Gå til innhold

Firefox er tregt, IE er middels, Opera er raskest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eller en komplett og driftsikker telefon uten masse dritt. (som Nokia). For det er en slik nettleser Opera leverer. Dessverre er det tendenser til en tåpelig holdning på nettet om at Opera er for amatører. Det irriterer meg grenseløst, for misoppfatningen er total. Men det beviser jo bare hvor sterkt firefoxhypen har påvirket folk.

Lenke til kommentar
Jeg får ikke til å flytte knappene og feltene markert på bildet til der pilen peker, slik jeg kan i Firefox:

 

http://img183.imageshack.us/img183/8971/23dwv5.png

 

I tillegg måtte jeg fjerne veldig mange snarveier, unødvendige knapper og dilldall når jeg hadde installert Opera. Jeg vil ha en ren nettleser.

7110249[/snapback]

Litt endringer her og der må selfølgelig til. Men det mås også gjøres i Firefox.

Vis du gjør sånn som meg og bare har favicon ikonene fra de forskjellige sidene og setter ved siden av adresselinjen slipper du å ha den linjen over tabs verktøylinjen. Vis du syns det da blir for lite plass til adresslinjen kan du bare flytte google søket til den verktøylinjen som åpner seg når du trykker på adresslinjen. Eller du kan fjerne den helt og bare skrive "g søkeord" i adresslinjen (flere søkesteder kan legges til på verktøy>innstillinger>søk).

post-93520-1161344854_thumb.jpg

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Som jesper sier, dette kan bli diskutert om og om igjen, kommer ingen vei.

 

FOLK ER FORSKJELLIG, takk og lov. Noen liker FF og andre opera.

 

Alle bør respektere de andres valg, og ikke prøve å dra de over til sin egen "religion", way of life, sine meninger etc :)

 

Bruker en person opera, ok, bruker en annen person FF, ok? Ikke noe forskjell på de to for meg.

Lenke til kommentar

Jesper Karsrud: Jeg kan med hånden på hjertet garantere deg at 99% av trådene på dette forumet starter med tommere argumenter enn første innlegg i denne tråden.

 

Problemet, er at argumentene mot Firefox blir ignorert. Oppstart- og renderingstid blir feid bort med en gang, mens bloat skal være hovedargumentet for at folk skyr Opera. Det er bare ikke samsvar der i det hele tatt.

 

-Jeg vil ikke ha bloat, for bloat er masse gørr jeg ikke trenger, og ting jeg ikke trenger sakker maskinen min

- Jeg bryr meg ikke om at Firefox er tregere enn nettleseren jeg anser som bloatware

 

Alle vet jo at Fx funker best uansett!

Alle tror de vet. Firefox fortjener ikke den brukermassen de har.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar

neitakk: Bra at du driver med litt folkeopplysning. Det irriterer meg grønn at så få bruker Opera, enda den er minst like bra og kanskje bedre enn Firefox. (Jeg syns i hvert fall det.)

 

En ting guiden manglet er hvorfor Opera er bedre. Og det er fordi den i motsetning til Firefox faktisk takler Tabbet browsering veldig bra. Linker åpnes i ny fane og ikke i nyttvindu uten at man må gå inn på innstillingene å gjøre noe. OG popups vinduer åpnes også i faner med den størrelsen de egentlig skal ha i motsetning til IE og FF hvor de åpnes i full størrelse.

 

I tillegg liker jeg at man kan trykke "kjør program" når jeg laster ned programmer.

Lenke til kommentar

Har prøvd Opera, og hver gang jeg ikke får bruke del.icio.us pluginen til Firefox. Blir jeg desperat. Kan ikke leve uten Firefox og del.iciu.us. Men som mange sier, smaken er som baken. Eneste jeg kan tolke denne tråden hen, er totalt usaklig propoganda. Folk klarer som regel å velge selv.

 

Personlig finner jeg IRC-klient, mail-lient, widgets, som bloat. Dette har jeg egne programmer for. Men folk kan fint velge Opera for min del.

Lenke til kommentar
...Eneste jeg kan tolke denne tråden hen, er totalt usaklig propoganda. Folk klarer som regel å velge selv...

7110817[/snapback]

 

November 2004: O Store Firefox er sluppet. La oss spre ordet om denne store nye fantastiske begivenheten som endelig avløser folks forferdelige opplevelser med Internet Explorer. La oss henge opp plakater på alle skoler, og få nå for all del kjørt inn reklamekampanjer på så mange nettsider som mulig. Fortell folk hva de skal velge, fortell folk at de skal velge Firefox.

 

Oktober 2006: Ikke kom her med tåpelig propaganda om Opera. La folk velge selv.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid selv erfart at Opera er raskere, selv grensesnittet. Nå har jeg kjørt Opera siden 2001 eller noe sånt. For hver versjon er den bare raskere og mer responsiv.

 

Har testet Firefox også, men den var veldig treg når du jobberi grensesnittet og har veldig lite funksjoner om du ikke legger inn en hel drøss med extensions. Selv prøvde jeg å legge inn extensions for å imitere Opera, men det ble bare ikke det samme.

 

IE er bare helt forferdelig å holde ren, om du ikke er veldig god og erfaren med den. Det er utrolig mange sider som prøver å utnytte IE for verktøylinjer. Det er ofte jeg ser brukere med opptil 3-4 forskjellige verktøylinjer og en rekke annet dritt som sider legger inn. IE burde vært en nettleser som skulle vært redesignet fra grunnen av.

 

Såklart er det et personlig valg hvilken nettleser som man liker best og foretrekker. Men jeg ser meg enig med neitakk om at Firefox ikke helt fortjener den brukermassen den har. Når det gjelder Opera, skjønner jeg ikke hvorfor folk ikke har fått øynene opp for denne nettleseren. Den er uten tvil den raskeste, mest responsive og mest brukerdefinerte nettleseren der ute.

Lenke til kommentar

Jeg har primært firefox hjemme, men jeg isntallerte opera på jobb bare for å teste det.

 

Det jeg merker meg er at Opera er treigt...grusomt treigt her på jobben. Sider som åpner seg grufort på IE tar evigheter på opera. Kan det være Opera ikke like proxy?

Hurtisvarfunksjonen på forum fungerer heller dårlig i opera her også... får aldri opp boksen...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Det er frivillig å laste ned Widgets. Det er frivillig å bruke mail, og det er frivillig å bruke irc.

 

Så må jeg spørre deg om en ting, hva hører hjemme i en nettleser?

Skal en nettleser bare støtte http-protokollen, eller er det greit at en nettleserer, som skal lese ting på nettet, faktisk kan lese alt?

Det være http, https, ftp, mail osv.

 

MrLee: Det må være noe feil på ditt system som Opera ikke har skyld i. Opera er nemlig den raskeste nettleseren du kan få tak i.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar

Det jeg merker meg er at Opera er treigt...grusomt treigt her på jobben. Sider som åpner seg grufort på IE tar evigheter på opera. Kan det være Opera ikke like proxy?

7110903[/snapback]

MrLee: Det må være noe feil på ditt system som Opera ikke har skyld i. Opera er nemlig den raskeste nettleseren du kan få tak i.

7110918[/snapback]

Har du prøvd å slette all temp data?

For ikke lenge siden ble det forferdelig trekt når jeg tastet inn adresser i adressfeltet. Dette skyltes at jeg ikke hadde slettet listen over innskrevne URLer, bare mellomlagret, historikken og besøkte URLer.

 

Det er frivillig å laste ned Widgets. Det er frivillig å bruke mail, og det er frivillig å bruke irc.

7110918[/snapback]

Ja, men denne funsjonaliteten lastes vel sammen med nettleseren når den starter. (Jeg er ikke helt sikker). Så programmet bruker unødvendig mye minne.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Ja, men denne funsjonaliteten lastes vel sammen med nettleseren når den starter. (Jeg er ikke helt sikker). Så programmet bruker unødvendig mye minne.

7110961[/snapback]

Mail,RSS,IRC osv blir ikke aktivert før brukeren velger det. Dessuten er fremdeles filen du laster ned veldig liten. Samt at Opera tar veldig liten diskplass, 15mb hos meg.

 

Programmet bruker ikke unødvendig minne. Opera reserverer minne og gir slipp på det når andre programmer trenger det. Firefox har derimot en del minnefeil som gjør at den bruker mye minne. Dette er noen av problemene de skal prøver å fjerne med Firefox 2.

Lenke til kommentar
November 2004: O Store Firefox er sluppet. La oss spre ordet om denne store nye fantastiske begivenheten som endelig avløser folks forferdelige opplevelser med Internet Explorer. La oss henge opp plakater på alle skoler, og få nå for all del kjørt inn reklamekampanjer på så mange nettsider som mulig. Fortell folk hva de skal velge, fortell folk at de skal velge Firefox.

 

Oktober 2006: Ikke kom her med tåpelig propaganda om Opera. La folk velge selv.

7110851[/snapback]

Er ikke sikker på hva du egentlit referer til? Enest innlegget jeg har hatt om Firefox i november 2004, var følgende:

FireFox to tha bone!!

3193375[/snapback]

Hva er det du vil fram til?

Lenke til kommentar
Men jeg ser meg enig med neitakk om at Firefox ikke helt fortjener den brukermassen den har.

7110854[/snapback]

Seriøst. Hva har dette med å "fortjene" brukermasse? Hvis en person velger Firefox, så gjør han noe imot naturen. Eller hva? Fant egentlig det lille utsagned som personhets. Men hav vet jeg..

7111084[/snapback]

Når man tar en nettleser personlig så er det vel ikke noe jeg kan gjøre. Uansett, det jeg mener er at Firefox skal for mange være gud gave til internettbrukerene. Hvertfall slik brukerbasen stort sett beskriver den som. Såklart velger folk nettleseren de liker best. Firefox er en fin nettleser, men den fortjener ikke helt det overdådige skrytet den har fått. Heldigvis satte sikkerhethullene som ble annonsert, folk litt ned på bakken igjen.

Lenke til kommentar
Jeg velger det første, det gjør mange andre også. Prøv f.eks å kjøp ny bil, og se om de gjør det på den første eller andre måten. :)

7110621[/snapback]

Det er fordi det koster penger.

 

Nei takk, jeg vil ikke ha cd-spiller, dvd-spiller og playstation i bilen min, selv om den koster like mye, og selv om den fortsatt går like fort. Jeg vil gjerne ha bilen min strippet for all funksjonalitet, selv om den ikke går noe fortere, og den fortsatt er gratis.

Da vil jeg heller kunne sette inn en cd-spiller i ettertid, selv om nå bilen bare vil klare 95km/t. Og barna trenger en dvd-spiller så de holder kjeft i baksetet, så da setter jeg inn en slik også. Nå går bare bilen i 90km/t, men jeg har jo sett reklame for denne strippede bilen, derfor liker jeg den.

 

Personlig liker jeg Opera veldig godt. Jeg bruker webdev-toolbar og har alt jeg trenger (mail og nettleser) på ett sted.

Eneste som jeg synes er unødvendig er IRC, men denne bruker jeg ikke, og dermed bruker den heller ingen ressurser(ja, det er faktisk slik det funker i Opera)

Mail derimot synes jeg er veldig naturlig å integrere i nettleseren, og ser ikke helt argumentet for å bruke to programmer når man kan bruke ett, DET må jo være misbruk av ressurser.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...