Gå til innhold

Reklame for hurtig mat burde bli ulovelig!

Anbefalte innlegg

Til topic :

Dette er en vanskelig sak.

Sammenlikningen med reklame for røyk tar jeg i utganspunktet. Reklame fører antakelig til økt forbruk. Jeg vil tro at vi vil kunne finne en del undersøkelser som bygger opp under dette, og få som falsifiserer det. Grunnen til at jeg tror vi må sette røyk utenfor dette er at mat i segselv er ikke skadelig. Det er ingenting spesielt i fastfood som er værre enn annen mat. Det er mengden kalorier som gjør at disse menneskene som spiser det så mye øker i størrelse, og det at de spiser det så mye er en enda større faktor. Men den største faktoren er også kanskje det at de ikke trener. En røyk er skadelig i segselv. Den gjør ingenting godt med kroppen, og selvom man holder seg på en relativt lav mengde i forbruk, så vil det være skadelig.

Jeg vil også si at for _meg_ kan ikke en burger på burgerspesialisten betegnes som usunn. Men en røyk kan betegnes for så og si alle mennesker usunn. For min kropp er en 190 grams hamburger kun kalorier og noe næringsstoffer, slik at hvis jeg har behov for energi fungerer den ypperlig.

Det som derimot er problemet er at vi mennesker har ulikt behov for energi\ulik måte å bruke denne energien på. Det er jo slik at 2 mennesker som spiser nøyaktig det samme og gjør nøyaktig det samme legger på seg ulikt. Og dette fører til at mennesker må bli kjent med seg selv og finne ut hvilken linje de skal legge seg på.

Hva med et forslag om statlig finansiert reklame for trening? Og statlig støtte til trening slik at det ikke koster penger. Samtidig med noe annet incentiv til de som faktisk trener. Kanskje også et spesialisert incentiv til de som trener vekk overvekt ?

Jeg vil legge frem en påstand som sier at det for de fleste er lettere å motivere seg til å trene litt enn å forandre hele kostholdet. For det sistnevnte kan føles mer urettferdig enn det første. Ettersom mange tynne mennesker allikevel trener, og ettersom at det å aldri kunne spise det samme som andre mennesker resten av livet vil kunne føles tungt psykisk. (Mulige dette gjelder mer meg enn flertallet, men det er iallefall en hypotese =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...