Gå til innhold

Droplist til å velge kontrolltyper

Anbefalte innlegg

Heisan

Jeg driver i Option vinduet og lager en masse alternativer i programmet mit. Noen steder har jeg behov for å la bruker få velge fra en Combo eventuellt Radio buttons. Avhengig av hvilke valg bruker gjør så skal forskjellige andre prompts dukke opp. Her nytter det ikke med VISIBLE on/off fordi kontrollene skal ha samme plass. Klart det vil virke med VISIBLE on/off, men designtime vil jo bli ganske kaotisk. Noen som har en ide om hvordan dette kan gjøres?

Ole

Kom plutselig på at jeg trenger å lage en Veiviser også og det er vel noe i samme gate.

Endret av HDSoftware
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg pleier å gruppere kontrollene på frames, så kan du søle dem utover formen og se alt mens du jobber, posisjonere top/left til ønsket sted i oppstartskoden, vise/skjule frame'ne underveis i runtime og la kontrollene være.

HTH. Beste hilsen Harald

7109613[/snapback]

Heisan

Har vert inne på tanken, men det blir loksom ikke helt WYSIWYG.

I Clarion var dette ganske enkelt fordi jeg kunne bruke en TAB Control og bare HIDE selve TAB delen. Dermed kunne jeg proppe inn CurrentSelected avhengig hva bruker velger. Igrun pussig at dette ikke går i VB. GeirGrusom ga et "eksempel" i C#, men jeg tror ikke jeg fikk noe ut av den.

Ole

Lenke til kommentar
Her er et komplett eksempel i Visual Basic.

Den bruker mye GetType og generelt System.Type til å gjøre det meste.

Kikk igjennom.

7112251[/snapback]

Fungerte flott. Ser jo at dette er litt kloring, men jeg ser jeg også må sette meg inn i UserControls o.s.v.

Ole

7114569[/snapback]

Var litt snar her. Dette fungerer dårlig i mitt tilfelle. Se for deg en form med masse tabs. Der noen av tabbsene har droplister som gir bruker forskjellige alternativer. I mitt tilfelle er alternativene som følger:

"Any IP", "IP Range" og "IP Mask"

Alternativene skal vise forskjellige text entries avhengig av hva som er valgt i den aktuelle droplist. Å bruke ovennevnte teknikk vil så klart virke, men vedlikehold av slik kode blir jo nesten umulig. Det må da være mulig å gjøre dette på en annen måte ?? Tenk deg OPTION vinduer med masse tabs der alle tabbsene inneholder en eller flere slike varianter. For et kaos å vedlikeholde

Ole

Lenke til kommentar
Brukervennligheten er alltid omvendt proposjonal med programmeringsjobben.

;)

7131622[/snapback]

HAHAHAHAHAHA!! Den var god ;->

Får vel heller lage dette som en UserControl til neste gang tenker jeg. Burde jo være relativt enkelt. I Designtime bruker man en TAB control, mens i Runtime hider man hele tabben og lager MIMICK på den. Har bare ikke tid til det akkurat nå, men må vist bite i det sure eple en gang....

Ole

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...