Gå til innhold

Firefox er tregt, IE er middels, Opera er raskest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Etter en dags bruk av Opera har jeg avsagt dommen.

Både Firefox og Opera er gode webbrowsere. De har begge sine bruksområder. De som liker noe litt bart, hvor man selv kan modifisere og legge til funksjoner som man ønsker, kan velge Firefox. De som liker å ha alt pakket i ett kan ha Opera, og vil være fornøyd med det.

Bruksmessig er de like gode, etter min mening. Å surfe med FF og å surfe med Opera er to veldig like ting.

Det at jeg kommer til å bruke Opera framover, har kun med det at det ble penere med skinnet mitt enn med FF.

7126578[/snapback]

Du kan trykke punktum, og så skrive. Isteden for å trykke CTRL F. Funksjonen CTRL B burde du merke deg. Om du har kopiert en url, er det bare å åpne et vindu og trykk CTRL B (det er en funksjon for lim-inn og enter). Du kan også høyreklikke i adresselinja og velge det fra menyen. Vanlig prosedyre for meg er CTRL T for ny tab, og deretter CTRL B. Om du vil, kan du programmere CTRL B, til å åpne en ny tab før den limer inn og "kjører".

At Transfer-vinduet åpnes hver gang du laster ned noe, kan forrandres. Inne i Transfers-vinduet kan du trykke på View, og så velge at vinduet skal åpnes i bakgrunnen. Handy.

Andre tips: Hold høyre museknapp inne og rull på musehjulet. Slik at kan du forrandre tabs jæskla enkelt.

Du kan også holde inne høyre museknapp og trykke den venstre for å gå tilbake i historikken (Og motsatt). Jeg foretrekker musebevegelsene egentlig...

Endret av dan1el
Lenke til kommentar
Min erfaring er at dette forteller valget av nettleser meg om brukerene:

IE: Brukeren bruker ikke PC mye - i alle fall ikke web. (Om brukeren er storbruker av internett/web, men likevel tviholder på IE, skyldes det inkompetanse, eller absolutt null interesse for bruk av PC'ens muligheter).

- 90% av disse brukerne bruker også Paint som bilderedigerer. Begge deler fungerer helt greit når du ikke bruker programmene mye - og derfor ikke har store behov.

PS: Gjelder ikke dersom en er ufrivilig låst til IE pga f.eks. jobb/spesielle nettsider.

Firefox: Brukeren er middels, eller litt over middels interessert i PC.

-Du må være middels interessert i PC for å innse at IE ikke er effektiv, og for å finne ut at det går an å bytte.

Opera: Brukeren er avansert, og stiller store krav til effektivitet ved surfing.

- Årsaken til at brukeren er avansert er fordi en middels bruker ikke klarer å finne store fordeler med Opera fremfor andre nettlesere. En middels (eller lavere) bruker avinstallerer Opera etter under en uke, fordi han/hun enten a) Ikke har nok erfaring med PC til å klare å konfigurere programvare (UI/instillinger) b) Ikke har tålmodighet til å se hvilke funksjoner et program har.

7116734[/snapback]

Hvorfor har det seg slik at de fleste som driver med webdesign bruker Firefox når de optimaliserer siden sin?

Sier meg ikke enig, eller uenig til den listen din. Men den var den mest subjektive listen jeg har sett på lenge. Hadde vært greit hvis du holdt deg til at dette var den mening, men da du skriver at du tror dette er fakta. Mister du min interesse.

Vice: Hvorfor skal det at Opera en gang har kostet penger, ha noe som helst å si på denne sammneligningen av Opera, Firefox og IE?

7126381[/snapback]

Fordi folk valge Firefox fremfor Opera, da Opera kostet penger. Dere snakker mye om reklamekampanjen til Mozilla. Men jeg tror største delen for at så mange bruker Firefox fremfor Opera, er at den var bundlet med reklame, eller kostet penger. Og igjen, som meg selv, ser ikke helt nytten i alt det som bundles med Opera. Om det er bloat eller ikke, er vel opp til hver enkelt bruker å definere.

Lenke til kommentar
Vice: Hvorfor skal det at Opera en gang har kostet penger, ha noe som helst å si på denne sammneligningen av Opera, Firefox og IE?

7126381[/snapback]

Du mente at det var propaganda at det én gang i tiden ble hevdet at Firefox var det beste alternativet, det var bare for å vise at det faktisk ikke var propaganda...

Lenke til kommentar

Har ikke behov for å overbevise deg heller. Din egen overbevisning er den som teller for deg samme hvilke argumenter jeg måtte komme med. Og det er jo sånn det skal være.

Nå mener jeg at dette er utdebatert, så med mindre du har noe nytt å komme med, er det vel ikke mer å dvele med?

Lenke til kommentar
Det var propagande i 2004 som førte til det ja. Som kjent har folk hatt tilgang på Internett og nettlesere i lenger tid enn 2 år. Allikevel hadde de færreste av brukerne vært borti andre lesere enn Netscape og Internet Explorer før Mozilla startet sin kampanje.

7128316[/snapback]

Ja det var en "bevegelse" som skulle få deg til å innse at FF var det beste alternativet, men poenget mitt er at det faktisk var det beste alternativet også. Det var ikke tomme ord slik det ofte er med propaganda.

Lenke til kommentar
Det med komma og punktum visste jeg ikke. Dette blir jo bare bedre og bedre. Nettleseren er så funksjonell at man finner ut nye ting hver dag.

7128196[/snapback]

Det er litt av poenget med Opera. Det tar år å lære seg, og venne seg til alle de ekstremt nyttige funksjonene, og du lærer stadig nye ting. Og dette er grunnen til at folk flest ikke skjønner hvor spektakulær Opera er - de avinstallerer den etter under 1 måned (vanligvis etter under en uke), og har dermed bare sett ca 5% av funksjonaliteten.

Hvorfor har det seg slik at de fleste som driver med webdesign bruker Firefox når de optimaliserer siden sin?

7128208[/snapback]

Fordi Firefox kanskje har bedre verktøy til webutvikling. Men det er jo totalt irrelevant, vi snakker om bruk av nettleser som nettleser - ikke om verktøy for utvikling av nettsider. De fleste som driver med webdesign bruker også IE. Som et verktøy ved testing.

Ang listen min, så har jeg jo allerede presisert at det er min erfaring - har ikke påstått at du trenger å dele den erfaringen. Jeg får disse inntrykkene, nettopp fordi det til stadighet viser seg å være riktig. Inntrykkene har for øvrig blitt forsterket flere ganger i denne tråden.

Lenke til kommentar

Jeg kan også si at min overbevisning om at Opera er den beste nettleseren ikke er blitt svakere etter diskusjonen i denne tråden. Har lært mye nytt om nettleseren, og er utrolig glad for at jeg tok imot tipset fra en kamerat for ca. 3 år siden og gikk over til Opera. Den gang vekslet jeg mellom Netscape, Explorer og Mozilla uten å finne roen med noen av dem. På midten av nittitallet, da Internett ble populært, brukte jeg utelukkende Netscape som den gang var en utrolig god leser.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...