Arctic Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Hei! Fikk mitt første digitalkamera i dag, og er forsåvidt meget godt fornøyd! Kameraet er en Olympus C-220 Zoom. Men en ting har jeg reagert litt på. På enkelte bilder tatt med blits,(har bare prøvd det innendørs) for jeg 2-3 runde små reflekser i bildet - tilfeldig plassert. Er dette normalt? Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Ja, det kalles reflekspletter, og skyldes reflekser mellom linseelementene i objektivet. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 7. november 2002 Forfatter Del Skrevet 7. november 2002 Ok, da slår jeg meg til ro med det. Hvis noen andre har kommentarer eller erfaringer om dette fenomenet, må dere bare komme med de. Lenke til kommentar
leffx Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Hei! Har akkurat det samme problemet på mitt Olympus c-220 Z. Under noen omstendigheter(f.eks innedørs, med motlys), har det på noen av mine fotos dukket opp mange av disse plettene...(ca 5-10 stk). Andre ganger er det bare en eller to stk. Som oftest er det ingen. Jeg har aldri observert dette på noen av mine bilder som er tatt utendørs. Alt i alt er dette ikke noe stort problem, men det er klart at jeg ville vært foruten.... Jeg lurer imidlertid på om dette er et generelt problem med digitale kompaktkameraer, eller om det er et "Olympusproblem". Gjelder det alle C-220 Z kameraer, eller bare noen? Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Alle kamera har det i større eller mindre grad. Det kommer spesielt til syne ved store blenderåpninger, og når sterke punktlys finnes i motivet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Dette er et optisk fenomen, som Olympus ikke kan beskyldes for. Jeg får det samme på min 28-80 på 35mm speilreflekskamera når jeg tar bilder i motlys med stor blenderåpning, og det er en Pentax... Lenke til kommentar
leffx Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 OK.Jeg skjønner.... Takk for svar! Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 Les mer om optikk og linser: http://www.akam.no/guider/optikk/index.html Lenke til kommentar
svfjeld Skrevet 30. november 2002 Del Skrevet 30. november 2002 Har aldrig opplevd dette som et problem ved blitzfotografering innendørs. Jeg har prøvd mange kammeraer. Motlys ute er en annen sak. Nå har ikke Olympus C220 verdens beste optikk. Du får det du betaler for. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 30. november 2002 Del Skrevet 30. november 2002 "Har aldrig opplevd dette som et problem ved blitzfotografering innendørs." Når man bruker blits, så blir blenderen betydelig mindre enn ved største blenderåpning og refleksplettene vises ikke. (så godt som) "Jeg har prøvd mange kammeraer. Motlys ute er en annen sak. Nå har ikke Olympus C220 verdens beste optikk. Du får det du betaler for." Olympus har gjennemgående meget bra optikk. _________________ Knut Skarsfjorþ [ Denne Melding var redigert av: skarsk på 2002-11-30 22:57 ] Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 svfjeld antyder at Olympus C220 har dårlig optikk?? Er det noe Oly har vært kjent for i flere år-tier er det nettopp kvaliteten på optikken, både innenfor medisinsk- og forskningsteknisk optikk, som foto-optikk. Det kan nok finnes kamera fra Oly med dårlig optikk, men jeg tror allikevel at gjennomsnittet for optisk kvalitet hos Oly ligger langt over de fleste konkurrentene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå