Gå til innhold

Hvilket server OS bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Hei.

Håper noen med peiling kan hjelpe meg med OS til server.

Jobber som webansvarlig og har i den forbindelse kjøpt inn en HP Proliant ML110 G3 server, som skal hoste 4 forskjellige domener.

Websidene har jeg utviklet i PHP, og jeg skal kjøre PHP, Apache og MySQL på denne serveren.

Jeg trenger også tilgang til serveren fra arbeidsstasjonen min, slik at jeg kan oppdatere MySQL databasen, samt websider.

Spørsmålet er altså: Hvilket av Microsoft produktene trenger jeg for dette?

SBS - Small Buisness Server

Server 2003 Standard

Server 2003 Web Server edition (Kan denne kjøre MySQL?)

Alle forslag tas i mot med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er noen (men ikke mange) funksjoner i PHP som støttes i Linux men ikke i Windows. Hvis du har produsert sidene i Windows og de fungerer som de skal så anbefales jeg deg å kjøre for Microsoft Server 2003 Web Server edition.

På hjemmesiden står det skrevet:

Organizations cannot use Windows Server 2003 Web Edition, to deploy Microsoft SQL Server, other than SQL Server 2005 Express Edition.

Organizations cannot use Windows Server 2003 Web Edition, to deploy Microsoft SQL Server, other than SQL Server 2005 Express Edition.

På meg virker det ikke som det går med MySQL på Microsoft Server 2003 Web Server edition. Bruk heller da SQL Server 2005 Express Edition. hvis du _må_ bruke MySQL vil jeg da heller anbefale at du bruker Windows Server 2003 R2 Standard Edition. På denne skal du ogsp kunne innstalere Apache.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
det er noen (men ikke mange) funksjoner i PHP som støttes i Linux men ikke i Windows. Hvis du har produsert sidene i Windows og de fungerer som de skal så anbefales jeg deg å kjøre for Microsoft Server 2003 Web Server edition.

På meg virker det ikke som det går med MySQL på Microsoft Server 2003 Web Server edition. Bruk heller da SQL Server 2005 Express Edition. hvis du _må_ bruke MySQL vil jeg da heller anbefale at du bruker Windows Server 2003 R2 Standard Edition. På denne skal du ogsp kunne innstalere Apache.

7109686[/snapback]

Hei, takk for svar.

Ja, ser vel nesten ut som jeg bør kjøpe Windows Server 2003 R2 Standard Edition.

Har også skrevet en mail til Microsoft Norge, så venter og venter og... på svar fra de om hva jeg skal velge...

Lenke til kommentar

SQL Server 2005 Express Ed. har mange små funky saker som ikke gjør den egnet til web. F.eks. har den en nokså lav limit på antall samtidig connections.

Windows 2k3 Standard Ed. med Apache og MySQL skal fungere greit i ditt tilfelle. Selv om jeg personlig synes Apache og MySQL er noe knotete å få satt opp riktig i Windows.

Lenke til kommentar
SQL Server 2005 Express Ed. har mange små funky saker som ikke gjør den egnet til web. F.eks. har den en nokså lav limit på antall samtidig connections.

Windows 2k3 Standard Ed. med Apache og MySQL skal fungere greit i ditt tilfelle. Selv om jeg personlig synes Apache og MySQL er noe knotete å få satt opp riktig i Windows.

7110666[/snapback]

Har brukt WAMP når jeg utviklet sidene. Gikk greit å sette opp det, men det er vel en del sikkerhetshensyn man må ta. Prøvde å kjøre med IIS og PHP, men etter å ha gått gjennom utallige tutorials på nettet ga jeg opp for det fikk jeg aldri til å fungere av en eller annen merkelig grunn.

Lenke til kommentar

7110666[/snapback]

Har brukt WAMP når jeg utviklet sidene. Gikk greit å sette opp det, men det er vel en del sikkerhetshensyn man må ta. Prøvde å kjøre med IIS og PHP, men etter å ha gått gjennom utallige tutorials på nettet ga jeg opp for det fikk jeg aldri til å fungere av en eller annen merkelig grunn.

7110830[/snapback]

jeg har satt opp php + iis mange ganger uten noen særlige problemer. Skal du sette det opp på en offentlig server bør du endre endel innstillinger i php.ini. (det gjelder forsåvidt både *nix og Windows-basert innstalasjon). Du kan ta en titt her for å sette igang tiltak for å gjøre php.ini sikrere.

Lenke til kommentar

7109686[/snapback]

Hei, takk for svar.

Ja, ser vel nesten ut som jeg bør kjøpe Windows Server 2003 R2 Standard Edition.

Har også skrevet en mail til Microsoft Norge, så venter og venter og... på svar fra de om hva jeg skal velge...

7109765[/snapback]

MySQL vungerer 100% på web edition. Det er Microsoft SQL Server som IKKE går.

MP

http://dv.no

Lenke til kommentar

7110666[/snapback]

7110830[/snapback]

jeg har satt opp php + iis mange ganger uten noen særlige problemer. Skal du sette det opp på en offentlig server bør du endre endel innstillinger i php.ini. (det gjelder forsåvidt både *nix og Windows-basert innstalasjon). Du kan ta en titt her for å sette igang tiltak for å gjøre php.ini sikrere.

7111011[/snapback]

Jeg prøvde å sette opp med IIS på en server som det allerede lå masse rot og rask på, så jeg turte ikke å prøve og feile alt for mye med konfigurasjon, siden det hadde blitt krise om websidene som ligger på den hadde gått ned. Det er kanskje verdt et forsøk å prøve med IIS igjen når jeg får en fersk installasjon på en ny server å jobbe med.

Regn med at dere hører fra meg igjen! :D

Lenke til kommentar

Hei,

Hvorfor bruke Windows til dette. Det burde være helt unødvendig. AMP-stacken kjører generelt bedre på "L"inux enn på "W"indows :)

Last ned en 60 dagers "trial" på Novell Suse Linux Enterprise Server 10 og prøv deg frem.

http://www.novell.com/linux/download_linux.html

Jeg vet om driftsmiljøer som kjører 100-vis av servere på dette og er storfornøyd.

SLES10 er både billigere og gir deg mange andre muligheter på serversiden (eks antall medfølgende applikasjoner) enn det du finner i standard Windows.

Lenke til kommentar
Hei,

Hvorfor bruke Windows til dette. Det burde være helt unødvendig. AMP-stacken kjører generelt bedre på "L"inux enn på "W"indows :)

Last ned en 60 dagers "trial" på Novell Suse Linux Enterprise Server 10 og prøv deg frem.

http://www.novell.com/linux/download_linux.html

Jeg vet om driftsmiljøer som kjører 100-vis av servere på dette og er storfornøyd.

SLES10 er både billigere og gir deg mange andre muligheter på serversiden (eks antall medfølgende applikasjoner) enn det du finner i standard Windows.

7117403[/snapback]

Tror også det er vel så bra, om ikke bedre, men siden jeg ikke har vært borti Linux før, så tror jeg det er best å holde seg til det kjente. Skulle gjerne ha prøvd meg frem med versjonen du henviser til, men er redd tiden ikke tillater for mye prøving og feiling.

Et spørsmål før jeg bestiller: Går det fint å kjøpe OEM versjonen av Windows Server 2003? Slik jeg har forstått det er forskjellen kun at OEM bare kunne selges sammen med ny PC/Server, men at reglene er endret.

Ellers er det samme programvare?

Lenke til kommentar

Jeg er enig. AMP stacken er mye mer fornuftig å ha på en linuxmaskin. Så og si alle de store linuxdistroene blir levert med apache, php og mysql ferdig installert.

Selv anbefaler jeg Fedora eller Redhat Enterprise, sistnevnte koster en slump penger.

Ellers kan også Ubuntu-server anbefales, den har til og med LAMP som installasjonsvalg. bare en cd. ftp.uio.no / ftp.uninett.no, her finner du fedora også.

Lenke til kommentar

Tror ikke stabilitet er noe issue i det heletatt med noen av de NIX'ene om har blitt nevnt hert så lenge man holde seg til "orginale pakker" og ikkestarter med noe beta greier.

Har selv en fedoramaskin som nermer seg 800 dagers uptime. (På veldig dårlig hardware.)

Uansett så er vel Ubuntu mer fornuftig en debian da dem faktisk slipper ut noen oppdateringer og gidder å holde appsene litt mer up2date. Er jo en grunn til at mange av utviklerne fa debian brøt ut og hoppet på Ubuntu i stedet.

Lenke til kommentar

Hei, har begynt å vurdere å prøve Ubuntu, evt. Debian som OS.

Vært artig å sjekke ut Linux verdenen også...

Er det enkelt å sette seg inn i for meg som aldri har vært borti noe annet enn Windows?

Ser at jeg kan laste ned Ubuntu 6.06.1 LTS fra http://se.releases.ubuntu.com/dapper/

Hvem bør jeg velge?

Desktop CD

The desktop CD allows you to try Ubuntu without changing your computer at all, and at your option to install it permanently later. This type of CD is what most people will want to use. You will need at least 192MB of RAM to install from this CD.

Server install CD?

The server install CD allows you to install Ubuntu permanently on a computer for use as a server. It will not install a graphical user interface.

Ser at Server installen ikke har brukergrensesnitt. Det er vel kanskje greit å ha...?

Snakk om å føle seg noob lol

Endret av Spoon73
Lenke til kommentar

Er det enkelt å sette seg inn i for meg som aldri har vært borti noe annet enn Windows?

7147097[/snapback]

Det har skjedd mye innen Linux-verdenen siste par årene hva gjelder brukergrensesnitt så det er nok enklere å være n00b i Linux-verdenen nå enn det var for et par år siden. Med teknisk innsikt og en god dose viljestyrke går det nok fint skal du nok se.

Du vil oppdage at det er en helt annen verden hva gjelder blandt annet stabilitet når du får konfigurert en Linux-boks skikkelig.

Lenke til kommentar

7147097[/snapback]

Det har skjedd mye innen Linux-verdenen siste par årene hva gjelder brukergrensesnitt så det er nok enklere å være n00b i Linux-verdenen nå enn det var for et par år siden. Med teknisk innsikt og en god dose viljestyrke går det nok fint skal du nok se.

Du vil oppdage at det er en helt annen verden hva gjelder blandt annet stabilitet når du får konfigurert en Linux-boks skikkelig.

7147170[/snapback]

oops, redigerte posten min mens du skrev svar ser det ut til...

Lenke til kommentar
Hvem bør jeg velge?

Desktop CD

The desktop CD allows you to try Ubuntu without changing your computer at all, and at your option to install it permanently later. This type of CD is what most people will want to use. You will need at least 192MB of RAM to install from this CD.

Server install CD?

The server install CD allows you to install Ubuntu permanently on a computer for use as a server. It will not install a graphical user interface.

Ser at Server installen ikke har brukergrensesnitt. Det er vel kanskje greit å ha...?

7147097[/snapback]

Innstalerer du Desktop CD vil du kunne kjøre dualboot med et annet os på maskinen. Dette er noe du ikk ekan hvis du innstalerrer server cd.

Jeg regner med at du skal ha en dedikert servermaskin og jeg vil derfor anbefale at du laster ned/innstalerer server cd. Nå kjenner ikke jeg så veldig til akurat Ubuntu da jeg har holdt meg til en annen distro men jeg regner med at serverinnstalasjonen er mer stabil og at det følger med ting i innstalasjonen som passer deg og ditt bruk bedre.

Vil jeg kunne koble meg til serveren med Ubuntu via det lokale Windows nettverket her på jobben, slik at jeg kan overføre filer, redigere MySQL etc fra min arbeidsmaskin?

7147251[/snapback]

Du kan her bruke noe som heter BIND. dette skal følge med på innstalasjons-cd'n. hjemmesiden til BIND finner du her. Søk litt på forumet her også om det...finnes endel tråder om BIND og deling mellim Linux -> Windows

edit: la til svar

edit2: la til link

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Hvem bør jeg velge?

Desktop CD

Server install CD?

7147097[/snapback]

Innstalerer du Desktop CD vil du kunne kjøre dualboot med et annet os på maskinen. Dette er noe du ikk ekan hvis du innstalerrer server cd.

Jeg regner med at du skal ha en dedikert servermaskin og jeg vil derfor anbefale at du laster ned/innstalerer server cd. Nå kjenner ikke jeg så veldig til akurat Ubuntu da jeg har holdt meg til en annen distro men jeg regner med at serverinnstalasjonen er mer stabil og at det følger med ting i innstalasjonen som passer deg og ditt bruk bedre.

7147502[/snapback]

Ok, da skal jeg prøve meg så fort jeg får mulighet. Blir spennende det her!

Takk for svar =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...