Gå til innhold

Reklame for hurtig mat burde bli ulovelig!

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

fedme er skadelig for kroppen, det tetter igjen blodårer, du øker sjansen for hjerte og karsykdommer osv osv. Alle vet at hurtigmat ikke er bra for kroppen, så hvorfor gjør vi ikke noe med det? Dette er tatt fra SSB:

En tyngre befolkning

Overvekt og manglende mosjon er to sider av samme sak. Overvekt gir økt sykdomsrisiko, og kraftig overvekt gir økt dødelighet. Studier viser at forekomsten av belastningslidelser er høyere blant overvektige. Blant overvektige personer over 45 år er også faren for å utvikle diabetes overhengende, og fedme gir økt risiko for hjerte- og karsykdom, særlig blant menn.

En av fire i alderen 45-66 år mosjonerer ikke, og nesten halvparten av eldre kvinner mosjonerer aldri. Det er i aldersgruppene som mosjonerer lite at forekomsten av fedme er størst. Om lag 10 prosent av 45-66-årige menn og kvinner og 12 prosent av kvinner 67-79 år lider av fedme (kroppsmasseindeks>=30). Blant menn er det høye forekomster også blant yngre.

Overvekt og fedme er mer utbredt i befolkningen nå sammenlignet med tall fra 1998 og 1995. Det gjelder både for menn og kvinner. I 1995 var 17 prosent mellom 16 og 79 år overvektige (BMI>=27) og i 1998 19 prosent. I 2002 var andelen steget til 23 prosent. Andelen svært overvektige, det vil si med fedme (BMI>=30) er steget fra 5 prosent i 1995 og 6 prosent i 1998 til 9 prosent i 2002. Vi er i ferd med å ta igjen danskene som har en andel med fedme i befolkningen tilsvarende 10 prosent. Både i Sverige og i Danmark har det vært en økning i andelen med fedme på 1990-tallet.

Er dette en god utvikling? NEI sier jeg!

Så derfor sier jeg: Bannlys all reklame for hurtigmat. Det er like skadelig som røyk og alkohol men reklamen er jo over alt!

Tenk deg en person med fedme eller bare lider av overvekt, han/hun prøver å slutte med det men vær eneste gang hun går i byen, går i butikken, går i kiosken ser hun " Big one bare 15,90,- / Pizzastykke og brus bare 30 kroner! "

Vi ser ned på overvektige personer. Vi sitter på et fly også setter det seg en veldig tjukk person seg i setet vedsidenav. Blir du glad? Det tviler jeg på.

Men tenk på at samfunnet faktisk ikke gjør noe konstruktivt for og hindre det.

Kom med innspill, dette er en viktig sak

Mhv Latskap

Endret av Latskap
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener at forbud ikke er veien å gå når det gjelder slikt. Hvorfor skal ikke jeg få nyte en mc´ern burger en gang i blandt når jeg har lyst? Det at enkelte ikke klarer å holde kroppen sin vedlike er deres egen skyld, og det vil ikke hjelpe med et forbud mot hurtigmatreklame.

Lenke til kommentar
Tenk deg en person med fedme eller bare lider av overvekt, han/hun prøver å slutte med det men vær eneste gang hun går i byen, går i butikken, går i kiosken ser hun " Big one bare 15,90,- / Pizzastykke og brus bare 30 kroner! "

7108812[/snapback]

Da er det jo bare for den personen å la være å kjøpe pizzastykke og brus HVIS han vil prøve å være forsiktig med kostholdet. Merk at det ikke er alle som tar det så tungt at de er feite, noe man kanskje kan få inntrykk av noen ganger av et mediebilde som ofte prøver å fremstille overvekt som en personlig tragedie (du har ikke lov til å være feit og lykkelig).

Vi kan ikke forby reklame for noe bare fordi det er usunt. Da kunne vi bare kutta ut reklame overhodet, for alt er usunt i gitte doser. Man kan også si det på den måten at selv pizza og brus ikke er usunt i små mengder. Røyk er i en særstilling da det er det eneste lovlige produktet som er dødelig ved normalt bruk (i hvert fall er det makthavernes oppfatning), så det er lett å legitimere det reklameforbudet.

Skal staten gjøre noe med dette, burde de heller gjort det lettere for fast food-bransjen å selge oss sunn mat. Legge til litt avgifter her og fjerne litt der. De kunne f.eks. gjerne gjort brus og snop en god del dyrere, det slår meg stadig hvor billige slike varer er.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg syns staten kunne ha gjort sunn mat mye billigere. Som sånn det er nå, så er det for dyrt.

En annen ting når det gjelder den ideale vekten. Alle kan ikke være slank. Det er noe som er bestemt før vi blir født. Det er nemmelig de genene vi får som bestemmer hvordan vi ser ut.

Jeg synes media gjør en utrolig dårlig jobb på dette temaet. Alle disse slankeprog. på TV'n. Jeg mener det er mere unsunt enn usunn mat.

Lenke til kommentar

Å forby mat er selvfølgelig bare tull. Å sammenligne mat med feks. sigaretter er bare tull. Hurtigmat er i modererte doser tom. sunt mens sigaretter er aldri sunt på noen måte og tilfører aldri kroppen noe næring.

Det jeg er enig i er at sunn mat burde bli billigere.

Lenke til kommentar

Hvor langt kommer man med ingen alkohol reklame og ingen røyke reklame? Folk drikker som alltid, og røyker som alltid, til tross for at det er ingen reklame der som sier noe om det.

Folk vil spise hurtigmat fordi det er som navnet sier, hurtig. Det tar tid og koster litt å lage seg selv et velbalansert måltid, noe mange faktisk ikke tar seg tid til.

Problemer er at det må bli mer åpenlyst om problemet, og løsninger må komme frem fra politisk hold. Fedme må stilles på lik linje som andre vanedannende sykdommer, og takes like alvorlig.

Hvordan man kan gjennom føre dette er ved å kutte kostnadene ved kjøp av sunnere mat. Ikke at dette vil tvinge folk til å spise sunnere, men det vil gi de som spiser sunt et fint alternativ å skryte til venner med. Selv om det tar litt tid, koster det mindre å lage seg en sunn burger hjemme med salat og potet fremfor å kjøpe en megausunn burger på hurtigmats forretningene.

Tror og vi må slutte å fokusere for mye på slanking og vise syltynne modeller som i snitt har spist 1 jorbær i året, og fremdeles syter over at de er feit. Denne sinnsvake kroppsfikseringen gjør bare de som har litt mer deprimert, og da søker de trøst i sin egen forbannelse, nemlig hurtigmaten.

Du kan ikke konvertere noen til å gjøre noe de ikke vil, men du kan gi dem sjangsen. Fokuser like mye på at det å lage sunn mat tar ikke så lang tid og koster faktisk ikke så mye som folk skulle tro.

Annet enn det er vel ikke mye vi kan gjøre, enn å vente å se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er vel kanskje ikke det at tigjengeligheten til hurtigmat som er den viktigste årsaken til fedme, men heller det at vi beveger oss for lite. Hva med påbud om montering av ergometersykkel som tilknyttes pc for tilgang til www? :roll:

Nei forresten ... :whistle: Manges avhengighet av konstant oppkobling vil medføre akutt avmagring, mangelsykdommer, katastrofepsykiatri, og opphopning av uttørrede nerdelik på alle likhus ... :p

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Det er vel kanskje ikke det at tigjengeligheten til hurtigmat som er den viktigste årsaken til fedme, men heller det at vi beveger oss for lite. Hva med påbud om montering av ergometersykkel som tilknyttes pc for tilgang til www?  :roll:

7112180[/snapback]

VI hadde blitt sunne som fy :D, men tror man måtte ha en batterifunksjon så man kunne gå på do eller lignende da.

Nei forresten ... :whistle:  Manges avhengighet av konstant oppkobling vil medføre akutt avmagring, mangelsykdommer, katastrofepsykiatri, og opphopning av uttørrede nerdelik på alle likhus ... :p

7112180[/snapback]

For de fleste ville det vel holde med å få Cola og Grandis intravenøst...

(Mareritt for min egen del)

Og tenk bare på all strømmen vi kunne produsere til Norges land

Lenke til kommentar
Folk burde selv ta ansvar for hva de spiser. Det blir for detaljstyring at staten skal bestemme det.

7109351[/snapback]

Enig. Reklamene tvinger ingen til å spise maten. Folk må vise ansvarlighet ovenfor seg selv. Det er din egen feil om du spiser maten.

7112042[/snapback]

Enig med dere to. Vi behøver ikke "dummes ned" enda mer enn vi er i dag.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det er vel kanskje ikke det at tigjengeligheten til hurtigmat som er den viktigste årsaken til fedme, men heller det at vi beveger oss for lite. Hva med påbud om montering av ergometersykkel som tilknyttes pc for tilgang til www?  :roll:

7112180[/snapback]

VI hadde blitt sunne som fy :D, men tror man måtte ha en batterifunksjon så man kunne gå på do eller lignende da.

Nei forresten ... :whistle:  Manges avhengighet av konstant oppkobling vil medføre akutt avmagring, mangelsykdommer, katastrofepsykiatri, og opphopning av uttørrede nerdelik på alle likhus ... :p

7112180[/snapback]

For de fleste ville det vel holde med å få Cola og Grandis intravenøst...

(Mareritt for min egen del)

Og tenk bare på all strømmen vi kunne produsere til Norges land

7112360[/snapback]

Yess, var med på HW-lanet, og jeg som er "fossil" å regne, ble shaken and stirred ved og se hvilken mental/fysisk intensitet som ble lagt i "jobben" :love:

Seriekoble alle nerder ville medføre en aller helvetes opphopning av energi på lokalt linjenett.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men et slikt forslag er litt tåpelig. Ikke for å være harsj. Man kan ikke drive på å forby alt som kan påvirke til fedme. Greier ikke mennesker å kontrollere sitt inntak av huritgmat har de nok et problem fra før av. Dessuten tviler jeg på at mennesker som spiser hurtigmat hver dag kommer til å slutte med det fordi reklamene slutter ;)

Mange er for opptatte av å beskytte menneskene mot alt ondt. Jeg tror kanskje mennesker burde begynne å bli mer beviste på kostholdet sitt, noe folk faktisk gjør idag. IStedenfor å forby reklamer for burgere og annen søppelmat kan man innføre kosthold i læreplanen under gym.

Å bruke datamaskiner kan føre til mukesyke, fedme (som følge at mans itter for mye i ro), dårlig syn (fra strålingen til skjermen) og ikke minst ryggproblemer. Skal man kanskje forby reklame for datamaskiner?

Det finnes mange eksempler på ting i samfunnet som kan føre til forskjellige ting som ikke er helt bra for menneskekroppen. Men man kan ikke drive på å forby reklame for alle disse tingene. Det er heller bedre å gjøre mennesker i tidlig alder beviste på hva som kan være farlig.

Snorre :)

Endret av Orresnei
Lenke til kommentar
Hva skjedde med forslaget om å skattelegge usunn mat og minske prisen på sunn mat? Var dette bare et forslag? Eller kommer dette til å skje noen gang?

7109072[/snapback]

Høres slett ikke dumt ut, men hvem skal bestemme hva som er sunnt og usunnt :hmm:

Hadde nok blitt en del oppstyr rundt dette, angående noen mener en ting er sunnt samtidig som noen andre mener det er skrekkelig usunnt.

En prøveordning hadde etter min mening gjort seg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...