Lars-H Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Hva skjedde med forslaget om å skattelegge usunn mat og minske prisen på sunn mat? Var dette bare et forslag? Eller kommer dette til å skje noen gang? 7109072[/snapback] Høres slett ikke dumt ut, men hvem skal bestemme hva som er sunnt og usunnt Hadde nok blitt en del oppstyr rundt dette, angående noen mener en ting er sunnt samtidig som noen andre mener det er skrekkelig usunnt. En prøveordning hadde etter min mening gjort seg... 7114071[/snapback] Kanskje ikke dumt.. Har klart å holde meg unna sånn en stund nå.. De ligger og frister, men jeg tenker "Jaja, jeg vet åssen det smaker - kjøper noe sunnere". Funker faktisk - er bedre å spise sunnere. Lenke til kommentar
9001 Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Forby Coca-cola! Det er Satans vann som man blir avhengig av :\ Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Forby Coca-cola! Det er Satans vann som man blir avhengig av :\ 7114400[/snapback] Suck it to me baby one more time Lenke til kommentar
Lars-H Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Coke Zero? (Greit, smaker ikke likt, men en erstatning i hvertfall uten sukker ) Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Hva er "hurtigmat"? Hvem avgjør hva som er sunt eller ikke? Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Billigere sunn mat, men ikke dyrere usunn mat. Lenke til kommentar
Varmo Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Hva er "hurtigmat"? Hvem avgjør hva som er sunt eller ikke? 7114470[/snapback] Ser du litt tidligere i tråden finner du ut at jeg stilte samme problemstilling, ta en titt Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 21. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2006 Sant at vi må ta ansvar selv ovenfor det vi spiser. Men jeg snakker ikke om å forby hurtigmat, men å forby reklamen. Selv om vi forbyr reklamen eksistere jo maten, og det vet vi jo. Så hvis vi virkelig har lyst på noe junk da så kan vi jo bare ringe 22 22 55 55 eller noe sånt. Når jeg tenker over det så har jeg ALDRI ringt peppes pizza, men jeg kan nummeret... Det jeg tror forbying av reklame vil medføre er at du liksom ikke får den " Å! NÅ fikk jeg lyst på mcdonald's nå! " fordi ingenting minner deg på det! Du får heller et kick slik som denne " Oi! NÅ fikk jeg lyst på en salat nå! " =D Også må sunn mat bli billigere. Synes det er latterlig at det koster mer for å få mindre tilsetningsstoffer i maten din, bare fordi det er masseprodusert alt sammen. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Jeg synes man skal forby å ty til forbud som løsning så ofte. Hva med tiltak for å tilrettelegge for sunnere kosthold og økt fysisk aktivitet i stedet? 7109314[/snapback] Enig. Trening i arbeidstiden FTW. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Mat er mat. Det er kostholdet ditt som bestemmer om du blir feit. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Det har INGENTING med hva du spiser å gjøre, men hvor MYE du spiser, som med mye annet handler det om selvkontroll, og slutte å jamre om samfunnet sin feil at folk blir fete. Folk tar livet sitt med tau, jeg synes vi skal forby det. Du kan faktisk overleve ved å bare drikke lettøl, siden det inneholder mye proteiner og vitaminer, men jeg ville ikke anbefalt det. Du kan overleve ved å bare spise McDonalds mat, det har mye proteiner, (ikke så mye vitaminer), og mye energi, men jeg ville ikke anbefale det. Kosthold, måtehold, nøkkelpunkter. Selvom jeg ikke synes det er en menneskerett å spise fet mat, synes jeg ingen har noe med å bestemme hva jeg spiser. Tilfeldigvis, ligger jeg på undervektig siden, og spiser kun når jeg er sulten, og bare til jeg ikke er sulten lenger. Kanskje mine meninger er uviktig, siden jeg ikke tilhører den utsatte gruppen. Jeg veier 65 Kg, og er 187 høy, så for tynn altså, kanskje jeg hadde hatt godt av litt mer fet mat? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Jeg synes man skal forby å ty til forbud som løsning så ofte. Hva med tiltak for å tilrettelegge for sunnere kosthold og økt fysisk aktivitet i stedet? 7109314[/snapback] Enig. Trening i arbeidstiden FTW. 7118978[/snapback] Betalt av hvem? Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Et helt greit forslag spiser lite hurtigmat,bryr meg ikke om hurtigmat reklame.Men tror ikke dette vil folk til å spise mindre,når du har McDonalds på hvert gatehjørne,så trenger du ikke reklame. Noe annet som kunne ha blitt gjort er,jo mer frukt og mer fysiskaktevitet. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 På skolen min i år (rud) ble det innført "grønn" linje, den går ut på at det bare er brødskiver og "ekstra lett" versjonen er av tilgjengelig. Null brus eller drops, ikke engang Doc eller tyggis! Det har jo heller resultert i at ingen kjøper noe annet enn "ekstra lett sjokolademelk" fordi det er den som smaker godt av det som er der! På skolen trenger vi en flaske cola med masse sukker i for og kunne få en oppkvikker midt i dagen. Ikke en brødskive med en halv skive brunost for 9,50kr! Har kanskje egentlig ikke noe med emnet og gjøre men sa det likevel Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 (endret) Et forbud ville blitt for ekstremt. Men å skattelegge usunn mat for å gjøre sunn mat billigere ser jeg på som et bra forslag, da sunn mat oftest er dyrere enn usunn mat. Endret 22. oktober 2006 av geir_er_1337 Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 På skolen min i år (rud) ble det innført "grønn" linje, den går ut på at det bare er brødskiver og "ekstra lett" versjonen er av tilgjengelig. Null brus eller drops, ikke engang Doc eller tyggis! Det har jo heller resultert i at ingen kjøper noe annet enn "ekstra lett sjokolademelk" fordi det er den som smaker godt av det som er der! På skolen trenger vi en flaske cola med masse sukker i for og kunne få en oppkvikker midt i dagen. Ikke en brødskive med en halv skive brunost for 9,50kr! Har kanskje egentlig ikke noe med emnet og gjøre men sa det likevel 7119790[/snapback] Cola er det siste du trenger energimessig. Den vil kun resultere i et kjapt energikick som er over lenge før skoledagen er over. Etter kicket er over vil insulinnivået i kroppen være lavere enn det var før du drakk brusen, som resulterer i at du i løpet av kort tid vil bli enda trøttere. Det blir nesten som å pisse i buksa for å holde seg varm. Lenke til kommentar
Akira Kurosawa Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Coke Zero? (Greit, smaker ikke likt, men en erstatning i hvertfall uten sukker ) 7114439[/snapback] Hvis jeg av en eller annen syk grunn skulle drikke Cola så hadde jeg drukket vanlig. Alle disse kunstige søtningsstoffene som f.eks Aspartan (vet ikke om jeg staver korrekt) er jo mer kreftfremkallende enn vanlig sukker. Lenke til kommentar
The Hoff Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Coke Zero? (Greit, smaker ikke likt, men en erstatning i hvertfall uten sukker ) 7114439[/snapback] Hvis jeg av en eller annen syk grunn skulle drikke Cola så hadde jeg drukket vanlig. Alle disse kunstige søtningsstoffene som f.eks Aspartan (vet ikke om jeg staver korrekt) er jo mer kreftfremkallende enn vanlig sukker. 7123612[/snapback] Det der er faktisk aldri bevist, det var en gjeng italienske forskere som mente de hadde bevist at Aspartam var kreftfremkallende, men resultatene deres ble ugyldiggjort når det kom fram at rottene de kjørte testene på allerede hadde flere former for kreft. Lenke til kommentar
KompleX Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Folk burde selv ta ansvar for hva de spiser. Det blir for detaljstyring at staten skal bestemme det. 7109351[/snapback] Riktig, riktig... Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 (endret) Jeg synes man skal forby å ty til forbud som løsning så ofte. 7109314[/snapback] AMEN!! =) Dette er nesten sitat-signatur materiale for meg, så bra var det =) Endret 22. oktober 2006 av snoemann Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå