PT Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Når vi snakker om skins, så har jeg fått veldig sansen for Dapper-skinet. Ganske så løvhli å kjøre det sammen med HmmXP for Win. Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Jeg bruker Firefox. Jeg er en "avansert bruker". Jeg er ikke redd/mangler ikke kunnskapen for å modde GUI'en. Jeg bruker Firefox ganske enkelt fordi jeg liker fargene (samme som i windows fra begynnelsen av). Dessuten installerer jeg FF om igjen ofte p.g.a ominstallering, og det er som oftest det raskeste å få opp og gå. Dessuten synes jeg FF er mer oversiktlig. (Igjen, fordi det likner på Windows' grunnleggende oppsett for vinduer) 7131705[/snapback] Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2006 Min er erfaring er motsatt: Opera brukerne ønsker en litt mer lettvint løsning hvor de har alt de trenger (og mere til) rett ut fra boksen.Firefox brukerne liker mer å skreddersy systemet sitt slik at det passer perfekt for dem. Intet mer, intet mindre. 7131020[/snapback] Du kvalifiserer for B-typen som Lurifaksen beskrev: b) Ikke har tålmodighet til å se hvilke funksjoner et program har. Det har seg nemlig slik at Opera nettopp er en nettleser hvor brukeren kan skreddersy systemet sitt. Du kan ta en titt i Tipstråden for operabrukere, som du finner i signaturen min, for å se en promille av alle muligheten som finnes i Opera. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Du kan ta en titt i Tipstråden for operabrukere, som du finner i signaturen min, for å se en promille av alle muligheten som finnes i Opera. 7135921[/snapback] Må man redigere en tekstfil for å legge til søkemotorer i Opera? Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2006 Nei, man må ikke det. Man kan legge til motorene på andre måter også. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Så forsåvidt greit ut å legge til etter et google-søk: http://www.opera.com/support/search/supsearch.dml?index=351 Men: Note that when upgrading Opera to a new major version, the file containing searches will be overwritten, to provide up-to-date search services. If you want to keep your custom searches, you should make a backup of this file, named search.ini, before upgrading. More information on making backups of personal data can be found in this article. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Det var ikke helt trivielt nei. Der burde de hatt en bedre løsning. Edit: Ser ut som det gjelder for eldre versjoner. Artikkelen er jo 2 år gammel. I tillegg så kan brukeren knytte opp personlige innstillinger mot brukerkontoen i Windows 2000/XP. Disse filene blir vel ikke overskrevet av ny inst, eller? Nå er det et alternativ som ikke er aktuelt for min del, men for andre kan det jo virke. Endret 23. oktober 2006 av neitakk Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Den er sist oppdatert i oktober i år. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Du kvalifiserer for B-typen som Lurifaksen beskrev:b) Ikke har tålmodighet til å se hvilke funksjoner et program har. Det har seg nemlig slik at Opera nettopp er en nettleser hvor brukeren kan skreddersy systemet sitt. Du kan ta en titt i Tipstråden for operabrukere, som du finner i signaturen min, for å se en promille av alle muligheten som finnes i Opera. 7135921[/snapback] Skal gjerne innrømme at jeg stort sett vet hva jeg vil ha og ikke veldig ofte leter etter nye funksjoner som jeg kanskje kan ha nytte av, så i så måte kan jeg godt plassere meg i en slik del-kategori... Men poenget mitt med å "skreddersy" var at man "syr" seg en browser hvor man kun får med det man ønsker av funksjonalitet/funksjoner. Dvs. ikke at man får med veldig mye som bare ligger der uten at man bruker den. Jeg ser ingen grunn til å ha med feks. mail-klient eller BitTorrent i browseren min dersom jeg aldri skal bruke den funksjonaliteten. For en person som ønsker dette(eller ikke bryr seg?) er det dog mye mer lettvint og raskere å installere en "all-round-pakke" som Opera. Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Men poenget mitt med å "skreddersy" var at man "syr" seg en browser hvor man kun får med det man ønsker av funksjonalitet/funksjoner. Dvs. ikke at man får med veldig mye som bare ligger der uten at man bruker den. Jeg ser ingen grunn til å ha med feks. mail-klient eller BitTorrent i browseren min dersom jeg aldri skal bruke den funksjonaliteten. For en person som ønsker dette(eller ikke bryr seg?) er det dog mye mer lettvint og raskere å installere en "all-round-pakke" som Opera. 7136997[/snapback] Det er greit at du sier at det ikke er noe vits med funksjonene i Opera for deg, men du kan ikke bruke dette som et argument for å ikke bruke Opera, når de ikke bruker ressurser, tar plass eller er i veien. Hvis du synes de er i veien, kan du forklare hvorfor du synes det, for det skjønner jeg i så fall ikke. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Du syr til Opera også, ikke ved å legge til og fjerne funksjoner, men å legge til og fjerne tilgangen til de. Bruker du ikke epost, så fjern alle menyer og menyvalg som har med epost å gjøre. Bruker du epost f.eks så kan du legge inn en hurtigmeny til de epostvalgene du bruker f.eks på [document] sin context meny. "Reload" og "New page" er de funksjonene jeg bruker mest fra den menyen, så derfor har jeg også flyttet de øverst. Høyreklikker jeg på en link f.eks har jeg lagt inn en submeny med "Open with" med valgene Opera9, Firefox, iexplore. Denne snekkringen og muligheten for å fintune GUI er hva jeg liker best med Opera. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2006 Dessuten kan man laste ned ekstrafunksjoner til Opera også. Og det er riktig det so blir sagt, at de funksjonene man ikke tar i bruk, verken er i veien, tar plass eller ressurser. Så skal man argumentere for at Firefox er et personlig bedre alternativ, må det være for funksjoner/muligheter som mangler i Opera. Skal man argumentere objektivt for at Firefox er en bedre nettleser, må man se på helheten og basisnivå. Hvilken nettleser renderer raskest, bruker minst ressurser, er enklest å bruke, støtter flest standarder osv. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Det er greit at du sier at det ikke er noe vits med funksjonene i Opera for deg, men du kan ikke bruke dette som et argument for å ikke bruke Opera, når de ikke bruker ressurser, tar plass eller er i veien. Hvis du synes de er i veien, kan du forklare hvorfor du synes det, for det skjønner jeg i så fall ikke. 7137080[/snapback] Har ikke brukt det som et argument mot Opera. Det var et argument mot den forsøkte inndelingen av brukertyper som ble gjort i en tidligere post. Det som kan brukes om argument for masse tillegg er at det nødvendigvis blir mer dilldall og options rundtomkring som kan virke forstyrrende på noen. Men bevares, har vært fast bruker av både Netscape,IE,Opera og FF over lange perioder. Brukte Opera før FF men ble lei av reklamen samt at det kom en veldig ustabil release som irriterte vettet av meg en stund. Siden har jeg ikke hatt noen grunn til å switche tilbake, men kommer det en virkelig god grunn er jeg selvsagt åpen for det. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2006 Grunn: Opera 9.02 Mulig det er samme følelse for firefoxbrukere å gå over til Opera som det er for meg å gå over til Linux. Er en masse greier der jeg verken skjønner noe av eller kommer til å ta i bruk. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Ein annan ting er at det ikkje fins gode (iallfall ikkje gode nok for meg) OS X skins til Opera. Eg elsker utsjånaden til Safari, men eg liker å kunne konfigurerere nettlesaren min litt meir. Løysinga blir derfor Firefox og http://www.takebacktheweb.org themes. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Litt synd de http://www.takebacktheweb.org/ er for OS X only Knakende gode themes.. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Ein annan ting er at det ikkje fins gode (iallfall ikkje gode nok for meg) OS X skins til Opera. Eg elsker utsjånaden til Safari, men eg liker å kunne konfigurerere nettlesaren min litt meir. Løysinga blir derfor Firefox og http://www.takebacktheweb.org themes. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Personlig har jeg stor forståelse at folk ikke vil ha bloatware. Heh, påstår du at Opera er bloatware? La oss se: Opera er mindre, raskere, og krever mindre systemressurser enn Firefox, og har mer plass til å vise siden som standard enn Firefox. Til tross for dette har den mer funksjonalitet og mer fleksibilitet når du installerer den. Hva er det som er bloated da? Det må jo være programmet som tilbyr minst for hver MB... Dvs. ikke at man får med veldig mye som bare ligger der uten at man bruker den. Jeg ser ingen grunn til å ha med feks. mail-klient eller BitTorrent i browseren min dersom jeg aldri skal bruke den funksjonaliteten. Dette er jo ikke relevant for Opera, siden du ikke merker noe til all ekstrafunksjonaliteten med mindre du aktiverer det. Det som kan brukes om argument for masse tillegg er at det nødvendigvis blir mer dilldall og options rundtomkring som kan virke forstyrrende på noen. Men nå er alt skjult og/eller deaktivert i Opera frem til du skrur det på selv, så dette er ikke et problem. Så forsåvidt greit ut å legge til etter et google-søk:http://www.opera.com/support/search/supsearch.dml?index=351 Denne er jo håpløst utdatert. Du må ikke redigere manuelt, og søk blir ikke overskrevet. Så nei, du må ikke redigere en tekstfil, uansett hvor mye du ønsker at det var tilfelle Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Jeg spurte et spørsmål og den guiden avkreftet at man må redigere en tekstfil hvis du leser den litt nøyere, så jeg er klar over det. Det var en grei løsning, selv om det kanskje ikke er det første man tenker på. Hvis filen som det blir skrevet til ikke blir overskrevet, hvorfor har de da oppdatert artikkelen denne måneden? Jeg ønsker ikke noe som helst, bare at færre skal bruke IE og bytte til en browser som ønsker å følge webstandarene. Endret 24. oktober 2006 av RattleBattle Lenke til kommentar
Vice Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Personlig har jeg stor forståelse at folk ikke vil ha bloatware. Heh, påstår du at Opera er bloatware? La oss se: Opera er mindre, raskere, og krever mindre systemressurser enn Firefox, og har mer plass til å vise siden som standard enn Firefox. Til tross for dette har den mer funksjonalitet og mer fleksibilitet når du installerer den. Personlig har jeg ikke påstått at Opera er bloatware, men har forståelse for at folk som får med et tonn med funksjoner, når de egentlig kun er ute etter noen få, kanskje oppfatter dette som bloat. Ang. ressurser, var det noen som hadde en god link for sammenligning av feks. en ren Opera kontra en ren FF? Dette er jo ikke relevant for Opera, siden du ikke merker noe til all ekstrafunksjonaliteten med mindre du aktiverer det.Men nå er alt skjult og/eller deaktivert i Opera frem til du skrur det på selv, så dette er ikke et problem. I så fall er det jo bra. Dog har jeg mer sansen for en plugin-oppbygning hvor man kun laster ned det man ønsker selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg