Gå til innhold

Diskusjon.no-treff i Bergen til når?


Snorre

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
En vinflaske er mer en nok for de aller fleste. To blir ofte i meste laget. Greit å vite ;) Og forøvrig bør man ikke drikke både øl og vin på samme kveld da man blir heller dårlig av det.

7595043[/snapback]

 

Mulig at jeg er et aldri så lite svin :p Men en vinflaske tilsvarer vel ca. 4-5 halvliter pils, og hvis det er nok for hvermansen så går utelivsbransjen til helvete :ohmy:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En vinflaske er mer en nok for de aller fleste. To blir ofte i meste laget. Greit å vite ;) Og forøvrig bør man ikke drikke både øl og vin på samme kveld da man blir heller dårlig av det.

7595043[/snapback]

 

Mulig at jeg er et aldri så lite svin :p Men en vinflaske tilsvarer vel ca. 4-5 halvliter pils, og hvis det er nok for hvermansen så går utelivsbransjen til helvete :ohmy:

7596688[/snapback]

Så du er en av dem som kjøper 10 halvlitere på byn? :p

Lenke til kommentar
En vinflaske er mer en nok for de aller fleste. To blir ofte i meste laget. Greit å vite ;) Og forøvrig bør man ikke drikke både øl og vin på samme kveld da man blir heller dårlig av det.

7595043[/snapback]

 

Mulig at jeg er et aldri så lite svin :p Men en vinflaske tilsvarer vel ca. 4-5 halvliter pils, og hvis det er nok for hvermansen så går utelivsbransjen til helvete :ohmy:

7596688[/snapback]

Så du er en av dem som kjøper 10 halvlitere på byn? :p

7597054[/snapback]

Må ha såpass for å kjenne det

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
En vinflaske er mer en nok for de aller fleste. To blir ofte i meste laget. Greit å vite ;) Og forøvrig bør man ikke drikke både øl og vin på samme kveld da man blir heller dårlig av det.

7595043[/snapback]

 

Mulig at jeg er et aldri så lite svin :p Men en vinflaske tilsvarer vel ca. 4-5 halvliter pils, og hvis det er nok for hvermansen så går utelivsbransjen til helvete :ohmy:

7596688[/snapback]

Så du er en av dem som kjøper 10 halvlitere på byn? :p

7597054[/snapback]

 

Gjerne det hvis de er i følge med samme antall "jegere", så da snakker petit moi fest :)

Lenke til kommentar
En vinflaske er mer en nok for de aller fleste. To blir ofte i meste laget. Greit å vite ;) Og forøvrig bør man ikke drikke både øl og vin på samme kveld da man blir heller dårlig av det.

7595043[/snapback]

 

Mulig at jeg er et aldri så lite svin :p Men en vinflaske tilsvarer vel ca. 4-5 halvliter pils, og hvis det er nok for hvermansen så går utelivsbransjen til helvete :ohmy:

7596688[/snapback]

 

Uten at jeg vet hvorfor, så pleier vin og øl ha forskjellig effekt på folk. Det er vel forresten ofte mer prosent i vin enn øl?

Lenke til kommentar
En vinflaske er mer en nok for de aller fleste. To blir ofte i meste laget. Greit å vite ;) Og forøvrig bør man ikke drikke både øl og vin på samme kveld da man blir heller dårlig av det.

7595043[/snapback]

 

Mulig at jeg er et aldri så lite svin :p Men en vinflaske tilsvarer vel ca. 4-5 halvliter pils, og hvis det er nok for hvermansen så går utelivsbransjen til helvete :ohmy:

7596688[/snapback]

 

Uten at jeg vet hvorfor, så pleier vin og øl ha forskjellig effekt på folk. Det er vel forresten ofte mer prosent i vin enn øl?

7598158[/snapback]

 

det spørs hvilken øl eller vin du drikker...

Lenke til kommentar

Øl har typisk 4,5% alkohol. Det gjelder pilstyper som står for mer enn 95% av ølomsetningen her i landet. (Sterkølet omsetter antagelig mindre enn 0,5%.)

 

Vin har et sted mellom 10 og 14%, typisk 12-13. Det vil nesten 3 ganger så mye som øl.

 

Altså tilsvarer to 0,7 liters flasker vin, 1,4 liter, ca 4 liter øl, eller 10 stykk 0,4 liters pils. Eller om du sammenligner med sprit mer enn en halvflaske vodka.

 

Det tror jeg er langt mer enn nok for de fleste mennsker som går ut på byen. Det er noe annet med de som sitter i en krok på hjemmefester med ølkassa si og stirrer i veggen.

 

Men problemet med vin er at det er ikke bare alkoholen du blir dårlig av, vinen inneholder garvesyre som tørker ut kroppen. Og vin idag inneholder histamin eller tyramin, og tilsettes sulfitt, sorbinsyre og diverse E-stoffer. Det er den viktigste grunnen til at du blir dårligere av vin enn av øl når den inntas i i store mengder.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Men problemet med vin er at det er ikke bare alkoholen du blir dårlig av, vinen inneholder garvesyre som tørker ut kroppen. Og vin idag inneholder histamin eller tyramin, og tilsettes sulfitt, sorbinsyre og diverse E-stoffer. Det er den viktigste grunnen til at du blir dårligere av vin enn av øl når den inntas i i store mengder.

 

Geir :)

7598388[/snapback]

Hør på pappaen din neste gang, så blir det bra! :)

Lenke til kommentar
Øl har typisk 4,5% alkohol. Det gjelder pilstyper som står for mer enn 95% av ølomsetningen her i landet. (Sterkølet omsetter antagelig mindre enn 0,5%.)

 

Vin har et sted mellom 10 og 14%, typisk 12-13. Det vil nesten 3 ganger så mye som øl.

 

Altså tilsvarer to 0,7 liters flasker vin, 1,4 liter, ca 4 liter øl, eller 10 stykk 0,4 liters pils. Eller om du sammenligner med sprit mer enn en halvflaske vodka.

 

Det tror jeg er langt mer enn nok for de fleste mennsker som går ut på byen. Det er noe annet med de som sitter i en krok på hjemmefester med ølkassa si og stirrer i veggen.

 

Men problemet med vin er at det er ikke bare alkoholen du blir dårlig av, vinen inneholder garvesyre som tørker ut kroppen. Og vin idag inneholder histamin eller tyramin, og tilsettes sulfitt, sorbinsyre og diverse E-stoffer. Det er den viktigste grunnen til at du blir dårligere av vin enn av øl når den inntas i i store mengder.

 

Geir :)

7598388[/snapback]

 

nå ble jeg redd..

 

jeg som trodde vin var naturlig uten noen tilsatte stoffer...

Lenke til kommentar

Nei, det er lenge siden det. All vin som produseres idag tilsettes stoffer for å holde lenger med mere. Det samme gjelder annen drikke, kanskje bortsett fra tysk øl. Selv om norske ølprodusenter stort sett følger "renhetsloven", er mye øl (spesielt importert) tilsatt konserveringsmidler. (Renhetsloven er opphevet både her og i Tyskland.)

 

Edit: Bør kanskje poengtere at garvesyren ikke er et tilsetningsstoff. den kommer fra druene og er helt naturlig.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Bør kanskje få med at når jeg snakker om fest så er det noe som tar litt tid. Det er ikke begrenset til 5-6 timer, men gjerne det dobbelte og vel så det. Derfor vil 10 halvlitere bli litt puslete. Men festen innholder ikke bare bælming av drikke, men også flere måltider (nå snakker jeg ikke om peanøtter), div. selskapsleker og hvis man må, en og annen dans :cool: På toppen kommer individuell toleranse og fysiske forutsetninger. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...