Gå til innhold

Er 64 bits nødvendig?

tommen

Anbefalte innlegg

Men ettersom databussen visstnok forteller hvor mange bits en cpu er på. Hvilken innvirkning får DDR og QDR på dette? P4 er jo et godt eksempel her. Den har en databus på "bare" 64 bits (QDR). Allikevel klarer denne databussen på "bare" 64 bits å overføre lik mengde data som en minnebuss på 128bit (2x64 bit, DDR). Hva skal man kalle disse CPUene da? er de 64 bits, 128 bits (siden de overfører lik mengde data som en 128 bit eller 2x64 bit minnekanaler), eller er de 256bit (ettersom bussen er 64bit QDR)?

7117832[/snapback]

Dette skal jeg ikke svare hardnakket på. Men jeg tør påstad at siden prosessoren kan ta imot 256 bits (4x64bits) på en gang så er bussens totale størrelse på 256 bits. Kanskje noen hvet dette bedre en meg eller har noen kilder på dette!?

7118238[/snapback]

Hvis vi skal overføre den logikken over til AMD-prosessorer så blir det jo ennå morsommere:

2 busser a 64 bit bredde med DDR-teknikken = "128 bit"

3 busser a 16 bit bredde med ODR-teknikk = "384 bit"

De sistnevnte 3 bussene har også full duplex, mens de aller fleste andre busser vi prater om (minnebuss, FSB) er halv duplex. I så fall bør vel tallet dobles til "768 bit".

Summer opp dette så burde vel AMDs prosessorer hete "Athlon896"

Eller hvis man tenker på at denne båndbredden skal deles på 2 prosessorkjerner så burde man vel døpt om X2-serien til Athlon448 X2, og den kommende 4-kjerners K8L for Athlon224 X4.

Spør du meg så synes jeg eksemplet belyser hvor lattelig det er å bruke bredden på bussen som definisjon på hvor mange bit en prosessor er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan jo tilføye at WinXP 64-bit faktisk _ER_ raskere enn 32-bit i applikasjoner, spill og benchmarks.

7118548[/snapback]

Vel, det har ikke akkurat noe med overgang til 64bit å gjøre. Det har nok noe med at M$ måtte skrive kjerna på nytt, og da blir koden litt bedre enn et lappeteppe ala. 32bits-kjerna.

7118951[/snapback]

Det er godt mulig at operativsystemet er bedre skrevet, men jeg tror alikevel at mesteparten av økningen kommer fra selve hardwaren. Et 64-bits operativsystem "åpner" nemlig flere registre, ihvertfall i AMD-prosessorer:

K8-Regs-1.gif

Lenke til kommentar

Ernie: Det er neppe mange promille av kjernen som skrives i maskinkode for hånd, så man kan nok stort sett takke kompilatoren for at kjernen har blitt bedre. Forskjellen mellom 5.1 og 5.2 kjernen er ikke så veldig store. Begge deler er et lappeteppe basert på den samme koden. (5.0 er den som brukes i Windows 2000, 5.1 i XP 32bit og 5.2 i XP 64bit)

Quintero: De ekstra registerene er også tilgjengelige i intels iAMD64 (eller EM64T som de kaller det). Men Intel dysser som vanlig ned hele AMD64 fordi de er bitre på at det var erkefienden som utviklet dette instruksjonssettet. Intel ville jo helst at IA64 skulle migrere ned til desktop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...