RockeRolf Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Har kjøpt ti slike blå uv leds host 3dfxcool. Det følger med 820 ohms motstander, men skal disse kun brukes når jeg kobler på 12V? Har jeg forstått det riktig hvis jeg sier at ledsene kan kobles rett på 5V uten motstand? Koblet dem uten motstand på 12V, da lyste de så klart mye sterkere (Effekten ble mye bedre jah!) Hva er det verste som kan skje når man hiver dem på 12V uten motstand? -Rolf- Lenke til kommentar
_mgr_ Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 at de går til ****s.... Lenke til kommentar
hce Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Quote: RockeRolf skrev (2002-11-06 23:22):Har kjøpt ti slike blå uv leds host 3dfxcool. Det følger med 820 ohms motstander, men skal disse kun brukes når jeg kobler på 12V?Har jeg forstått det riktig hvis jeg sier at ledsene kan kobles rett på 5V uten motstand? Koblet dem uten motstand på 12V, da lyste de så klart mye sterkere (Effekten ble mye bedre jah!) Hva er det verste som kan skje når man hiver dem på 12V uten motstand? De ryker nesten helt garantert. Sjekk med datablad hvor mye strøm de tåler maks. Så tar du frem Ohm's lov og regner hvor liten motstanden kan være. Det du må vite er, spenning som vil legge seg over dioden og hvor mange mA dioden tåler. Post her, så regner noen sikkert på hvor stor formotstand du må ha. Lenke til kommentar
RockeRolf Skrevet 6. november 2002 Forfatter Del Skrevet 6. november 2002 Opps, my mistake.. I et øyeblikks forvirring innbilte jeg meg at det var den røde kabelen som var 12V og den gule som var 5. Ikke rart diodene lyste dårlig da jeg koblet dem på rød kabel med motstand... Men da jeg heiv dem på gul kabel uten motstand, brant jeg meg på fingrene Jaja, nå har jeg 9 stykker igjen.. Det bør likevel være rikelig... *lære av egne feil* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå