kritro Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 hallo! Jeg går et begynner kurs i Java og vi driver og holder på en oppgave. Det er kun terminalvindubasert, ikke noe grafisk vi holder på med. Har dukket opp et problem jeg står litt fast ved. Er det noen som har noen gode tips om hvordan man kan søke gjennom et 2 dimensjonal array for å finne ut om alle plassene er fulle. Søke gjennom for å finne om array[rad][kol] == null med 2 for løkker slik at man finner for eks den første plassen som er brukt er jo greit, men hva når jeg må teste på om alle er full. For eks at "variabel" blir satt til true hvis alle plassene i arrayet er brukt? Håper noen har et tips Trond Lenke til kommentar
___ Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 hallo! Jeg går et begynner kurs i Java og vi driver og holder på en oppgave. Det er kun terminalvindubasert, ikke noe grafisk vi holder på med. Har dukket opp et problem jeg står litt fast ved. Er det noen som har noen gode tips om hvordan man kan søke gjennom et 2 dimensjonal array for å finne ut om alle plassene er fulle. Søke gjennom for å finne om array[rad][kol] == null med 2 for løkker slik at man finner for eks den første plassen som er brukt er jo greit, men hva når jeg må teste på om alle er full. For eks at "variabel" blir satt til true hvis alle plassene i arrayet er brukt? Håper noen har et tips Trond 7107236[/snapback] public class ArrayTest { public static boolean isFilled(Object[][] array_2d) { for (int x=0; x<array_2d.length; x++) { for (int y=0; y<array_2d[x].length; y++) { if (array_2d[x][y] == null) { return false; } } } return true; } public static void main(String[] args) { Object[][] testArray; // Initialiser array testArray = new Object[100][100]; // Fyll alle celler for (int x=0; x<testArray.length; x++) { for (int y=0; y<testArray[x].length; y++) { testArray[x][y] = new Integer(0); } } System.out.println("Alle celler har verdi: " + ArrayTest.isFilled(testArray)); // Nullstil en celle testArray[24][25] = null; System.out.println("Alle celler har verdi: " + ArrayTest.isFilled(testArray)); } } Werner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå