Gå til innhold

iPod veldig overvurdert?

Anbefalte innlegg

Jeg må bare spørre om dette. Hva er så himla spesiellt me iPod? Hvorfor er det slik at iPod ikke er en mp3-spiller?

Kall en spade for en spade! En iPod er ikke noe unik på noen som helst måte, og designet er jeg så lei av at det gir meg nesten brekningsfornemmelser.

Til alle sammen der ute, get up and smell the coffee, og hør når jeg sier deg dette:

EN IPOD ER EN MP3-SPILLER SOM ALLE ANDRE MP3-SPILLERE! Det heter ikke "Jeg tenker på å kjøpe meg en mp3-spiller, eller en iPod." Skal du kjøpe en iPod, skal du kjøpe en mp3-spiller på lik linje med alle andre mp3-spillere!

Kjøpte selv en iPod mini for en stund siden, da jeg følte at dette faktisk var noe å bruke

Batteriet på iPod? Fungerer jo nesten ikke i det hele tatt. Hva med noen av Sony sine mp3-spillere? De har jo en helt utrolig batterikapasitet.

Overføring av filer til iPod? Helt greit, men alt for lite brukerkontroll over hva som skjer!

Oppladingsmuligheter i retail-pakken til iPod? Neineinei!! :nei:

Når du kjøper en iPod, hva får du? Et helt ok headsett, en overføringskabel, CD med iTunes og noe annet fjas.

Før jeg skriver dette, må jeg nevne at det er rundt 2 år siden dette hendte, men jeg føler at det ennå gjelder i stor grad:

Når jeg kjøpte min iPod mini 4GB, og kom hjem for å bruke den, ble jeg egentlig ganske skuffet. For det første, ingen 230V lader, som for meg betydde ganske mye. Click-wheel-tingen fungerte forsåvidt greit, men det var ikke noen god løsning. Det har sikkert forbedret seg siden den gang, men føler fremdeles ikke at det er noe godt argument for å kjøpe den.

Batteriet ble brukt opp etter _KORT_ tid, og da måtte jeg, som ofte, ladde den via USB, så klart.

Heldigvis har Elkjøp 30 dagers retur-rett, så jeg fikk levert den inn, for så og få pengene tilbake. Pengene tilbake er vanligvis ingen folkerett, men jeg kjenner de som jobber der, så det var greit. Kjøpte da en Creative Zen Touch mini 5GB.

Hva fikk jeg da?

Greit headsett, 230V lader, overføringskabel, overførings/filbehandlingsprogram, forskjellige "skall" som jeg kunne bruke for å beskytte, eller henge spilleren etter beltet og selve spilleren. Spilleren fungerte kjempefint, den var rask i respons, og alt var egentlig gull og grønne skoger. Litt småpirk her og der, men jeg var stort sett MYE mer fornøyd med dette kjøpet.

Hva jeg betalte for iPod'en? Rundt 2000,-

Hva jeg betalte for Zen? Rundt 1500,-

Så hva er det da som er så bra med iPod igjen? For 500 kroner MINDRE fikk jeg 230V lader med på kjøpet og 1GB mer å rutte med.

Hvis jeg skulle lagt til original Apple 230V lader til iPoden, ville prisen på den tiden blitt rundt 2500,-. Det vil si at jeg betalte 1000 kroner mindre for 1GB ekstra lagringsplass og mer sinnsro.

Jeg føler at jeg kan uttale meg så lenge etter dette skjedde, fordi brodern har kjøpt seg en iPod Nano, og jeg føler det samme når det gjelder den.

Men greit, kjøp gjerne iPod for min del, men jeg sier bare at du kan i alle fall, om ikke kjøpe, se på andre alternativer, og hva du får for samme prisen.

Selv om en bukse koster 1500,- så betyr ikke det at den er bedre enn en bukse som koster 600,-.

Takk for meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor er det slik at iPod ikke er en mp3-spiller?

Rett og slett fordi en iPod kan være mer enn en mp3-spiller.

Selv betegner jeg min iPod som en mp3-spiller, da jeg bruker den som den.

Hva som er så spesiellt med de, bortsett fra at de er små,lette og har et godt utseende samt mye plass i forhold til størrelsen veit jeg ikke.

Prisen på iPod nå er ikke ille eller, selv om du finner rimelige spillere.

Skal man kjøpe mp3-spiller etter pris pr. mb kan man like godt kjøpe en billig-spiller til 299,- /m 512 mb på elkjøp.

For meg spiller utseende/design også en del. Samtlidlig som jeg er glad i gadgets, og bruker gladelig noen kroner ekstra på en iPod.

Lenke til kommentar

Neppe: Beklager, men klarte ikke å finne noen poster som relaterte til det. Men gjorde bare et overflatesøk da. Jeg bøyer meg i støvet. Er forresten enig med deg. iPod er alt for moderne!

espennyh: Sa ingenting om pris pr. MB, og det finnes spillere som er billigere en iPod, som også ligger i samme eller en høyere kvalitetsklasse.

Og som jeg sa, iPod sitt design er så utmelket, at den kua kommer til å dø av underernæring lenge før jeg dør av epilepsianfall av å se de stygge fargene de leverer iPod i.

Lenke til kommentar

Jaja, kjøp den om du vil, men en ting er hvertfall sikkert:

Om noen skulle få en pris for å hjernevaske ungdom, uten at noen tar affære og bare lar det skje, så er det reklame/markedsføringsavdelingen til Apple.

For å sitere en sketsj jeg så på Saturday Night Live en gang, dog om et annet produkt:

- "iPod is hip."

- "Yeah, a hip that should be replaced."

Lenke til kommentar

Er vel bare jeg som er en "sytpong", som folk fra min hjemplass sier så fint ;)

Posten var egentlig ment som en oppfordring til folk å se på andre muligheter, i stedet for å bare gå for iPod fordi de kule folka sier den er bra.

Kanskje jeg bare er litt dårlig å ordlegge meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Skjønner heller ikke hvorfor alle liker itunes, da har de tydeligvis ikke trykket ctrl + alt + delete og sjekket listen over aktive prosesser, da ser man hva man egentlig får med itunes.

jeg har sansa e260 som også bare har usb lader. men dette er ikke noe stort problem siden batterilevetiden på spilleren er skyhøy, mye lenger enn det som er oppgitt. båd ejeg og en jeg kjenner ladet spilleren på nytt først etter 2 uker med regelmessig bruk, da er det ikke så farlig om det er USB lader

Lenke til kommentar
Jeg må bare spørre om dette. Hva er så himla spesiellt me iPod? Hvorfor er det slik at iPod ikke er en mp3-spiller?

Om nokon har påstått at ein iPod ikkje er ein mp3-spelar har vedkommande tydelegvis lite peiling på kva han pratar om. Årsaken til at folk med mindre kompetanse ikkje ser på ein iPod som ein mp3-spelar er på god markedsføring. Navnet iPod klinger fantastisk godt og alle veit kva det er snakk om. I starfasen var iPod noko unikt, hadde du ein så var du sjef. Etterkvar har det blitt allemannseie, noko eg ser på som positivt.

Kall en spade for en spade! En iPod er ikke noe unik på noen som helst måte, og designet er jeg så lei av at det gir meg nesten brekningsfornemmelser.

Så eit av dine argument for at iPod ikkje bør være så populært er fordi du ikkje liker designet?

Kjøpte selv en iPod mini for en stund siden, da jeg følte at dette faktisk var noe å bruke

Batteriet på iPod? Fungerer jo nesten ikke i det hele tatt. Hva med noen av Sony sine mp3-spillere? De har jo en helt utrolig batterikapasitet.

Overføring av filer til iPod? Helt greit, men alt for lite brukerkontroll over hva som skjer!

Oppladingsmuligheter i retail-pakken til iPod? Neineinei!!  :nei:

Når du kjøper en iPod, hva får du? Et helt ok headsett, en overføringskabel, CD med iTunes og noe annet fjas.

Batterikapasiteten har ikkje vært iPod sin styrke, men den har tatt seg kraftig på dei siste modellane. «Batteriet på iPod? Fungerer jo nesten ikke i det hele tatt.» Har du lyst å forklare den uttalelsen der?

Overføringa går kjapt og greit, ja du må ha eit tilleggsprogram, men dette er du klar over før eit eventuelt kjøp, eg ser ikkje problemet.

Oppladingsmulighet har du via USB, kjøper du ein Creative Zen Vision:M får du heller ikkje med adapter til å plugge i veggen.

Kva meir enn øyrepluggar, kabel, programvare, drivarar og brukarmanual treng du? Igjen må eg få presisere at det er opplyst kva pakken inneheld før du bestiller.

Click-wheel-tingen fungerte forsåvidt greit, men det var ikke noen god løsning. Det har sikkert forbedret seg siden den gang, men føler fremdeles ikke at det er noe godt argument for å kjøpe den.

Eg synest hjulet på iPod Mini fungerer veldig godt, det glir lett og du har god kontroll.

Batteriet ble brukt opp etter _KORT_ tid, og da måtte jeg, som ofte, ladde den via USB, så klart.

Får du unormalt store problemar med ein iPod innanfor garantitida blir den reparert gratis.

Greit headsett, 230V lader, overføringskabel, overførings/filbehandlingsprogram, forskjellige "skall" som jeg kunne bruke for å beskytte, eller henge spilleren etter beltet og selve spilleren. Spilleren fungerte kjempefint, den var rask i respons, og alt var egentlig gull og grønne skoger. Litt småpirk her og der, men jeg var stort sett MYE mer fornøyd med dette kjøpet.

Så fint at du fant ein mp3-spelar som passar til deg, men kvifor skal du henge ut iPod på denne måten?

Takk for meg!

Vær så god!

Jeg kjøper ikke Ipod av det prinsippet at ALLE har det.

Du kjøper ikkje eit produkt fordi alle andre har det, gratulerer, kan eg få ta på deg?

Og som jeg sa, iPod sitt design er så utmelket, at den kua kommer til å dø av underernæring lenge før jeg dør av epilepsianfall av å se de stygge fargene de leverer iPod i.

Som sagt, du skal få lov til å meine det du vil om utseende til iPod, eg synest det er betre enn Creative sine spelarar.

Personlig synest eg iPod er ein betre mp3-spelar enn Creative sine, har prøvd veldig lite anna på markedet. Design og brukarvennleghet er best på iPod.

Einaste grunnen til at eg ikkje vil anbefale å kjøpe ein iPod er Apple sine haldningar ovanfor norske lover. Får du problemer med iPoden etter eitt år er gått må du betale for reparasjon sjølv, heilt i strid med forbrukarkjøpsloven. Det kan virke litt merkeleg at eg fraråder folk å kjøpe den mp3-spelaren eg synest er best, men Apple sine vilkår er rett og slett urimelige. Fram til dei får orden på dette vil eg fortsetje med å anbefale andre mp3-spelarar, for eksempel Creative Zen Vision:M.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Skjønner at jeg tydeligvis har bannet i kirka her.

Men jeg står fremdeles på mitt. Denne diskusjonen ser ut til å kunne utvikle seg til en "AMD er bedre enn Intel, Nvidia er bedre enn ATI, min pappa er sterkere enn din pappa"-diskusjon, så jeg trekker meg rett og slett tilbake. Kan jeg få stengt denne?

Lenke til kommentar
Skjønner heller ikke hvorfor alle liker itunes, da har de tydeligvis ikke trykket ctrl + alt + delete og sjekket listen over aktive prosesser, da ser man hva man egentlig får med itunes.

7110206[/snapback]

Ja du får en essensiel, den heter iTunes.exe og tar litt minne men ikke noe mer. Hvis du tenker på ituneshelper og ipodservice så kan du bare stoppe helper, mens ipodservice trengs for å koble ipod til itunes. Har du ikke ipod er det jo bare å droppe den også.

Tror iPod har fått et godt rykte og at mange forteller hverandre hvor fornøyd de er med varen. Software er vakker og selve HW er vakker. Eneste problemet jeg ser med ipod og itunes er at itunes ikke har en "queued song list" som en har i rhythmbox, hvor sangene du legger til fjerner seg etter at de er spilt av en gang.

Lenke til kommentar
Skjønner at jeg tydeligvis har bannet i kirka her.

Men jeg står fremdeles på mitt. Denne diskusjonen ser ut til å kunne utvikle seg til en "AMD er bedre enn Intel, Nvidia er bedre enn ATI, min pappa er sterkere enn din pappa"-diskusjon, så jeg trekker meg rett og slett tilbake. Kan jeg få stengt denne?

7110313[/snapback]

Hvorfor skal du gå og gjemme i en krok fordi du synes ipod er opphypet? sist jeg sjekket så var det lov til å ha sine egene meninger her inne. Ipod er ikke noe bedre en de andre altenativene der ute, folk som kjøper Ipod kjøper det ikke fordi den er så sabla bra eller fordi den har høy kvalitet, det er "merkevare merkevare og atter merkevare" eller "Apple 4 life" som er argumentene jeg hører fra folk som eier ipods, og våger en å si at ipod er opphypet så blir en nesten halshugget av fornermede eiere som ikke tåler at noen disser med ipoden deres eller setter deres meninger i tvil, belive me ive tried.... virker for meg som at Ipod er en relegion/bevegelse og ikke en liten overpriset designer dings som spiller musikk.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg liker ipod er:

God lagringskapasitet og bra menysystem..

En ekstra grunn er alle mulighetene du har med den, har selv en kompis sin gamle her på 15gb, og den har jeg brukt mange timer på å leke meg med linux på osv.. og da har den myye flere funskjoner enn en gjennomsnittlig mp3 spiller!

Lenke til kommentar
Jeg har fortsatt samme mening som deg, jeg bare orker ikke bruke tid på å diskutere det, fordi det er en håpløs diskusjon.

Noe jeg ikke innså med en gang.

7110455[/snapback]

Eg svarte på dine uttalelser, kva meir vil du ha av denne diskusjonen? Design er individuelt, brukarvennlighet er individuelt, batterilevetid er harde fakta, det er ikkje så skrekkeleg mykje å diskutere. Nokre likar iPod, andre gjer ikkje.

Lenke til kommentar
Det heter ikke "Jeg tenker på å kjøpe meg en mp3-spiller, eller en iPod." Skal du kjøpe en iPod, skal du kjøpe en mp3-spiller på lik linje med alle andre mp3-spillere!

It's a figure of speech ...

7110505[/snapback]

Nei, det er faktisk ikke det. Enkelt og greit!

Snip!

Jeg begynte tråden fordi jeg synes at iPod blir sett på som så alt for mye bedre enn andre mp3-spillere, og derfor liksom ikke kan bli kalt mp3-spiller fordi andre mp3-spillere ikke er like bra som iPod, når det egentli bare er din average mp3-spiller. Hmm.. Mange "mp3-spiller" i den setninga der, men uansett, så ville jeg bare nevne mine meninger om det, og når folk faktisk føler seg støtt og skal begynne å forsvare iPod til de grader, så beviser det bare poenget mitt at folk har fått pult inn i hodet at den er best.

Og det at du sier at det er bare folk "med mindre kompetanse" som setter iPod utenfor mp3-spiller-kategorien, så tar du skrekkelig feil! Det er noe de fleste gjør. Kanskje ikke de du kjenner, men du kan ikke lukke øya for resten av de lett påvirkelige "moteriktige" folkene der ute.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...