedet. Og det er jo ikke løgn eller meninger, men fakta.

Lenke til kommentar

Selv om Opera er raskest i testen som trådstarter har funnet, så betyr det ikke at den er raskest i alle tilfeller.

Jeg har både Opera 9 og Firefox 1.5 installert, og her bruker Opera lenger tid enn Firefox på kaldstart (8 vs. 7 sekunder). Firefox har faktisk fire utvidelser også. Varmstart er så rask på begge at det ikke er noe å tenke over (1,5 sekunder på begge).

(tidene er tatt med stoppeklokke og er gjennomsnitt av tre tider)

Den greien her flyter også like glatt på begge.

 

Jeg bruker som oftest Firefox fordi den er raskest i mitt tilfelle og jeg føler også at den er mest behagelig (gamle vaner).

Det er veldig fint å surfe i Opera også, og jeg liker spesielt 'mouse gestures', men det er ett eller annet rart med den som får den til å virke litt kald og ubehagelig. Jeg klarer bare ikke helt å sette fingeren på det.

Lenke til kommentar
RattleBattle: Det er ikke Operas politikk å drive skitten markedsføring. De konsentrerer seg heller om å lage en god nettleser.

7112084[/snapback]

Slik som: "IE7 brukbil med ny lakk"?

7112118[/snapback]

 

Håkon Wium Lie har jo sterke interesser i utviklingen av internett, som går langt utenfor Opera. Fyren er sterk involvert i W3C, utviklingen av CSS og Web 2.0 generelt. Han er nå ansatt i Opera, men er nok fullt istand til å se objektivt på saker som påvirker nettet. Når man ser på måten IE 6 har fullstendig ødelagt mange nettsider over de siste årene er det ikke så rart at mange er skeptiske til IE...

Lenke til kommentar

Postet opprinnelig dette i Kaféen, men whatever.

 

Men neida, bruk Opera, Firefox, Safari, Konqueror, whatever. Jeg bryr meg stort sett ikke. Har fått folk over til både Opera og Firefox uten at jeg vrir meg i smerte over å anbefale Firefox til noen. Hver nettleser til sitt bruk, og jeg synes Opera er overlegen til mitt. Dessverre er det noen som ikke har innsett det (i alle "leirene", that is) og som skyter alle som nevner andre nettlesere.

Lenke til kommentar

  • Obs! Jeg lukket en fane ved et uhell. Ikke farlig, sier Opera. Trykk (ctrl-z), og den kommer opp igjen.
  • Uff, disse fargene på denne nettsiden gjør jo teksten uleselig. Se her, sier Opera, bruk dine egne farger heller. Du kan konfigurere farger på alle elementer, slik du vil ha dem. (body, p, h1, h2, h3, p, li osv) Du kan også bruke egne CSS-filer, som en erstatning for nettstedets CSS.
  • Pokker, nå må jeg starte opp et tekstbehandlingsprogram for å lagre denne tekstbiten. Slapp av, sier Opera, bare klikk på venstre kant og velg "Notater". Her kan du skrive så mange notater du måtte ønske, og om strømmen går eller det skjer noe kritisk, så ligger notatene der unasett. Alt lagres kontinuerlig. Du kan også lime inn notatene dine høyreklikke et input-felt og velge fra en liste over alle lagrede notat.
  • Pokker, Windows låste seg. Og jeg som hadde noen utrolig viktige nettsider oppe nå. Det gjør ingenting, sier Opera. Start maskinen din på nytt, åpne Opera og velg "Fortsett fra sist". Alle sidene du hadde oppe, kommer opp på nytt. Opera lagrer nemlig alt kontinuerlig.
  • Pokker, skolen jeg går på har restriksjoner mot å installere klienter for IRC. Ikke noe problem, sier Opera. Få irc rett inn i en fane, akkurat som nettsider. Del filer med andre gjennom samme overføringsklient som normalt.
  • Jeg vil ikke ha et nytt vindu opp på startlinjen for hver lille funksjon. Det slipper du med meg, sier Opera. Selv klienten for overføringer kommer i egen fane her. Og skulle du få et strømbrudd eller låsing, er det bare å åpne Opera på nytt. Overføringene er der fortsatt, og du kan fortsette der du slapp.
  • Jeg vil at et program skal åpne filen jeg laster ned automatisk når den er ferdig.
    Du står helt fritt her, sier Opera. Konfigurer filendelser til å oppføre seg akkurat slik du vil. For eksempel kan du sette en torrent-fil til å åpne i ditt favorittorrentprogram med en gang den er nede etter at du ha klikket på nedlastning.
  • Hjelp, denne siden var unormalt bred. Det er et element som blir strukket på grunn av et for stort bilde. Den fikser vi, sier Opera. Trykk på -><-knappen, og bildet blir inskrenket slik at siden akkurat passer for bredden din.
  • Jeg er lei av å skrive passord på de forskjellige sidene jeg besøker. Det skjønner vi godt, sier Opera. Bruk tryllestaven. Den både husker passord, og logger inn for deg. Alt du trenger å gjøre er å trykke på staven eller taste (ctrl-t)
  • Jeg vil se kildekoden. Det går her som i andre nettlesere, sier Opera. Men her får du den i ny fane, uten at det åpnes noe ekstra vindu. Og alle koder er fargelagte slik at det blir enkelt for deg å lese.
  • Jeg jobber på Internett, og bruker 4-5 sider fast i min jobb. Kan du huske disse for meg? Ja det kan vi, sier Opera. Du kan lagre profiler, og åpne disse. Da får du et eget vindu med akkurat de nettsidene du for eksempel er avhengig av i din jobb.
  • Jeg er inne på en side som har bilder. Når jeg klikker på bildet, laster det seg inn alene. Jeg må normalt sett gå tilbake for å se neste bilde, eller endre nummeret på filnavnet. Kan jeg unngå det? Ja, med Opera kan du bare trykke på "raskt frem"-knappen. Da kommer neste bilde, eller eksempelvis neste forumtråd automatisk.
  • Jeg vil se så mye info om en nettside som mulig, fordi jeg driver med webutvikling. Det ordner vi, sier Opera. Klikk på venstre kant og velg "Info". Her står blant annet Tegnkoding, MIME-type, antall elementer og størrelse på dokument.
  • Jeg vil ha en oversikt over alle tilgjengelige pekere på en nettside. Den er grei, sier Opera. Klikk på venstre kant og velg "Lenker". Nå ser du alle sammen, og kan klikke på dem.
  • Ajajaj, denne siden laster dødstregt pga. noen enorme bilder. Ikke noe problem å løse det, svarer Opera. Skru av bildene ved å senke ekstramenyen med mange avanserte valg. Klikk "vis bilder", og du kan velge mellom nye bilder, cache eller ingen.
  • Jeg er svaksynt, og klarer ikke å se hva som står der. Vanligvis pleier jeg å forstørre teksten, men ikke alle sider takler det like bra. Og noen sider forblir teksten like liten. Den er lett, sier Opera. Forstørr hele skiten heller. Du kan forstørre opp til 1000%, akkurat som i et bildebehandlingsprogram. Opera kan også lese opp innholdet for deg, hvis du laster ned et tilleggsprogram.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar

Her starter Firefox på 1.0 sek mens Opera bruker 0.6 og jeg kan ikke påstå at de 0.4 sekundene plager meg så veldig. Forøvrig gikk det rotate-scriptet gikk helt jævlig i Opera i forhold til Firefox.

 

NEVERTHELESS, så ER Firefox (ofte MYE) treigere enn Opera, og jeg må si det som hadde vært perfekt for min del er Firefox med Operas html-renderer, ettersom jeg hater Operas UI (QT) - i mitt GTK miljø.

 

neitakk: Mange av de funksjonene har Firefox også (som de dog sikkert har kopiert fra Opera ;)).

Lenke til kommentar
ettersom jeg hater Operas UI (QT) - i mitt GTK miljø.

7112435[/snapback]

Titta her

 

Plain GTK Wrapper III

 

Downloads: 7224

 

Same as Plain Gray Wrapper except the window color matches the WindowsXP "Standard" color. Also matches my GTK theme, hence the name. 2005-06-05, Same changes as Plain Gray Wrapper.

 

Må bare sitere denne. Nok et eksempel på hvorfor Opera er best:

 

Liker selv Firefox veldig mye bedre enn Opera, men det skal nevnes at Opera er flinkere med webstandarder (dvs. å tolke HTML, CSS osv.)

6357266[/snapback]

Endret av neitakk
Lenke til kommentar

 

Fungerer desverre elendig i praksis :)

 

post-106652-1161359638_thumb.png

 

* Obs! Jeg lukket en fane ved et uhell.

- Firefox 2.0 har en "Angre lukking av fane"-funksjon, desverre er den plassert på et latterlig sted.

 

* Pokker, Windows låste seg. Og jeg som hadde noen utrolig viktige nettsider oppe nå.

- Firefox 2.0 spør deg når du starter igjen om du vil åpne sidene du hadde oppe eller starte ny økt.

 

* [...] Og skulle du få et strømbrudd eller låsing, er det bare å åpne Opera på nytt. Overføringene er der fortsatt, og du kan fortsette der du slapp.

- Her taper Firefox bigtime :)

 

* Jeg vil at et program skal åpne filen jeg laster ned automatisk når den er ferdig.

- Firefox gjør dette helt fint.

 

* Jeg er lei av å skrive passord på de forskjellige sidene jeg besøker.

- Firefox husker passord helt fint. Logger derimot ikke inn for deg.

 

* Jeg vil se kildekoden.

- Firefox gjør dette, bare veldig treigt :)

 

* Jeg vil se så mye info om en nettside som mulig, fordi jeg driver med webutvikling.

- Firefox viser deg alt. Og mere til hvis du legger inn den fantastiske webdeveloper-toolbaren (https://addons.mozilla.org/firefox/60/).

 

* Jeg jobber på Internett, og bruker 4-5 sider fast i min jobb. Kan du huske disse for meg?

- Joda, legg de i en mappe på bokmerke-baren, og midtklikk på den så åpner Firefox alle i faner.

 

* Ajajaj, denne siden laster dødstregt pga. noen enorme bilder. Igjen, bruk den fantastiske webdeveloper-toolbaren (https://addons.mozilla.org/firefox/60/).

 

Har tatt de poengene som jeg mener er relavante for meg.

Lenke til kommentar
Håkon Wium Lie har jo sterke interesser i utviklingen av internett, som går langt utenfor Opera. Fyren er sterk involvert i W3C, utviklingen av CSS og Web 2.0 generelt. Han er nå ansatt i Opera, men er nok fullt istand til å se objektivt på saker som påvirker nettet. Når man ser på måten IE 6 har fullstendig ødelagt mange nettsider over de siste årene er det ikke så rart at mange er skeptiske til IE...

7112225[/snapback]

Så hvis en fyr fra Mozilla.org hadde sagt det, hadde det vært verre?

Lenke til kommentar

Sånn da har jeg installert Opera. Virker mye raskere ja, selv om jeg har tweaket Firefox. :)

 

Argh, docs.google.com virker ikke :(

Sorry, but this browser does not

support web word-processing.

 

We have heard loud and clear that many of you really want it to work, and we are working hard to make this happen. In the meantime, please try us on:

FireFox: 1.0.5 or higher

Internet Explorer: 6.0 or higher

Mozilla: 1.5 or higher

All of these are FREE and easy to download and use.

 

hm, fant ut at hvis du gikk inn her i steden for gikk det:

http://docs.google.com/?browserok=true

 

Forresten noen som vet hvordan jeg får til Flash 9 Betaen for Linux i Opera?

Endret av Canute
Lenke til kommentar
Og igjen angående bloat. Der er da vitterlige ikke bloat, når Opera bruker mindre minne, og mindre plass - samme pokker hvor mange funksjoner den har? Du har muligheten til å bruke mail eller sitte på irc. Selv bruker jeg mail, men har i det siste bruk irc-protokollen noe på skolen.

7111528[/snapback]

Har jeg virkelig snakket om Opera som bloat? Sier bare at den har funskjoner som jeg ikke trenger, og mangler funskjoner som jeg trenger. Skal ikke se bort ifra at jeg begynner å bruke Opera m/ mail på min fremtidige mac. Men som jeg har sagt tidligere, klarer meg ikke uten del.icio.us pluginen til Firefox. Dette gjør ikke Opera dårlig for den grunn..

 

Det var jo endel av de som ikke visste om bedre alternativer, hvorfor ellers brukte de IE hele tiden, mens Opera var tilgjengelig? Det var først når Mozilla kom med 'Get Firefox'-sakene sine over hele nettet, at folk byttet.

7111865[/snapback]

Men etter hva jeg har lest. Er det ikke før Opera 8, at det begynte å bli noe som kunne brukes. Rett meg hvis jeg tar feil.

 

Ed1t: Manglet et spørsmålstegn..

Endret av Nordoelum
Lenke til kommentar
Og igjen angående bloat. Der er da vitterlige ikke bloat, når Opera bruker mindre minne, og mindre plass - samme pokker hvor mange funksjoner den har? Du har muligheten til å bruke mail eller sitte på irc. Selv bruker jeg mail, men har i det siste bruk irc-protokollen noe på skolen.

Har jeg virkelig snakket om Opera som bloat. Sier bare at den har funskjoner som jeg ikke trenger, og mangler funskjoner som jeg trenger.

Tar meg den friheten og uthever noe jeg syns er essensielt her.

 

Bloat er for meg noe individuelt, og kan ikke måles ut fra hvor mange funksjoner per MB den har. Derimot kan det måles individuelt ut fra hvor mange funksjoner som er inkludert i forhold til hvor mange som jeg faktisk kommer til å benytte. Hvor vidt funksjonene bare ligger i bakgrunnen og ikke bruker noe minne, kommer for meg i andre rekke - jeg har ikke behov for å ha funksjoner liggende når jeg som sagt ikke kommer til å bruke dem.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...