Mannen med ljåen Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) Hei! Nå har jeg svidd av lønna mi på diverse PC-deler, men de ser ikke ut til å virke så greit sammen... Hovedkort: VIA 1.5 GHz med onboard skjermkort og TV-utgang Skjerm: Samsung Syncmaster 710N med 17" og max oppløsning 1280x1024 @75Hz Problem: Med "Screen" i BIOSEN satt til CRT bommer bildet totalt på skjermen. Øverste halvdel av skjermen er svart. Bildet vises slik det skal være, men bare den øverste halvdelen av skjermbildet synes i den nederste halvdelen av skjermflaten. Jeg prøver å skyve bildet 15 centimeter opp, men kontrolleren går ikke mer enn ett par centimeter. Fininnstillingen er ikke lang nok... Jeg snakker selvsagt om de latterlig kompliserte menyene på selve monitoren. Jeg går inn i BIOSen og finner Screen igjen. Setter denne til LCD i stedet for CRT. Ting blir straks mye bedre, men langt fra perfekt. Bildet er noenlunde sentralisert, men halvdelen av startmenyen stikker under skjermoverflaten hvor den i praksis ikke er synlig. Skjermoppløsningen som Knoppix har valgt for meg er 1024x768. Se lenger oppe for max oppløsning som skjermen godtar. Grunnen til at bildet er litt større enn skjermen, er vel at oppløsningen er feil? Krever moderne flatskjermer å stå på max oppløsning? Pappa sin eldre LCD-skjerm takler kun 1024x768. Det fungerer utmerket siden det er den oppløsningen Knoppix velger. Dessuten bruker den DVI. Hva kan jeg gjøre? Startmenyen er under skjermoverflaten. Jeg kan finjustere bildet litt opp. Men da forsvinner jo den blå linjen øverst i programmene jeg kjører på MAX, f.eks. FireFox. Bare File, Edit ogf View er nå synlig, da jeg har justert bildet så høyt at den blå linjen over forsvinner. Blir frustrert. Egentlig burde jeg kjøpt en flatskjerm som kun takler 1024x768. Det funker jo alltid. Min gamle CRT fungerer også, vel å merke med vertikal adjust sett på max. Har jeg kjøpt katta i sekken? Svanesang-skjermen kostet meg 1300 kroner, og alle de andre datadelene til sammen kostet over 5 laken. Og nå dette? Endret 21. oktober 2006 av Kerrigan Lenke til kommentar
fraber Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Prøv og høyreklikk på desktopen og velg egenskaper, innstillinger så tar du 1280*1024, høyest 32 bit. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 Prøv og høyreklikk på desktopen og velg egenskaper, innstillinger så tar du 1280*1024, høyest 32 bit. 7107225[/snapback] Problemet er at jeg har bare 3 valg. 640 x 480 800 x 600 1024 x 768 Velger jeg ett av de to andre klikker skjermen totalt En slags bisarr mosaikk. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 Jeg prøvde med Damn Small Linux. Jeg får velge alle alternativene, også 1280 x 1024. Den virker jo forsåvidt. Men bildet stikker laaaangt utenfor skjermens rammer. Lurer på å selge samsungen billig. Orker ikke dette. Har dere en løsning? Startmenyen og scrollbaren havner langt utenfor skjermen.som om screenshotet har flere pixler enn det er plass til på skjermen... Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 Nå har jeg satt i et annet grafikkort i PCI-sporet. Det fungerte utmerket med en gang. Skjermen min er friskmeldt. Hovedkortet har altså all skyld. Hvorfor insisterer onboard-kortet på å bomme totalt på skjermflaten? Hvorfor kan samme skjerm og hovedkort virke perfekt når jeg bruker et gammelt Matrox Mystique PCI-kort i stedet for det innebygde? Startmenyen og alt ligger perfekt slik det skal. Finner dere ikke en løsning til meg, blir jeg nødt til å bruke det gamle Matrox-kortet. Og jeg er usikker på om det duger til DVD. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Symptomene du snakker om er årsaken til at jeg ga opp å sette meg inn i Linux. "Du skal ikke bare tro at du kan komme her og skifte oppløsning eller refresh nei. Hahahah. Her må du nok logge av, starte noe kryptiske x-konfiger, sudo meg her og der, for så å logge inn igjen, for å finne ut at ingenting skjedde.... Muhahah..." Sorry for OT, men klarte bare ikke holde meg Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2006 Kan det være Linux-driveren sin feil? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2006 LØST! http://forums.viaarena.com/messageview.asp...7&enterthread=y Lenke til kommentar
Caze Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Det er første gang jeg har sett innstillinger for skjermoppløsning i BIOS (!), forresten Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2006 Det er vel fordi det er innebygget grafikkort. Panel Type går ut på å velge hvaslags skjerm du har. Ikke nødvendigvis hvilken oppløsning du vil at Windows eller Linux skal bruke. Forstå det den som kan. Men den MÅ visst være riktig for at skjermbildet skal passe til skjermen :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå