Gå til innhold

Firefox er tregt, IE er middels, Opera er raskest


Anbefalte innlegg

*snip*

7111131[/snapback]

Hehe, er ikke personlig. Men virker som at brukerne av Firefox var dumme. Tror ikke du mener det :p Uansett, så skryter jeg ikke Firefox opp i skyene. Den har sine feil, men ut ifra det jeg har erfart gjennom Firefox, er det den nettleseren som passer mitt behov best. Som Opera gjør for din del.

 

Hypotese: Hvis det oppdages et par seriøse sikkerhets hull med Opera, hva skjer da? Det er greit, men ved Firefox så er det bare bra for folk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i alt du sier. Jeg brukte også Firefox veldig lenge, men så begynte jeg med Opera. Det var litt uvant med Opera, men etterhvert har jeg blitt vant til det. Opera er bare så sinnsykt bedre enn alle de andre nettleserne, og du finner massevis av nyttige funksjoner. Alt er logisk og greit satt sammen.

Endret av Matias
Lenke til kommentar
November 2004: O Store Firefox er sluppet. La oss spre ordet om denne store nye fantastiske begivenheten som endelig avløser folks forferdelige opplevelser med Internet Explorer. La oss henge opp plakater på alle skoler, og få nå for all del kjørt inn reklamekampanjer på så mange nettsider som mulig. Fortell folk hva de skal velge, fortell folk at de skal velge Firefox.

 

Oktober 2006: Ikke kom her med tåpelig propaganda om Opera. La folk velge selv.

7110851[/snapback]

Er ikke sikker på hva du egentlit referer til? Enest innlegget jeg har hatt om Firefox i november 2004, var følgende:

FireFox to tha bone!!

3193375[/snapback]

Hva er det du vil fram til?

7111067[/snapback]

Nei, du misforstår meg totalt. Du sier at man ikke skal komme med usaklig propaganda. Også glemmer du at det er nettopp massiv propaganda som har ført til at Firefox har så mange brukere. Det hele startet i november 2004, da Firefox 1.0 ble lansert.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Enig i at det er dumt at man ikke kan flytte knappene opp til filmenylinjen..

What You Talkin' About Willis? :)

I Opera kan du endre alt*

 

Men dersom målet deres er å ha mange knapper og linjer og slikt, hvorfor ikke bare lage de knappene og linjene som gir best utnyttelse av plassen?

Hvorfor ville ha adressefeltet på filmenyen nå du bare kan ta bort filmenyen. Hvorfor ha en hel linje med link-knapper når du kan ha høyreklikksmenyer, dropdownmenyer, menylinjer du manuelt viser/skjuler eller menylinjer som viser/skjuler seg av seg selv?

 

Eksempel, gå til keyboard setup og legg til "Enable menu bar | Disable menu bar" f.eks til "ctrl q" og vips så er filmenylinja borte. Du kan uansett legge det meste til den selv om du vil, men det er vel lettere å bare skjule den.

 

Hva mer? Linje med favorittknapper? Hvorfor ikke ha en høyreklikksmeny med "favoritter" i stedet? Eller legg manuelt til en ny menybar og bind både et keystroke og en mousegesture til "Enable linkliste bar | Disable linkliste bar". Hva med en knapp til en dropdownmeny med tre forskjellige menyer? (en for klikk, en for klikk-og-hold og en for klikk-og-hold-lenge)

 

 

* med alt menes ikke alt-alt

Lenke til kommentar
neitakk: Bra at du driver med litt folkeopplysning. Det irriterer meg grønn at så få bruker Opera, enda den er minst like bra og kanskje bedre enn Firefox. (Jeg syns i hvert fall det.)

7110780[/snapback]

 

Går du virkelig rundt å er irritert fordi jeg bruker Firefox?

 

Jeg bruker firefox fordi det var den første nettleseren jeg installerte, og har fortsatt med det. Hadde jeg installert opera først, hadde jeg sikkert brukt den. Begge er bra nettlesere uansett.

Lenke til kommentar
Nei, jeg er ikke enig. Hadde Opera kjørt samme kampanjen, så tror jeg mange flere hadde sittet på Opera idag.

7111373[/snapback]

Men hva er ideen med at folk "skal" sitte på Opera? Firefox, Shiira, osv er på lik linje en god nettleser som Opera. Det faller tilbake på brukeren som velger akkurat den og den nettleseren.

 

Skal være enig i at Opera kunne hatt flere brukere, hvis de hadde kjørt en strammere kampanje.

Lenke til kommentar
Men hva er ideen med at folk "skal" sitte på Opera? Firefox, Shiira, osv er på lik linje en god nettleser som Opera. Det faller tilbake på brukeren som velger akkurat den og den nettleseren.

7111412[/snapback]

Det er ikke det som er poenget, at folk _skal_ sitte med Opera. Poenget er den holdningen firefoxbrukere innehar. I webkafeen er det jo enkelte som driver med ren latterliggjøring av Opera. Dette er de samme brukerne som har veldig høy troverdighet her på forumet, fordi de har veldig gode meninger om html og web generelt sett. Det igjen påvirker folk til å se ned på nettleseren, og det igjen påvirker operas suksess.

Lenke til kommentar
Men hva er ideen med at folk "skal" sitte på Opera? Firefox, Shiira, osv er på lik linje en god nettleser som Opera. Det faller tilbake på brukeren som velger akkurat den og den nettleseren.

 

Skal være enig i at Opera kunne hatt flere brukere, hvis de hadde kjørt en strammere kampanje.

7111412[/snapback]

Poenget er at valget for mange ble tatt på bakgrunn av en kampanje, det er jeg overbevist om. Og nå som folk har blitt overbevist, skal det mye til for å overbevise dem igjen.

Det er ikke tvil om at firefox er en god nettleser, men folk nekter å høre på argumenter imot Firefox mens de kaller Opera bloat, uten å vite hva de egentlig snakker om. Jeg har kjørt begge deler over lengre tid, men endte til slutt i Opera. Eneste jeg savner i Opera er live bookmarks, men etter en stund med rss-leseren i Opera, så plages jeg ikke så mye lenger.

Lenke til kommentar
Men jeg ser meg enig med neitakk om at Firefox ikke helt fortjener den brukermassen den har.

7110854[/snapback]

Seriøst. Hva har dette med å "fortjene" brukermasse? Hvis en person velger Firefox, så gjør han noe imot naturen. Eller hva? Fant egentlig det lille utsagned som personhets. Men hav vet jeg..

7111084[/snapback]

Grunnen til at så mange sitter med Firefox, var pga. den store reklameringen overalt, med at 'Firefox er best, ingen protest' - og naive som de er, så lastet de den jo ned. Hadde Opera kjørt samme kampanje, så hadde de nok sittet med like mange brukere.

 

Og igjen angående bloat. Der er da vitterlige ikke bloat, når Opera bruker mindre minne, og mindre plass - samme pokker hvor mange funksjoner den har? Du har muligheten til å bruke mail eller sitte på irc. Selv bruker jeg mail, men har i det siste bruk irc-protokollen noe på skolen.

Lenke til kommentar
Alt kan diskuteres, marley... Folk bruker det de vil. Ingen som nekter dem det. Men skryting og hyping av Firefox må det være lov å sette fokus på...

7111511[/snapback]

 

Mange synes FF er best fordi det er enkelt og oversiktelig. Personlig synes jeg Opera er litt rotete og tungvint å bruke. Det er min personlige mening.

Lenke til kommentar

Opera er også enkel og oversiktelig. Problemet er at Opera ikke kan være en kopi av alt det andre som finnes. Derfor må en tilpasse seg. Det gjelder for alt som er annerledes det.

Med det faktum at leseren er raskest, og at en etter en times bruk blir vant med hvor ting er, gjør sitt til at den objektivt sett er den beste leseren man kan få tak i.

Lenke til kommentar
Firefoxhordens hovedargument er at Firefox ikke er bloatware.

 

(...)

 

I Opera kan du gjøre alt på et sted. Du kan laste ned mailen din, snakke med folk på irc, gjøre notater, konfigurere utseendet, knapper og layout akkurat slik du selv vil ha det, nedlastningsklienten i egen fane(!), skru av css eller endre skjema (veldig nyttig på sider med svart bakgrunn), integrere hvilken som helst søkemotor i egen søkeboks (alt du trenger er søkeadressen til nettstedet du vil gjøre søket), og veldig mye mer enn dette.

There you go. Vi som bruker Firefox foretrekker kanskje egne programmer til hver ting - er det vanskelig å forestille seg at kan foretrekkes?

 

Nå orker jeg ikke diskutere noe særlig, men jeg må få si en ting: Hvorfor i svarte helvete kommer dette temaet opp annahver uke? Hvorfor har Opera-folket blitt elitister og bedrevitere? Hvorfor er det så viktig for Opera-brukeren hva en annen bruker bruker, så lenge det ikke er snakk om IE? Hvorfor skulle ikke Firefox-brukere få lov til å bruke nettleseren fordi den føles bedre å bruke? Må vi ha argumenter å fôre deg med for at du skal akseptere at noen er "dumme nok" til å bruke Firefox?

 

Jeez.

Lenke til kommentar
Det jeg merker meg er at Opera er treigt...grusomt treigt her på jobben. Sider som åpner seg grufort på IE tar evigheter på opera. Kan det være Opera ikke like proxy?

Hurtisvarfunksjonen på forum fungerer heller dårlig i opera her også... får aldri opp boksen...

7110903[/snapback]

Jeg brukte Opera i flere år, og var veldig fornøyd med den.

MEN, så blei FF installert på skola, og etter å ha brukt det ei stønn der, installerte jeg det også hjemme.

Siden har jeg ikke brukt Opera, nettopp fordi det gikk ganske mye treigere enn FF.

Dessuten irriterer alt dilldallet meg :p

Lenke til kommentar
Opera er også enkel og oversiktelig. Problemet er at Opera ikke kan være en kopi av alt det andre som finnes. Derfor må en tilpasse seg. Det gjelder for alt som er annerledes det.

Med det faktum at leseren er raskest, og at en etter en times bruk blir vant med hvor ting er, gjør sitt til at den objektivt sett er den beste leseren man kan få tak i.

7111565[/snapback]

 

Jeg brukte Opera før FF. Det er ikke SÅ mye å skryte av. En browser som alle andre, med sine ekstrafunksjoner.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...