warclowN Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Hei. Huset vårt brant for noen måneder siden, og vi har nå pusset opp HELE innsiden av huset. Vi hadde bredbånd før huset brant, og vi har ikke sagt opp abonementet. Nå er det lagt opp til telefonuttak i et par rom, men selve telefonuttak"dekselet" er ikke koblet på. Er bare "røde hull" i veggen. Det jeg da lurer på er om det er mulig å sette på slike kontakter selv, eventuelt hvem man kan leie inn til å gjøre slikt? Er det en elektroniker? Mvh, Simen VEDLEGG: Bilde av "rødt hull i veggen" Lenke til kommentar
Inc Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 man kan gjøre det selv.. er bare 45 volt i dem ledningane der ja.. bare å finne de riktige to ^^ Lenke til kommentar
Ducklink Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Alt over 30v skal vel autoriserte personer gjøre?. Kjedelig om det brant igjen^^ Men jeg har gjort det selv i et hus. Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) Analoge linjer har 38V, ISDN-linjer 96-110V og bredbånd 0 V. Er lov å gjøre alt selv, men bør kanskje få inn en telekommunikasjonsmontør hvis du er usikker på hvordan du gjør det. Eventuellt spør her på forumet hvis du er litt nevenyttig EDIT: Hvis huset brant, vil vel forsikringsselskapet dekke telemontør til å koble opp igjen husinstallasjonen? Endret 19. oktober 2006 av JacEr Lenke til kommentar
warclowN Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 Joda. Men mor har sikkert brukt penger på alt annet (møbler og dill). Så bare lurte på om det var noe jeg kunne gjøre (eventuelt om noen kan skrive en beskrivelse?). Vi har analog linje (altså, ikke ISDN). Setter pris på all hjelp, og takk for all hjelp så langt. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Alt over 30v skal vel autoriserte personer gjøre?.Forskrift for elektriske anlegg sier følgende:Elektrisk lavspenningsanlegg Anlegg med høyeste nominell spenning til og med 1.000 V vekselspenning eller 1.500 V likespenning Altså ingenting om nedre spenningsgrense. Ett 12 volts lavspenningsanlegg, f.eks spotlighter, kan avgi mye strøm og kan også medføre brannfare. Kravet til kvalifisert personell er således tilstede for ett slikt anlegg også. Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Alt over 30v skal vel autoriserte personer gjøre?.Forskrift for elektriske anlegg sier følgende:Elektrisk lavspenningsanlegg Anlegg med høyeste nominell spenning til og med 1.000 V vekselspenning eller 1.500 V likespenning Altså ingenting om nedre spenningsgrense. Ett 12 volts lavspenningsanlegg, f.eks spotlighter, kan avgi mye strøm og kan også medføre brannfare. Kravet til kvalifisert personell er således tilstede for ett slikt anlegg også. 7107947[/snapback] Her er det snakk om telekomunikasjonslinjer og ikke lavspenningsanlegg. Jeg trenger selvfølgelig ikke elektriker for å strekke høytalerkabler selv om det er elektrisk spenning i de Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Her er det snakk om telekomunikasjonslinjer og ikke lavspenningsanlegg. Jeg trenger selvfølgelig ikke elektriker for å strekke høytalerkabler selv om det er elektrisk spenning i de Var en presisering av Ducklink innlegg: Alt over 30v skal vel autoriserte personer gjøre? (som kan misforstås). Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Man skal ha respekt for høye spenninger og høye strømmer, men telefon er ikke noe problem å koble selv hvis man skjønner hva man gjør. Spenningen ut av sentralen er normalt 48VDC på en analog linje og omtrent det dobbelte når det kommer ringesignaler. Kan ikke huske å ha hørt om noen brann som ble startet pga en telefonlinje. Den eneste risikoen er vel at man kan få gnist slik at f.eks gass kan antennes? Før var vel lavspent definert som <50V og kunne kobles uten sertifisering. Jeg er ikke sikker på hva som gjelder i dag... Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 En analog linje bruker ett trådpar, vanligvis i fargen rød/blå i inntakskabel og hvit/hvitblå i husinstallasjon. Dette paret paralellkobles i samtlige kontakter (pinne 1 og 2 i 99,9% av alle modularkontakter, dette utgjer pinne 4og 5 i RJ45-pluggen). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå